کد خبر : 9924 / /
/

موبایل هم گران شد / جدول جدیدترین قیمت ها

فعالان بازار معتقدند علت اصلی افزایش قیمت در بازار موبایل، کاهش موجودی برخی مدل‌ها در اثر سیاست‌های وارداتی اخیر است.

موبایل هم گران شد / جدول جدیدترین قیمت ها

10‌روزی است که تحرکات افزایشی در برخی از مدل‌های گوشی بازار موبایل آغاز شده و در حال تسری به دیگر مدل‌هاست. ارز نیمایی در هفته گذشته روزهای آرامی را سپری کرد؛ در نتیجه فعالان بازار معتقدند علت اصلی این افزایش قیمت، کاهش موجودی برخی مدل‌ها در اثر سیاست‌های وارداتی اخیر است و پیش‌بینی می‌شود در صورت تداوم این شرایط و فراهم‌نشدن زمینه برای مشارکت اکثریت واردکنندگان در تامین کالای بازار، شاهد افزایش قیمت ۱۵ تا ۲۰‌درصدی در هفته‌های پیش‌رو باشیم.

آغاز افزایش قیمت با رشد تقاضا

با شروع سال تحصیلی، تقاضا برای خرید گوشی‌های هوشمند با افزایش همراه شد. طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل میزان واردات گوشی موبایل در هفت ماه نخست سال گذشته، هشت میلیون و ۴۰ هزار گوشی و میزان مصرف آن هشت میلیون و ۳۶۰ هزار گوشی بوده است، در حالی‌که امسال در همین بازه زمانی، بیش از ۱۰و نیم میلیون گوشی موبایل به کشور وارد و مصرف شده است

با وجود آنکه آمارها از افزایش حدودا ۲۰‌درصدی در واردات این کالا حکایت دارند، مصرف آن نیز همپای افزایش واردات رشد یافته و حالا با اعمال برخی محدودیت‌های وارداتی، به‌نظر می‌رسد این میزان واردات پاسخگوی نیاز بازار نیست، به‌طوری‌که طبق مشاهدات میدانی، با کم‌شدن موجودی کالایی برخی مدل‌ها، قیمت آنها در حال افزایش است و برخی فروشندگان ترجیح می‌دهند به امید افزایش بیشتر قیمت‌ها، از عرضه همان تعداد اندک موجود خودداری کنند تا آنها را در روزهای بعد به قیمتی بالاتر بفروشند.

سعید نیکزاد، از فعالان بازار موبایل می‌گوید: هفته گذشته بیشتر مدل‌هایی که افزایش قیمت را تجربه کردند، در رده گوشی‌های ارزان و یا میان‌رده، خصوصا برند سامسونگ قرار داشتند، اما به مرور که موجودی کالایی دیگر مدل‌ها نیز کاهش یابد، شاهد رخداد مشابهی در آن مدل‌ها نیز خواهیم بود.

وی می‌افزاید: با وجود آنکه قیمت گوشی‌های آیفون، در فروشگاه‌ها و سایت‌های ایرانی نسبت به روزهای قبل افزایش نیافته، اما باید تاکید کرد که قیمت این گوشی در بازار دبی به‌شدت رو به کاهش است و همین ثابت‌ماندن قیمت آیفون‌ها در بازار ایران، خود نوعی افزایش قیمت به‌حساب می‌آید.

در سال‌های اخیر اثرات چنین پدیده‌‌ای در بازار تجهیزات الکترونیکی بالاخص گوشی موبایل بسیار مشهود بوده است، به‌طوری که گروه‌های خاصی از واردکنندگان، با در دست گرفتن نبض موجودی مدلی خاص، قیمت آن را به خواست خود بالا و پایین کرده‌اند. این درحالی است که اگر واردکنندگان متعددی امکان ورود به زنجیره تامین این کالاها را داشته باشند، به واسطه رقابتی‌شدن فضای بازار، امکان چنین دستکاری‌‌‌هایی از بخش‌های خاص گرفته می‌شود./ تجارت نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.