کد خبر : 8428 / /
/

خاطره گرایی از کشتی با برادرش محمدعلی +فیلم

خاطره محمدرضا گرایی از کشتی با برادرش محمدعلی گرایی

خاطره گرایی از کشتی با برادرش محمدعلی +فیلم

محمدرضا گرایی آخرین فرنگی‌کار ایران در المپیک توکیو در وزن ۶٧ کیلوگرم با پیروزی ٩ بر یک برابر نصیب‌اف از اوکراین به مدال طلا دست یافت.

بیوگرافی محمدرضا گرایی

محمدرضا گرایی (زادهٔ ۴ مرداد ۱۳۷۵ در شیراز) از ایل قشقایی کشتی‌گیر ایرانی است. وی قهرمان مسابقات زیر ۲۳ سال جهان و دارندهٔ مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و مدال برنز مسابقات دانشجویان جهان می‌باشد. گرایی در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹ در وزن ۷۲ کیلوگرم قهرمان آسیا شد.

زندگی حرفه ای محمدرضا گرایی

گرایی در رقابت‌های کشتی فرنگی گزینشی المپیک در قزاقستان موفق به کسب مدال طلا و همچنین سهمیه المپیک شد. وی در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو به مدال طلای وزن ۶۷ کیلوگرم رسیده بود.

او و برادرش در ابتدا ژیمناستیک کار بوده‌اند، مربی ژیمناستیک بر این باور بوده که در ایران به این ورزش بها داده نمی‌شود به همین خاطر برادران گرایی را به سمت ورزش کشتی سوق می‌دهد.

قهرمانی دانشجویان جهان ۲۰۱۷

محمدرضا گرایی در وزن ۶۶ کیلوگرم در دور اول کشتی‌گیر اوکراینی و دارنده مدال طلای جوانان جهان را با نتیجه ۴ بر یک شکست داد و در دور دوم نیز نماینده کشور اسپانیا را ۸ بر صفر از پیش رو برداشت اما در دور سوم مقابل نماینده ترکیه تن به شکست داد و راهی دیدار رده‌بندی شد و در این دیدار با غلبه بر نماینده لهستان مدال برنز را به گردن آویخت.

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸

محمدرضا گرایی در دور نخست در دور اول عبدالکریم الحسن سوری را شکست داد و در دور دوم المورات تاسمورادوف دارنده مدال برنز المپیک و جهان از ازبکستان را از پیش رو برداشت و به نیمه نهایی رفت. وی در این دیدار به مصاف المت کبیسپایف قزاق و دارنده مدال نقره و برنز جهان رفت که در همان ابتدای کشتی با ضربه فنی شکست خورد و از راهیابی به فینال بازماند. گرایی در دیدار رده‌بندی وزن ۶۷ کیلوگرم به مصاف هانگ یینگ-هووا از تایوان رفت و در کمتر از یک دقیقه توانست حریف را با نتیجه ۱۱ بر صفر شکست دهد و مدال برنز این وزن را از آن خود کند.

قهرمانی جهان ۲۰۱۸

محمدرضا گرایی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۷ بر صفر و ضربه فنی مصطفی حسن محمد از مصر را شکست داد. وی در دور سوم شماگی بولکوادزه دارنده مدال برنز المپیک و قهرمان زیر ۲۳ سال جهان از گرجستان را با نتیجه ۴ بر ۴ از پیش رو برداشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. گرایی در این مرحله مقابل میرژان شرماخانبت از قزاقستان با نتیجه ۹ بر صفر مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی‌گیر مقابل حریف روس، گرایی از دور رقابت‌ها حذف شد.

قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۱۹

در وزن ۷۲ کیلوگرم محمدرضا گرایی در دور اول با نتیجه ۱۰ بر ۳ از سد چنگیز ارسلان قهرمان سال گذشته این مسابقات از ترکیه گذشت وی در دور بعد با نتیجه ۳ بر ۲ ماگومد یاربیلوف از روسیه را از پیش رو برداشت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. گرایی در این مرحله در مصاف با راماز زوئیدزه دارنده مدال نقره زیر ۲۳ سال جهان از گرجستان با نتیجه ۷ بر ۵ و ضربه فنی به برتری دست یافت و راهی دیدار نیمه نهایی شد. وی در این دیدار ماکسیم یوتوشنکو از اوکراین را با نتیجه ۶ بر ۲ مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. گرایی در دیدار پایانی سانان سلیمان اف از آذربایجان را با نتیجه ۷ بر صفر از پیش رو برداشت و صاحب مدال طلا شد.

قهرمانی آسیا ۲۰۱۹

در وزن ۷۲ کیلوگرم محمدرضا گرایی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۸ بر صفر مقابل آرام واردانیان دارنده مدال برنز آسیا از ازبکستان به پیروزی دست یافت و به مرحله نیمه نهایی رفت. وی در این مرحله با نتیجه ۹ بر ۳ از سد دیمیو ژادرایف دارنده مدال نقره جهان از قزاقستان گذشت و راهی دیدار فینال شد. گرایی در دیدار فینال با نتیجه ۵ بر صفر هیو جون ژانگ از چین را از پیش رو برداشت و به مدال طلا دست یافت.

المپیک توکیو ۲۰۲۰

گرایی ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ با برتری مقابل حریفی از اوکراین به مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو دست یافت. محمدرضا گرایی نماینده وزن ۶۷ کیلوگرم ایران در دیدار فینال و برای کسب مدال طلای المپیک به مصاف پرویز نصیب‌اف از اوکراین رفت و در پایان با نتیجه ۹ بر ۱ به برتری رسید و به مدال با ارزش طلای المپیک رسید. کشتی فرنگی ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن توسط حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی به ۳ مدال طلا رسید و محمدرضا گرایی پس از ۹ سال موفق شد کشتی فرنگی ایران را صاحب چهارمین مدال طلای المپیک کند.

حجم ویدیو: 3.71M | مدت زمان ویدیو: 00:00:50
copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.