کد خبر : 8164 / /
/

برای افزایش قد چه بخوریم؟ (بهترین معجون افزایش قد)

برای افزایش قد چه بخوریم؟ در این مطلب بهترین معجون افزایش قد را معرفی کره ایم که قطعا با این موارد به راحتی می توانید شاهد افزایش قد خود باشید پس با ما همراه باشید.

برای افزایش قد چه بخوریم؟ (بهترین معجون افزایش قد)

در این مطلب، غذاهایی را معرفی می‌کنیم که می‌توانند برای تمام جنبه‌‎های تکوین جسمانی کودکان، از جمله افزایش سالم قد، مفید باشند.

آیا واقعاً افزایش قد کودک ممکن است؟

اندازۀ قد کودک با میزان قد پدر و مادر و بستگان نزدیکش ارتباط دارد. هر کودکی سرعت رشد خودش را دارد و در دوران بلوغ، ممکن است رشد قد شتاب چشمگیری بگیرد. بعد از بلوغ، هم پسران و هم دختران احتمالاً دو اینچ (پنج سانتی‌متر) رشد قد را تجربه خواهند کرد. هرچند، قد نهایی کودک در بزرگسالی تحت تأثیر چندین عامل است. ژنتیک یکی از این عوامل است و دارای نقش مهمی است.

در عین حال، تغذیه نامناسب ممکن است منجر به کُندشدن رشد کودک و نرسیدن او به قد مناسب سنش شود. بنابراین برای دست‌یافتن کودک به قد ایدئال، فراهم‌آوردن غذاهایی سرشار از مواد مغذی بسیار ضروری است.

مواد مغذی لازم برای کمک به رشد قد کودک

در سن رشد، کودک برای رشد کلی‌‌اش به رژیم غذایی متعادل و ورزش نیاز دارد. برای تضمین افزایش قد، مواد مغذی خاصی وجود دارند که باید میزان مصرفشان را افزایش دهیم.

  1. پروتئین: مقدار مرجع برای مصرف پروتئین در پسران ( ۳تا ۱۸ سال) و دختران (۳ تا ۱۵ سال) ۰/۹ گِرَم در روز است. حتماً با استفاده از منابع غذایی گوناگون، به‌ویژه ‌آن‌هایی که محتویاتی سرشار از پروتئین دارند، این مقادیر پیشنهادی را تأمین کنید.
  2. کربوهیدرات‌هاکودکان برای رشد نیاز به کالری بیشتری دارند. در نتیجه، باید از منابع کربوهیدرات پیچیده، میزان متعادلی از کربوهیدرات دریافت کنند. سبوس و ارزن از جملۀ منابع سالم [کربوهیدرات پیچیده]‌اند. از مصرف کربوهیدرات‌های ساده، مانند نمونه‌های موجود در غذاهای قندی، اجتناب کنید؛ زیرا ممکن است خطر ابتلای کودک به اضافه وزن را افزایش دهد.
  3. ویتامین‌ها: همۀ ویتامین‌ها برای رشد و بقا ضروری‌اند. اما بعضی از ویتامین‌ها، مانند ویتامین دی و ویتامین بی کمپلکس، می‌توانند تأثیر مستقیمی بر قد کودکتان داشته باشند. بنابراین سعی کنید تمام ویتامین‌ها را به میزان پیشنهادی مصرف کنید.
  4. مواد معدنی: مواد معدنی مثل کلسیم، مگنزیم، پتاسیم، آهن، منگنر و فلوراید برای رشد کودکتان حیاتی‌اند. علاوه بر حبوبات، گوشت و لبنیات، چندین نوع میوه و سبزی هم سرشار از مواد معدنی‌اند. مصرف کافی مواد معدنی به رشد و افزایشِ طبیعیِ قد کمک می‌کند.

اگر نیاز روزانۀ بدن به این مواد مغذی را برآورده نکنید، احتمال توقف رشد افزایش می‌یابد. در نمونه‌های که از کمبود شدید مواد مغذی رنج می‌برند، ممکن است شاهد بروز توقف رشد باشیم.

بهترین غذاها برای افزایش قد کودک

uWM5pA5KhW8O

رژیم غذایی متعادل و افزایش مصرف مواد مغذی خاص برای کمک به رشد قد کودکان ضروری است. در ادامه لیستی از غذاها را ارائه کرده‌ایم. می‌توانید برای اطمینان خاطر از رشد مطلوب قد (و وزن) کودکتان، این غذاها را به‌طور منظم به رژیم غذایی‌اش اضافه کنید.

