کد خبر : 8236 / /
/

یک جشن عروسی لاکچری چقدر هزینه دارد؟

اینکه گفته می‌شود شرایط ازدواج برای جوانان روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود حرف جدیدی نیست و هرسال دریغ از سال گذشته این شرایط بدتر می‌شود اما آنچه که ازدواج را با شیوع کرونا سخت‌تر کرده فشار روزافزون اقتصادی و ناهمواری بیشتر در مسیر ازدواج جوانان است.

یک جشن عروسی لاکچری چقدر هزینه دارد؟

بی‌اغراق نیست اگر روزهای کرونایی را روزهایی سیاه برای اقتصاد کشور بدانیم زیرا در طول مدت شیوع این ویروس در کشور، بسیاری از اقشار مردم فشار اقتصادی را بیش از پیش احساس کرده و حتی برخی از شاغلان و افرادی که نان‌آور خانواده خود هستند شغلشان را از دست داده‌اند.

گرانی روزافزون تمام اقلامی که در سبد یک خانوار قرار دارد و افزایش روزانه و ساعتی بسیاری از مایحتاج زندگی، لوازم خانگی، محصولات اقتصادی و هرآنچه لازمه یک زندگی است کمر قشر متوسط و رو به ضعیف جامعه را خم کرده و هستند بسیاری از خانواده‌هایی که تنها به فکر گذر ایام بوده و صحبت از پس‌انداز خانگی برایشان معنا و مفهومی ندارد و اگر خدای ناکرده هزینه‌های ناخوانده اقتصادی و حتی بیماری یکی از افراد خانواده را مبتلا به خود کند، جور کردن هزینه درمانی و یا داشتن پولی برای رفع مشکلات اقتصادی پیش‌آمده برایشان چاه ویلی خواهد بود.

  • اخبار روز

  • اخبار بورس

  • قیمت دلار امروز

  • یک ازدواج معمولی چقدر آب می‌خورد؟ + جدول قیمت ‌ها

  • حواشی بهم خوردن عقد پرستو صالحی + عکس

  • آناهیتا درگاهی/تیپ عجیب علی اوجی در کنار آناهیتا درگاهی

با گذشتن از همه این مشکلات، موضوع ازدواج جوانانی که اکنون سن ازدواجشان فرا رسیده و اگر شرایط کرونایی نبود باید خودشان را در لباس دامادی یا عروس می‌دیدند عمده مشکلات این روزهای جوانان دم بخت است.

شاید گزاف نباشد اگر گفته شود که بیشترین قشر آسیب‌دیده از شرایط وخیم اقتصادی در این‌روزها جوانان و خانواده‌های آنان هستند که برای تهیه جهاز ساده یک زندگی ساده دو نفره هم با چالش روبرو شده‌اند. قیمت اجناس وز به روز در حال افزایش است و اگر سال گذشته در همین روزها قیمت یک قلم لوازم خانگی فلان مقدار بود اکنون همان جنس را حداقل با دوبرابر و بلکه بالاتر از قیمت سال گذشته باید خریداری کنند آن هم درحالی که حقوق یک کارگر و کارمند ساده نسبت به سال گذشته تنها ۲۰ درصد افزایش داشته است.

با این حال نگاهی می‌اندازیم به هزینه ساده یک ازدواج که البته سعی شده است با کمترین میزان هزینه مالی برگزار شود.

قدم در مسیر خواستگاری یعنی شروع یک ماجراجویی جسورانه

اگر جوانی امروز بخواهد به عنوان خواستگار قدم در خانه دختر مورد علاقه‌‌اش بگذارد، در کمترین حالت باید ۱۵۰ هزار تومان برای یک جعبه شیرینی و حدود ۲۵۰ هزار تومان برای یک دسته گل بپردازد؛ همچنین باید برای خرید یک دست کت‌وشلوار مبلغی حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان پرداخته شود تا بتواند برای شرکت در مراسم خواستگاری با ظاهری مناسب حضور پیدا کند؛ همچنین در ادامه اگر دو خانواده و دختر و پسر به توافق اولیه برسند به یک حلقه نیاز است که با توجه به قیمت این روزهای طلا در بازار برای حلقه ۳ گرمی چیزی در حدود ۵ میلیون تومان هزینه کند.

خرید جهیزیه

با گشتی در بازار لوازم خانگی می‌توان از چند و چون برخی اجناس که برای آغاز زندگی ضروری است، اطلاعاتی پیدا کرد.

هم اکنون وام ازدواج به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته اما با توجه به هزینه‌‍‌های موجود این مبلغ شاید صرفا برای خرید لوازم اولیه یک منزل مناسب باشد، ظروف آشپزخانه به دلیل تنوع و تعداد وسایل، دایره قیمتی گسترده ای دارد که خود ماجرایی جداگانه و بستگی به سلیقه بانوان دارد که خرید همین خرده‌ریزها( کاسه، بشقاب، قاشق، چاق، لوازم ریز آشپزخانه) هزینه‌ای ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی  خانواده‌ها وارد می‌کند و اما اگر از ماشین ظرفشویی و مایکروویو چشم‌پوشی کنیم¡ برای خرید یک یخچال معمولی، ماشین لباسشویی، گاز و فر و دیگر اقلام برقی موجود در آشپزخانه باید حداقل ۵۰ میلیون تومان (تاکید می‌شود حداقل! ) هزینه شود.

