کد خبر : 13718 / /
/

اقامت از طریق تولد فرزند در ترکیه

افرادی که قصد دارند بیش از 3 ماه در کشور ترکیه اقامت داشته باشند، باید برای دریافت مجوز اقامت اقدام کنند. با استفاده از مجوز اقامت ترکیه می توانید در ترکیه زندگی کنید، تحصیل کنید، کد مالیاتی دریافت کنید، حساب بانکی داشته باشید، برای خرید ملک اقدام کنید و برای انواع روش های سرمایه گذاری اقدام کنید. درصورتی که هدف شما از رفتن به ترکیه کار باشد، نیاز به مجوز کار دارید که به عنوان مجوز اقامت نیز کاربرد دارد.

مزایای دریافت اقامت ترکیه

گرفتن اقامت ترکیه مزایای بسیار زیادی برای ملیت های خارجی دارد. با دریافت اقامت ترکیه می توانید یک سرمایه گذاری با آینده مطمئن داشته باشید. از دیگر مزایای اقامت ترکیه می توان به زندگی در محیطی با استانداردهای بالا، تحصیل رایگان در مدارس، فرصت های شغلی مناسب و همچنین بهره بردن از مراقبت های پزشکی پیشرفته اشاره کرد.

انواع روش های دریافت اقامت ترکیه

به طور کلی انواع روش‌های دریافت اقامت ترکیه عبارتند از:

اخذ تابعیت ترکیه از طریق خویشاوندی

برای گرفتن تابعیت ترکیه از این طریق ارائه مدارک مربوط به والدین الزامیست. درصورتی که یکی از والدین نوزاد متولد شده در ترکیه، شهروند ترکیه باشند به راحتی می توان برای دریافت شهروندی نوزاد اقدام کرد.

مدارک مورد نیاز:

  • فرم درخواست
  • دو قطعه عکس (با پس زمینه سفید و بیومتریک)
  • مادر یا پدر تابعیت ترکیه داشته باشند.
  • در صورتی که پدر و مادر تابعیت خارجی دارند مدارکی که هویت آنها را اثبات کند (و به طور رسمی به ترکی ترجمه شده باشد).
  • مدارکی که هویت فرد خارجی را اثبات کند (و به طور رسمی به ترکی ترجمه شده باشد).
  • در صورتی که مادر یا پدر فرد فوت شده باشد ارائه مدارک قیم قانونی نوزاد الزامیست.
  • شناسنامه با ترجمه رسمی ترکی
  • گزارش تولد
  • مدارک دیگری که برای اثبات تابعیت فرد خواسته می شود.

پس از بررسی مدارک، درصورتی که متقاضی واجد شرایط باشد، مجوز اقامت به ایشان اعطا می‌گردد.

مجوز اقامت ترکیه برای نوزاد متولد شده در ترکیه

یکی از آسا‌ترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه، اقامت از طریق خرید ملک و آپارتمان در کشور ترکیه می‌باشد. درصورتی که ارزش ملک خریداری شده بیش از 250000 دلار باشد، شخص متقاضی می‌تواند بلافاصله برای دریافت شهروندی اقدام کند. درصورتی که شهروند ترکیه باشید، فرزندتان که در ترکیه متولد شود نیز شهروند ترکیه خواهد بود. اما سوالی که بسیاری از متقاضیان دارند، این است که آیا می‌توان برای دریافت اقامت ترکیه از طریق تولد نوزاد در ترکیه اقدام کرد؟ باید بدانید نوزادی که در ترکیه متولد شود، درصورتی که والدینش شهروند ترکیه نباشند تنها تا زمانی که ایشان مجوز اقامت ترکیه را داشته باشند مجاز است در ترکیه زندگی کند. بنابراین با در دست داشتن مدارک مربوط به تولد و مدارک مربوط به اقامت والدین می‌توان برای دریافت مجوز اقامت نوزاد اقدام کرد.

