کد خبر : 9867 / /
/

چگونه وارد بورس شویم؟

چگونه وارد بورس شویم؟

همان‌طور که می‌دانیم بازارهای مختلفی به‌منظور سرمایه‌گذاری وجود دارند. یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه یا همان بازار بورس است. برای انجام معاملات در این بازار باید از طریق یک کارگزاری اقدام کنید. قبل از ورود و شروع معاملات در بازار بورس، بهتر است بورس چیست و با برخی از نکات و تکنیک‌های مهم در این بازار آشنایی داشته باشید.

بورس چیست؟

بازار بورس یکی از بهترین بسترهای سرمایه‌گذاری در کشور است. تقریبا تمام افراد جامعه بدون هیچ محدودیت (سنی، تحصیلی، مذهبی و ...) می‌تواونند به راحتی در بازار بورس ثبت نام و فعالیت کنند. تمرکز اصلی در این بازار، خرید و فروش سهام شرکت‌های مختلف است. به عبارت دیگر شرکت‌هایی که قصد دارند به سهامی عام تبدیل شوند، می‌توانند سهام خود را در این بازار به فروش برسانند. سرمایه‌گذاران با اختلاف قیمت به وجود آمده در فرایند خرید  فروش این سهم‌ها، کسب سود می‌کنند.

بازار بورس به صورت کلی به سه بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شود:

  1. بورس اوراق بهادار: در این بخش، دارایی‌هایی مالی مانند سهام، اوراق مشارکت و ... معامله می‌شود که در ایران به آن، «بورس اوراق بهادار» می گویند.
  2. بورس کالا: بورس کالا یک بستر سرمایه‌گذاری است که در آن، معاملات کالا انجام می‌شود. کالای مورد معامله در این بخش، معمولا مواد خام یا مواد اولیه است.
  3. بورس ارز: در این بخش از بازار بورس، خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌شود. البته این امکان در بازار بورس ایران فعال نیست.

چگونه در بورس ثبت نام کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید، امکان ارسال سفارش‌ها به صورت مستقیم به بورس وجود ندارد. افراد برای ثبت سفارش یا انجام معاملات خود باید از طریق کارگزاری‌های بورس کد معاملاتی دریافت کنند. برای این کار می‌توانید به دو صورت حضوری یا آنلاین اقدام کنید. افرادی که قصد داریند به صورت حضوری کد بورسی دریافت کنند، می‌توانند به مراکز دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری مورد نظر مراجعه کنند. برای ثبت نام آنلاین هم می‌توانید از طریق سامانه ثبت نام آنلاین کارگزاری، اطلاعات خود را ثبت کنید.

یکی از الزامات اولیه برای ورود به بازار بورس، ثبت نام در سامانه سجام است. این سامانه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه‌اندازی شده و هدف آن، جمع‌آوری اطلاعات سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه و جلوگیری از فسادهای مالی و پولشویی در سیستم اقتصادی کشور است. برای ثبت نام کافی است به نشانی www.sejam.ir مراجعه کنید.

در نظر داشته باشید که بعد از ثبت نام سجام و کد بورسی، باید فرایند احراز هویت را به صورت جداگانه انجام دهید. احراز هویت سجام و کد بورسی در حال حاضر به دو روش احراز هویت حضوری و احراز هویت غیرحضوری (آنلاین) امکان‌پذیر است. افرادی که قصد دارند به صورت حضوری احراز هویت کنند، باید به دفاتر پیشخوان و شعب کارگزاری مورد نظر مراجعه کنند. برای احراز هویت آنلاین هم کافی است، از طریق اپلیکیشن‌های در نظر گرفته شده، استفاده کنید.

کارگزار ناظر کیست؟

سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بازار بورس، باید از طریق کارگزاری‌های بورس اقدام کنند. این افراد بعد از ثبت ‌نام و دریافت کد بورسی، می‌توانند فعالیت خود را در این بستر سرمایه‌گذاری شروع کنند. زمانی که سهامی را از طریق کارگزاری خریداری کنید، این کارگزاری به عنوان «کارگزار ناظر» دارایی سهام، شناخته می‌شود.

هر فرد می‌تواند درکارگزاری مختلف فعالیت کند اما فروش سهام فقط از طریق کارگزار ناظر دارایی سهام امکان‌پذیر است، مثلا اگر به صورت هم‌زمان در کارگزاری A و B فعالیت می‌کنید و از طریق کارگزاری A سهامی را خریداری کرده باشید، برای فروش این دارایی باید از طریق همان کارگزاری  A(کارگزار ناظر سهام) اقدام کنید.

چگونه کارگزار ناظر خود را تغییر دهیم؟

سرمایه‌گذارهایی که در کارگزاری مختلف فعالیت می‌کنند، می‌توانند کارگزار ناظر دارایی سهام خود را به سه روش مختلف تغییر دهند:

ساده‌ترین روش درخواست تغییر کارگزار ناظر، ثبت درخواست اینترنتی از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری مورد نظر است. با مراجعه حضوری به شعب کارگزاری هم می‌توانید فرآیند تغییر کارگزار ناظر سهام را با تکمیل فرم، انجام دهید.

2-   در روش دوم تغییر کارگزار ناظر، می‌توانید به صورت حضوری به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مراجعه کنید.

3-   در آخر هم می‌توانید در خواست خود را از طریق سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه ثبت کنید؛ در این روش ابتدا باید فرم تغییر کارگزار را تکمیل کنید و آن را به همراه گواهی امضا از دفاتر اسناد رسمی، برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پست کنید.

کلام آخر

بازار بورس یکی از بسترهای سرمایه‌گذاری مناسب در کشور است. برای ورود به این بازار کافی است از طریق کارگزاری‌های بورس اقدام کنید. افرادی که قصد دارند در این بازار سرمایه‌گذاری فعالیت کنند، می‌توانند از طریق سامانه آنلاین ثبت نام کارگزاری‌ها، کد بورسی خود را دریافت کنند. افرادی که قصد دارند به صورت حضوری ثبت نام کنند، باید به مراکز دفاتر پیشخوان یا شعب کارگزاری مورد نظر، مراجعه کنند. یکی از مفاهیم و نکات مهم در روند معاملات بازار بورس، آشنایی با «کارگزار ناظر سهام» است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.