کد خبر : 1014 / /
/

شرایط بازگشایی مدارس/بازگشایی مدارس

تکلیف مدارس روشن شد | شرایط بازگشایی مدارس چیست؟

رئیس جمهور همچنین در اولین گفت وگوی خود پس از تشکیل دولت جدید در سیزدهم شهریورماه اعلام کرد که هر نوع اقدام مانند بازگشایی مدارس در گرو این است که ما واکسیناسیون را دنبال کنیم تا به حد قابل قبولی برسد.

تکلیف مدارس روشن شد | شرایط بازگشایی مدارس چیست؟

شرایط بازگشایی مدارس در ستاد ملی کرونا اعلام شد. شرایط بازگشایی مدارس در روزهای کرونایی تدوین شد. شرایط بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی تدوین شد. شرایط بازگشایی مدارس به رعایت دستورالعمل های بهداشتی دانش آموزان بستگی دارد. آخرین خبرهای مربوط به شرایط بازگشایی مدارس را در سایت خبرآزاد بخوانید.

 معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از برنامه تدریجی این وزارتخانه برای ارائه آموزش‌ها از آبان ماه خبر داد و به تشریح آخرین وضعیت بازگشایی مدارس پرداخت.

 

در آستانه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، تصمیم گیری پیرامون بازگشایی حضوری و یا غیرحضوری مدارس نهایی نشده؛ با این حال سیاست ستادملی کرونا و وزارت آموزش و پرورش بر آغاز یک سال تحصیلی سلامت و ایمن برای معلمان و دانش آموزان است و بازگشایی حضوری منوط به فراهم شدن تمهیدات لازم از جمله واکسیناسیون عمومی شده است.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته، رئیس ستاد ملی کرونا در هشتاد و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا با اذعان نسبت به این مسئله که موضوع بازگشایی مدارس و جلوگیری از این عقب افتادگی آموزشی یک ضرورت و لازم است همه مقدمات، به ویژه تنویر افکار عمومی، برای بازگشایی مدارس، انجام شود بر اطلاع رسانی سریع و صحیح به خانواده ها تاکید کرده و گفته بود که پیش از آغاز سال تحصیلی، هر فردی که با دانش آموز مرتبط است، از معلم و کادر مدرسه گرفته تا راننده های سرویس مدارس و والدین دانش آموزان، واکسینه خواهند شد و باید همه مقدمات، به ویژه تنویر افکار عمومی، برای بازگشایی مدارس، انجام شود.

رئیس جمهور  همچنین در اولین گفت وگوی خود پس از تشکیل دولت جدید در سیزدهم شهریورماه اعلام کرد که هر نوع اقدام مانند بازگشایی مدارس در گرو این است که ما واکسیناسیون را دنبال کنیم تا به حد قابل قبولی برسد.

 در همین راستا، اخیرا علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از برنامه تدریجی این وزارتخانه برای ارائه آموزش‌ها از آبان ماه خبر داده و گفته است که فعالیت‌های آموزشی قطعاً از ابتدای مهرماه و آموزش‌های حضوری نیز به تدریج از آبان ماه در مدارس کشور شروع خواهد شد.

وی در رادیو گفت‌وگو با بیان اینکه ما در این ۱۸ ماهی که از شرایط کرونایی و آموزش‌های غیرحضوری گذشته به اندازه کافی انباشت اطلاعات و دانش و تجربیات بین المللی در این زمینه به دست آوردیم گفت: بازگشایی مدارس از آبان ماه به صورت حضوری مصوبه و تصمیم ستاد است.

کمرئی با بیان اینکه در مدارس کمتر برخوردار و مناطق محروم کشورمان، امکان فاصله گذاری اجتماعی بیشتر است گفت: در این نوع مدارس با رعایت پروتکل‌ها، می‌توان آموزش‌ها را به صورت حضوری ارائه کرد.

وی به وضعیت تراکم کلاس های درس نیز اشاره کرده و گفته است که دو مولفه اصلی برای برگزاری آموزش‌های حضوری وجود دارد. مبنای ما برای آموزش حضوری این است که تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس ۱۵ نفر باشد و مولفه دوم هم تراکم جمعیت در کل مدرسه است.

همچنین  احمد حسین فلاحی عضو سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه نهادی که در این مدت حرف اول و آخر را زد و می‌زند و به عبارتی دیگر تصمیم گیرنده اصلی، ستاد ملی مقابله با کروناست گفت: درمورد مناطق کم برخوردار که تعداد دانش آموزان کم است آموزش‌ها به صورت حضوری است و در مورد دانشگاه‌ها نیز این موضوع را با وزیر علوم وقت مطرح کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آموزش غیرحضوری در مورد برخی دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی بی معناست اظهارکرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آن دانشگاه‌هایی است که دانشجویانش باید حضوری آموزش ببینند که البته موارد و اصول بهداشتی هم رعایت می‌شود.