اکنون جدای از لوازم آشپزخانه، برای خرید وسایل دیگری مانند سرویس خواب، مبلمان ساده و دیگر لوازم خرده‌ریز و معمولی باید حداقل ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه‌شود؛ این درحالی است که حداقل ۲ قطعه فرش، تلویزیون و لوازم جانبی آن در حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

حامد قهرمانی یکی از فروشندگان صنف لوازم خانگی در مورد هزینه‌های خرید لوازم منزل گفت: زوج‌های جوان برای خرید به ما مراجعه می‌کنند و ما بنا به شرایط مالی آن‌ها اجناس را پیشنهاد می‌دهیم؛ یک زوج جوان برای شروع زندگی نیاز به یخچال دارد که قیمتی بین ۱۳ تا ۲۵ تومان مناسبت‌ترین یخچال است و اجاق گاز نیز قیمتی بین ۳ تا ۶ میلیون تومان است.

وی افزود: تلویزیون و لوازم جانبی‌اش از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود تا به بالا که ۲۵ میلیون و بیشتر هم قیمت دارد اما سایر وسایل برقی آشپزخانه هم قیمت های متفاوتی دارند؛ ماشین ظرفشویی از ۷ میلیون تومان تا ۳۰ میلیون تومان، مایکروویو از ۵ میلیون تومان تا ۱۴ میلیون تومان، پلوپز از ۶۰۰ هزار تومان تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و چای‌ساز از ۸۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان متغیر است.

هزینه-جهیزیه۱

خرید حلقه ازدواج

یکی از اصلی ترین خریدها برای ازدواج، خرید حلقه برای عروس و داماد و سرویس طلا برای عروس است. آن هم در شرایطی که قیمت طلا متغیر بوده و روز به روز نرخ صعودی را تجربه می‌کند. از طرفی هر سرویس طلا می‌تواند بسته به نوع سنگ، مدل و وزنش قیمت های متفاوتی داشته باشد.

ازدواج در اسلام

حال اگر قیمت طلا را گرمی ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، قیمت یک سرویس طلای ۲۵ گرمی که وزن معقولی محسوب میشود، چیزی در حدود ۳۵ میلیون تومان آب میخورد. برای خرید حلقه رینگی ساده که ۳ تا ۴ گرم وزن دارد نیز باید ۶ تا ۸ میلیون تومان هزینه کرد. یعنی هزینه سرویس طلا و حلقه ها در ساده ترین حالت بیش از ۴۰ میلیون تومان خواهد بود.

هزینه مراسم عروسی

با وجود شیوع بیماری کرونا هزینه‌های عروسی کاهش داشته است و هزینه تالار و میوه و غذای داخل تالار هم حذف شده است، اما با این حال برای برگزاری جشن عروسی ساده، هزینه‌­های دیگری مانند لباس عروس، دسته گل، ماشین عروس، آرایشگاه، عکاسی و آتلیه وجود دارد که هرکدام به تنهایی بخش زیادی از هزینه ها را به خود اختصاص می‌دهد. و باید مبلغی معادل مبلغ رزرو تالار برای آن ها کنار گذاشت، روی هم رفته با احتساب تمام هزینه هایی که برای مراسم عروسی ساده نیاز است، باید مبلغی در حدود ۷۰ تا ۸۵ میلیون تومان آن هم به صورت حداقلی برای این شب کنار گذاشت.

یک جشن عروسی لاکچری چقدر هزینه دارد؟

اما با تمام ساده گرفتن ها در مخارجی که برای ازدواج لازم است، مهم ترین مسئله برای زوج‌های جوان، چالش تهیه مسکن برای شروع یک زندگی ساده است، هزینه مسکنی که عروس و دامادها بسته به محله و امکانات خانه‌ای که برای اجاره و یا خرید انتخاب می‌کنند، متغیر است. در جدول های زیر اجاره خانه‌هایی با شرایط و ویژگی‌های تقریبا مشابه در مناطق مختلف تهران، قرار گرفته است که می‌تواند تا حدودی وضعیت مسکن این روزها را مشخص کند.

هزینه-مسکن

اینکه گفته می‌شود مسئله ازدواج برای جوانان و دختر و پسرهای دم بخت روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود حرف جدیدی نیست و هرسال دریغ از سال گذشته این شرایط سخت‌تر می‌شود اما آنچه که ازدواج جوانان را در ماه‌های اخیر و با شیوع کرونا حساس‌تر کرده است فشار روزافزون اقتصادی و ناهمواری بیشتر در مسیر ازدواج جوانان است که این مسیر کلا با کم‌کاری بسیاری از نهادها و سازمان‌های مسئول در حوزه جوانان همیشه پرچالش بوده است.

اگرچه با وضعیت کنونی دولت که به نظر می‌رسد مدیرانش در حال ثانیه‌شماری برای اتمام زمان زمامداری‌شان‌ بر سکان مدیریت اجرای کشور هستند امیدی به اجرای طرح‌های مناسب در این حوزه و به اصطلاح شق‌القمر نیست و وزارت ورزش و جوانان که یکی از چند نهاد مهم در موضوع ازدواج است بیشتر کارکردش را در حوزه ورزش نهادینه کرده و کلا بی‌تفاوت به امر جوانان طی مسیر می‌کند اما وظیفه مجلس و دیگر نهادهای حکومتی است که شرایط را برای تسهیل در ازدواج جوانان فراهم کنند تا دولت آینده که تازه نفس است تلاشش را برای هموارسازی این مسیر انجام دهد./ آنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.