کد خبر : 8181 / /
/

جاماندگان سهام عدالت‌ بخوانند/فروش سهام عدالت خود را نفروشید

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: دولت می‌تواند باقیمانده سهام خود را در شرکت‌های خودروسازی و فولادی که قرار بود به صورت ETF به فروش برساند، به حل چالش جاماندگان سهام عدالت اختصاص دهد.

جاماندگان سهام عدالت‌ بخوانند/فروش سهام عدالت خود را نفروشید

اکبر حیدری، در مورد تصمیم دولت مبنی بر اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: اینکه چه کسانی مشمول جاماندگان سهام عدالت هستند، شامل افرادی است که در مراحل قبلی ثبت‌نام و شناسایی شده‌اند و دعوت نامه برای آنها صادر شد، ولی به هر دلیلی از جمله مشکلات ناشی از نرم‌افزارها و مشکل دبیرخانه‌ای، سهام عدالت به آنها اختصاص پیدا نکرد.

وی افزود: همچنین گروه دوم، افرادی بودند که جزو شش دهک کم‌درآمد جامعه بودند، حتی مراحل شناسایی آنها هم طی شد، ولی در نهایت از قلم افتادند و سهامی به آنها اختصاص پیدا نکرد که مجموع این دو گروه حداکثر به ۲۰ میلیون نفر می‌رسد.

حیدری گفت: برای ثبت‌نام جاماندگان طرح سهام عدالت سازوکار خاصی لازم و پیگیری‌هایی در حال انجام است، به دستور رئیس‌جمهور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با هماهنگی یکدیگر باید نسبت به شناسایی افراد جامانده و نیز شناسایی منابع برای تخصیص سهام جدید‌ اقدام کنند.

راه‌هایی برای حل چالش جاماندگان سهام عدالت‌

وی این را هم گفت که در حال حاضر مسیر اصلاح و بازآرایی اختصاص سهام عدالت به جاماندگان طی می‌شود، باید افراد جامانده شناسایی شوند و از طرفی منابع مازاد دولت شناسایی شوند و به این افراد که حداکثر ۲۰ میلیون نفر می‌شوند، سهام عدالت جدید تخصیص داده شود.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در پاسخ به این گفته که مسئولان دولت قبل‌ می‌گفتند دولت منابع جدیدی برای جاماندگان سهام عدالت ندارد، ‌حال این منابع چگونه به وجود آمده است؟ گفت:‌ در حوزه واگذاری شرکت‌های دولتی بخش عمده‌ای از سهام دولت باقی مانده، همچنین بخشی از سهام عدالت به ارزش اسمی یک‌میلیون تومانی بود که در دولت قبل گفته شد چون از سود شرکت‌ها اقساط آن واصل نشده، بنابراین حدود ۴۶۸ هزار تومان از هر نفر به دولت برگشت و عمده دارندگان سهام عدالت، سهام به ارزش اسمی ۵۳۲ هزار تومانی گرفتند.

حیدری این را هم گفت که دولت‌ سال گذشته قصد داشت باقیمانده سهام خود در شرکت‌های خودروسازی و فولادی را در قالب صندوق قابل معامله بورسی (ETF) واگذار کند، اما به دلیل ریزش بازار موفق نشد و در حال حاضر می‌تواند این واحدهای سرمایه‌گذاری را به عنوان سهام عدالت به جاماندگان اختصاص دهد؛ همچنین پروژه‌های نیمه تمام دولتی و معادن دولتی ظرفیت خوبی برای دادن سهام عدالت به جاماندگان دارد که به راحتی قابل شناسایی است.

آخرین وضعیت سهام عدالت

حیدری در مورد آخرین وضعیت سهام عدالت گفت: بعد از مدت‌ها پیگیری و زحمت رسانه‌ها، بحث آشفته بازار آزادسازی سهام عدالت در آستانه اصلاح شدن است، ‌روال قبلی برای آزادسازی سهام عدالت به گونه‌ای بود که مردم را به فروش سهام عدالت ترغیب می‌کردند، در حالی که مراد قانونگذار این بود که مردم به سهامداری بپردازند تا ثروت ۶ دهک کم‌درآمد قدری تقویت شود و مردم از درآمد سهام عدالت و نه از محل فروش آن برخوردار شوند.

حیدری اضافه کرد: آئین‌نامه آزادسازی سهام عدالت اصلاح و بازنگری می‌شود و در راستای سیاست اصل ۴۴ و سیاست‌های ۸ بندی آزادسازی سهام عدالت در جهت ماندگاری مشمولان در سهام عدالت باید تغییر کند.

وی در مورد اینکه وقتی باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌ها که در قالب پالایش یکم ارائه شد و بعد از ۱۳ ماه هنوز با ۲۵ درصد زیان از اصل سرمایه همراه است، چگونه می‌توان واحدهای ای‌تی‌اف را به جاماندگان سهام عدالت اختصاص داد؟ گفت: متأسفانه در دولت قبل، واحدهای ای‌تی‌اف براساس قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری بالا به مردم داده شد و به این دلیل هنوز واحدهای پالایش یکم با زیان همراه است، در حالی که سهام عدالت با هدف حمایت و تقویت ثروت خانوارهای کم درآمد طراحی و واگذار شده است.

مدام سهام عدالت خود را نگه دارند

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در مورد فروش سهام عدالت، گفت: طبق سیاست‌های اصل ۴۴ و سیاست کلی سهام عدالت، فروش سهام عدالت به هیچ‌وجه در اولویت نیست و ما مدام مردم را تشویق می‌کنیم که سهام عدالت خود را نگه دارند و از عایدی آن استفاده کنند، زیرا سهام عدالت با هدف افزایش ثروت دهک‌های کم‌درآمد طراحی شده و بر نگهداری این سهام تأکید می‌شود.

وی گفت: باید به سمت ایجاد ارزش افزوده بیشتر و حفظ و نگهداری سهام عدالت حرکت کنیم.

حیدری همچنین در مورد آخرین ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی گفت: ارزش روز این سهام به حدود ۱۳ میلیون تومان رسیده و در حال حاضر ۴۹ میلیون نفر سهامدار عدالت هستند که ۱۹ میلیون روش مدیریت مستقیم و ۳۰ میلیون نفر روش مدیریت غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انتخاب کردند و در طول ۱۶ سال گذشته بیش از ۲٫۵ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت فوت کرده‌اند.

وی گفت: در رویکرد جدید برای اصلاح آزادسازی سهام عدالت و اختصاص سهام به جاماندگان باید جایگاه شرکت‌های تعاونی شهرستانی سهام عدالت احیا شود و براساس این جایگاه، سهام ۱۳ شرکت غیربورسی سهام عدالت که باید در پرتفوی سهام عدالت وجود داشته باشد، از طریق شرکت‌های تعاونی شهرستانی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای سهامداران غیرمستقیم عدالت اختصاص یابد.

وی گفت:‌ برای سهامداران روش مدیریت مستقیم هم باید سهام ۱۳ شرکت غیربورسی هم در قالب یک شرکت هلدینگ به آنها اختصاص پیدا کند و پیشنهاد ما این است که در بازآرایی آئین‌نامه سهام عدالت این موارد در نظر گرفته شود.

منبع: فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.