عضو سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از جلسه کمیسیون در روز سه شنبه برای تصمیم گیری در این مورد خبرداد و گفت: ما فردا جلسه‌ای برگزار خواهیم کرد و تصمیم گیری نهایی هم با ستاد ملی مقابله با کروناست.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که واکسیناسیون فرهنگیان هنوز به اتمام نرسیده و پیرامون واکسیناسیون جمعیت دانش آموزی نیز تصمیمی اتخاذ نشده است و  همچنان درباره بازگشایی حضوری مدارس به طور قطعی تصمیمی نهایی و اعلام نشده است.

معاون شهردار تهران گفته است که آموزش و پرورش شروع سال تحصیلی جدید را از آبان ماه اعلام کرده است، اما این به معنای آن نیست که بازگشایی مدارس از آبان ماه خواهد بود، بلکه بازگشایی مدارس به روال هر سال از مهرماه خواهد بود، اما احتمال شروع کلاس های حضوری از آبان ماه وجود دارد.

شرط اصلی بازگشایی مدارس نیز واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان است و براساس اعلام علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در صورت عدم تامین مناسب واکسن کرونا برای انجام این امر و در صورتی که تا آذرماه معلمان و دانش آموزان حداقل یک دُز واکسن کرونا را دریافت نکرده باشند، احتمال شروع برگزاری کلاس های حضوری از بعد از آذرماه نیز وجود دارد.

اما در هر صورت بازگشایی مدارس به روال هر سال از مهرماه خواهد بود.

علیرضا کاظمی درباره آغاز سال تحصیلی و ارائه آموزش‌ها از اول مهرماه گفت: آموزش دانش‌آموزان امسال به صورت ترکیبی از آموزش مجازی و حضوری خواهد بود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بیش از ۱۰۰ هزار کلاس زیر ۱۵ دانش‌آموز داریم و ۵۰ درصد مدارس ما نیز کمتر از ۷۵ دانش‌آموز دارند که این مدارس و این کلاس‌ها می‌تواند به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شود.

وی تأکید کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا کلیات این طرح را تصویب کرده و قرار است تفاهم نامه‌ای بین کمیته‌های ستاد کرونا و آموزش و پرورش تنظیم شود تا استانداردهای لازم بهداشتی تدوین و تا پایان هفته به مدارس ابلاغ شود.

کاظمی خاطرنشان کرد: در آموزش مجازی تأکید ما استفاده مدارس از شبکه آموزش دانش‌آموزی یا همان شاد است، اما مدارس می‌توانند به نسبت فعالیت‌های خود از سامانه‌های دیگر آموزشی نیز استفاده کنند. در حال توسعه و رفع اشکالات شاد هستیم تا بتوانیم با یک مدیریت یکپارچه بهترین بستر آموزش مجازی را برای دانش آموزان ایجاد کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس اشاره کرد و گفت: روزهای ثبت نام را از دو به پنج روز در هفته افزایش داده ایم تا ثبت نام دانش‌آموزان با سرعت بیشتری انجام شود.

کاظمی ادامه داد: هیچ دانش‌آموزی امسال بدون مدرسه و کلاس درس نخواهد بود و اگر اسم دانش‌آموز در سامانه پادا ثبت نشود این به معنای ثبت نام دانش‌آموز نیست. سامانه پادا دچار اشکالات فنی است که باید هرچه زودتر برطرف شود همچنین مشکل خرید کتاب‌های درسی دانش‌آموزان که به دلیل اشکال سامانه پادا ایجاد شده است نیز مرتفع خواهد شد.

اتمام واکسیناسیون معلمان تا پایان شهریور

وی افزود: مدرسه تلویزیونی نیز امسال با پوشش نزدیک به صد درصدی آموزش‌های لازم را از طریق شبکه‌های مختلف سیما به همه دانش‌آموزان ارائه خواهد کرد و در این زمینه صدا و سیما، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. واکسیناسیون معلمان در حال انجام است و تا پایان شهریور به پایان خواهد رسید همچنین به مدارس قبل از شروع سال تحصیلی سرانه بهداشتی تعلق خواهد گرفت.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: پیگیری مطالبات فرهنگیان، اولویت دوم است و پرداخت فوق العاده ویژه، پاداش بازنشستگان و رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان در دستور کار قرار دارد.

وی از تدوین برنامه ۶۰ روزه مبتنی بر شاخص‌های سیاست‌های کلان کشور، سند تحول بنیادین و بیانیه گام دوم انقلاب خبر داد و افزود: تدوین این برنامه‌ها در جلسه امروز شورای معاونین آموزش و پرورش بحث و بررسی خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، کاظمی یادآور شد: بازگشایی مدارس امسال با یازده برنامه اجرایی خواهد شد و اولویت ما این است که مدارس را به صورت آرام و تدریجی بازگشایی و با کمترین دغدغه و به صورت مطمئن و با کیفیت به کار خود ادامه دهند.