اگر کودک شما در ترکیه متولد شده است، شما ۳۰ روز مهلت دارید تولد کودک را ثبت کنید و شش ماه فرصت دارید پاسپورت کودک را بگیرید و برای اجازه اقامت استفاده کنید. بعد از اینکه کودک متولد شد، شناسنامه و گواهی تولد توسط بیمارستان صادر می شود. این فرم گاهی اوقات فرم الف نامیده می‌شود. گواهی تولد به کودک این امکان را می‌دهد تا ۶ ماه یا تا پایان انقضای اجازه اقامت والدین (یا حتی زودتر) در ترکیه بمانند. در ادامه اقدامات لازم پس از تولد کودک را بیان خواهیم کرد.

۱. ثبت تولد کودک در اداره نفوس ترکیه

شما باید تولد کودک را در اداره نفوس ترکیه در طی 30 روز ثبت کنید. برای ثبت تولد کودک شناسنامه و کارت شناسایی خود را همراه داشته باشید. هیچ گونه گواهی ازدواج وهمینطور هیچ گونه مدرکی مبنی بر ازدواج قبلی یا طلاق نیاز نیست. هر دو والد می‌توانند به راحتی با گواهی تولد و کارت شناسایی ادعا کنند که این کودک آنهاست. حتی اگر فقط یک والد حاضر باشد می تواند ثبت تولد را انجام دهد.

2. تولد کودک را در سفارت یا کنسولگری کشور خودتان ثبت کنید و برای کودک خود پاسپورت بگیرید.

گواهی تولد نمی‌تواند برای مسافرت به خارج از ترکیه یا برگشت به ترکیه کارایی داشته باشد. بنابراین شما باید تولد کودکتان را در سفارت و کنسولگری کشور خود ثبت کنید و برای دریافت پاسپورت کودک اقدام کنید. پاسپورت همچنین برای اخذ اقامت کودک مورد نیاز است. به وب سایت کنسولگری کشور خود مراجعه کنید و به قسمت ثبت تولد و درخواست پاسپورت بروید و مراحل لازم را انجام دهید.

3. دریافت اجازه اقامت

برای دریافت اقامت نوزاد متولد شده 6 ماه فرصت دارید اقدام کنید. به منظور دریافت اقامت برای نوزاد متولد شده در ترکیه، ارائه مدارک مربوط به تولید الزامیست.  درصورتیکه والدین نوزاد متولد شده در ترکیه تابعیت ترکیه را نداشته باشند، نوزاد نمی تواند تابعیت ترکیه را از بدو تولد داشته باشد. تحت این شرایط کودک به عنوان شهروند ترکیه در نظر گرفته نمی شود. حقیقت این است که صرفاً تولد کودک نمی تواند برای گرفتن تابعیت کافی باشد.

این درحالیست که نوزادانی که یکی از والدینشان شهروند ترکیه باشد، مستقیماً تابعیت ترکیه را دارند. شهروندان ترکیه از لحظه تولد صاحب کارت شناسایی ترکیه می شوند. اگر فرد خارجی از بدو تولد شهروند هیچ کشوری نباشد می تواند از همان بدو تولد شهروند ترکیه در نظر گرفته شود. فردی که در قلمرو ترکیه هست و همچنین کودکانی که هیچ گونه تابعیت خاصی ندارند و بدون مادر و پدر در ترکیه متولد شده اند تا زمانی که چیزی مشخص نشده است شهروند ترکیه محسوب می شوند. در این صورت درخواست تابعیت به وزارتخانه همراه با مدارک مورد نیاز ارسال می شود.

مدارک مورد نیاز

  • فرم درخواست
  • ۲ قطعه عکس با پس زمینه سفید و بیومتریک
  • گواهی تولد که اثبات کند در ترکیه متولد شده است
  • گزارش تولد
  • اگر کودک تابعیت ترکیه را ندارد ارائه مدارک مربوطه الزامیست ( و به طور رسمی به زبان ترکی ترجمه شده باشد).
  • اگر مادر و پدر تابعیت ترکیه را ندارند مدرکی که این وضعیت آنها را در صورت امکان اثبات کند.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.