۱. تخم‌مرغ

یک عدد تخم‌مرغ حاوی ۶/۵ گرم پروتئین و تقریباً تمام آمینواسید‌های ضروری است. این امر تخم مرغ را تبدیل به منبع کاملی از پروتئین می‌کند که برای رشد استخوانی کودکان بسیار ضروری و مهم است. بعلاوه، حاوی چندین ماده مغذی دیگر مانند ویتامین دی، فسفر، اسیدهای چرب امگا۳، سلنیوم و ید است. این مواد مغذی به تکوین کلی کودکان کمک می‌کنند.

۲. شیر

در شیر خالص پروتئین، ویتامین‌هایی مانند ویتامین دی و مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، فسفر و منیزیم وجود دارد که تکوین استخوان را تقویت می‌کنند. شیر خالص نسبت به شیر بدون چربی مواد مغذی بیشتری دارد. بدین جهت، بهتر است کودکان را با شیر خالص یا محصولات ساخته شده از شیر خالص تغذیه کرد، مگر اینکه [متخصص] به علت مشکلات وزنی، مانند اضافه وزن کودک، از مصرف شیر خالص منع کرده باشد.

۳. دانۀ سویا

افزودن مواد غذایی ساخته شده از دانۀ سویا به رژیم غذایی کودکان فکر بسیار خوبی است. برای مثال می‌توان از آرد سویا، سویا تکه‌ای، توفو (خمیر سویا) و شیر سویا نام برد. دانه‌های سویا پروتئین فراوانی دارند که میزان آن را برابر با پروتئین حیوانی می‌دانند. محصولات ساخته‌شده از دانۀ سویا مانند توفو و شیر سویا نیز سرشار از کلسیم‌اند. بنابراین این محصولات منبعی عالی از پروتئین برای گیاه‌خوارانند. مصرف منظم سویا می‌تواند به بهبود سلامت استخوان کمک کند.

۴. گوشت قرمز

گوشت قرمز سرشار از پروتئین و ریزمغذی‌هایی مانند آهن است که نقشی اساسی در جلوگیری از کم خونی دارند. کم‌خونی ممکن است باعث ضعف جسمانی و اثر منفی بر رشد کودک شود. در عین حال، چربی اشباع فراوانی در گوشت وجود دارد؛ بنابراین بهتر است که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. قبل از پختن گوشت، تمام چربی‌های آشکار آن را ببرید تا چربی موجود در گوشت قرمز را هر چه بیشتر کم کنید.

۵. گوشت بدون چربی

ماهی و مرغ پوست‌کنده از انواع مطلوب گوشت بدون چربی‌اند که با وجود داشتن پروتئین فراوان، چربی اشباع اندکی دارند. از دیگر انواع گوشت بدون چربی، مانند بوقلمون، نیز می‌توان برای تغذیۀ کودکان بهره برد.

۶. حبوبات

انواع مختلف حبوبات مثل عدس، لوبیا‌سیاه، لوبیا‌چیتی و لوبیا‌قرمز پر از پروتئین‌اند؛ اما چربی کمی دارند. بیشترِ حبوبات میزان مناسبی از کلسیم و فیبر غذایی دارند. این مواد در رشد کودک نقش مهمی ایفا می‌کنند. با افزودن حبوبات به وعده‌های غذایی کودکانتان، می‌توانید به یک رژیم غذایی‌ سرشار از پروتئین و مواد مغذی دست یابید.

۷. سبزیجات برگی

سبزیجات برگی منبع خوبی از کلسیم برای کودکانی‌اند که به‌دلیل نارسایی لاکتوز یا سلیقۀ غذایی‌شان شیر مصرف نمی‌کنند. سبزیجات برگی منبع مناسبی از ویتامین کا نیز هستند که برای سلامتی استخوان ضروری است. شلغم، باک‌چوی، کلم‌برگ، تاج‌خروس، کلم‌سبز و آب‌تره از جمله سبزیجات برگی‌ای‌اند که می‌توانید به رژیم غذایی روزانۀ فرزندانتان اضافه کنید.