حرف های جدید از شرایط بازگشایی مدارس 

شرایط بازگشایی مدارس

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: خوابیدن تا لنگ ظهر برای دانش آموزان خطرناک باشد. البته فعلا واکسنی برای زیر ۱۸ سال در کشور نداریم. مرگ و میر در کودکان کم است. مدارس حتی می توانند بجای مهر در آبان باز شوند.

بازگشایی مدارس در وضعیت مبهمی قرار دارد. وزارت آموزش و پرورش دولت قبل به دنبال آن بود که با واکسیناسیون معلمان بازگشایی مدارس انجام شود. اما رئیس جمهور جدید شروط سختگیرانه ای را برای بازگشایی مدارس تعیین کرده است. بنابراین معلوم نیست بازگشایی مدارس در سال جدید به صورت حضوری باشد. البته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است که بازگشایی مدارس می تواند به جای مهر در آبان انجام شود.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بازگشایی حضوری مدارس از دانشگاه‌ها مهم‌تر است. پرورش بسیار مهم است که باید درون مدرسه دنبال شود. فکر اینکه با مجازی شدن مدارس، معلمان راحت شدند، اشتباه است چراکه کار معلمی در دوران کرونا بیشتر شد.

وی افزود: میزان ترک تحصیل در دنیا زیاد شده و تعداد کودکان کارافزایش یافته است. فضای مدرسه و دسترسی به زیرساخت الکترونیک بسیار برای مناطق محروم مهم است. برای بازگشایی حضوری و ایمن مدارس باید بسته ای طراحی شود نیاز است علاوه بر واکسیناسیون، معلم، خانواده، مدرسه و خانواده ایفای نقش موثر داشته باشند.

رئیسی اضافه کرد: تهویه کلاس درس دانش‌آموزان باید مناسب باشد، تجمع نباشد و از ترددها جلوگیری شود.

حرف های تازه درباره بازگشایی مدارس

شرایط بازگشایی مدارس

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: بچه‌ها کیف‌های مدرسه را ببندند. خوابیدن تا لنگ ظهر برای دانش آموزان خطرناک باشد. البته فعلا واکسنی برای زیر ۱۸ سال در کشور نداریم. مرگ و میر در کودکان کم است. مدارس حتی می توانند بجای مهر در آبان باز شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات بازگشایی مدارس و ارائه آموزش حضوری از اول مهرماه، گفت: جایی برای نگرانی خانواده‌ها وجود ندارد چون هیچ کاری در آموزش و پرورش در این خصوص، بدون هماهنگی با وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا انجام نخواهد شد.

محسن حاجی میرزایی درخصوص طرح واکسیناسیون فرهنگیان و زمان بازگشایی مدارس اظهار کرد: خوشبختانه طرح واکسیناسیون فرهنگیان، با استقبال همکاران فرهنگی روبرو شده و تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

حاجی میرزایی افزود: طبق هماهنگی های صورت گرفته با ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت، طرح واکسیناسیون همکاران فرهنگی،تا اواخر مردادماه در سراسر کشور، ادامه خواهد داشت.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در این طرح، قرار است؛ رانندگان سرویس‌های مدارس، مربیان مهدهای کودک و هر فردی که در مجموعه آموزش و پرورش و در کادر مدرسه فعالیت دارد، واکسینه شود.

حاجی میرزایی با اشاره به نگرانی برخی خانواده ها از حضور دانش آموزان در مدارس، تصریح کرد: هیچ کاری در آموزش و پرورش، بدون هماهنگی با وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا درخصوص بازگشایی مدارس، انجام نخواهد شد و تمام ملاحظات و تدابیر بهداشتی برای بازگشایی مدارس درنظر گرفته شده است؛ بنابراین برای خانواده ها جای نگرانی وجود ندارد و نباید نگران حضور فرزندانشان در مدارس باشند.

حاجی میرزایی بر ضرورت بازگشایی مدارس به عنوان یک نیاز اساسی، تأکید کرد و گفت: دور بودن طولانی مدت دانش‌آموزان از مدارس تبعات و آسیب‌های جدی به دنبال دارد؛ لذا مطابق پروتکل های وزارت بهداشت، بازگشایی مدارس از اول مهرماه انجام خواهد شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که واکسیناسیون فرهنگیان اجباری است یا اختیاری، بیان کرد: ما خدمات لازم را برای واکسینه کردن تمام فرهنگیان فراهم کرده‌ایم و از سوی دیگر  با توجه به حضوری بودن مدارس، توصیه می‌شود حتما واکسن بزنند تا سلامت خود و دانش آموزان را تضمین کنند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.