۸. آجیل

در آجیل‌ها ترکیبی از پروتئین و کلسیم‌ وجود دارد. علاوه بر این، مقدار مناسبی از اسیدهای چرب امگا3 در آن‌ها موجود است که سلامت مفاصل و استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به فکر افزودن انواع گوناگونی از آجیل به رژیم غذایی کودکتان باشید. از آجیل‌هایی که پروئتین کافی دارند می‌توان به بادام و پسته و گردو اشاره کرد.

۹. بذرها

اکثر بذرها پروتئین دارند و حتی بعضی از آن‌ها حاوی مواد معدنی مانند کلسیم‌اند. مثلا در تخم‌شربتی کلسیم وجود دارد. همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ و فیبرند. از بذرهای دیگر، مانند کنجد می‌توان به صورت پخته یا خام در انواع سالاد استفاده کرد.

10. غلات

ممکن است غلات کلسیم چشمگیری نداشته باشند، اما منبعی از منیزیم‌اند. منیزیم نقش مهمی در کمک به سلامت استخوان بازی می‌کند. انواع مختلف غلات را در رژیم غذایی فرزندتان بگنجانید. از سبوس موجود در پوش‌برگ، که منبع خوبی از فیبر خوراکی است، استفاده کنید. از سبوس‌هایی که منبع خوب کلسیم و منیزیم هستند می‌توان به جو و شبه‌غلاتی مانند گندم سیاه و کینوآ اشاره کرد.

۱۱. میوه‌های سرشار از مواد معدنی

معمولاً در میوه، مواد معدنی وجود ندارد؛ اما در بعضی از میوه‌ها کلسیم کافی و دیگر مواد معدنی لازم برای رشد سالم استخوان‌ها وجود دارد. پرتقال‌، زردالو، کیوی و آناناس از این دست میوه‌ها هستند. از انواع مختلف میوه در رژیم غذایی فرزندتان استفاده کنید تا به میزان رشد مطلوب دست یابید.

رژیم غذایی دقیق و متعادل به‌همراه ورزش منظم قطعاً برای رشد قد کودکتان مفید است. علاوه بر این، از بیماری‌‌های مزمنی مانند اضافه وزن نیز جلوگیری می‌کند. با این اوصاف اگر نتیجۀ محسوسی را مشاهده نکردید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

دلایل رشدنکردن قد کودک

قد کودکتان یکی از نشانه‌های مهم وضعیت تغذیه‌ای و رشد جسمانی اوست. علاوه بر ویژگی‌های ژنتیکی و رژیم غذایی، چندین علت دیگر در کندشدن رشد کودک نقش دارند. در ادامه برخی از این علت‌ها را بیان کرده‌ایم که ارزش بررسی‌کردن را دارند.

چرا بهتر است سبزیجات و لوبیای کنسروی را آب‌کش کنید؟

  1. تأخیر رشد بُنیه‌ای: سرعت رشد کودکان مبتلا به این بیماری عادی است؛ اما از میانگین قد رایج، قدشان کوتاهتر است. در این کودکان به‌وضح علائم رشد آهسته استخوان را می‌توان دید و غالباً دیرتر بالغ می‌شوند. درنتیجه، این کودکان در سنین نوجوانی قدشان کمتر از میانگین قد معمول است؛ اما در سن بلوغ قدشان به اندازۀ هم‌سن‌وسالانشان می‌شود.
  2. کمبود هورمون رشد: هورمون رشد (GH) هورمونی است که به رشد و تکوین عادی بدن کمک می‌کند. در نمونه‌هایی که کودک به کمبود هورمون رشد، چه به‌صورت کلی یا جزئی، مبتلاست، شاهد توقف رشد خواهیم بود.
  3. کم‌کاری تیروئید:این گونه از اختلال غدد ناشی از کم‌کاری غدۀ تیروئید است. در کم‌کاری تیروئید، غدۀ تیروئید هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند که منجر به مشکلاتی از جمله خستگی، افزایش وزن، کند‌شدن رشد و نظایر آن می‌شود.
  4. سندروم تِرنِر: یکی از بیماری‌های ژنتیکی معمول در دختران است. این بیماری بر اثر فقدان کامل یا جزئی کروموزم X حین رشد جنین رخ می‌دهد. قد کوتاه و نارسایی زودرس تخمدان از ویژگی‌های بارز این سندرم‌اند.

علاوه بر برخی از دلایل رایج‌تر این سندروم که در بالا بیان شد، از دلایل کم احتمال‌تر می‌توان به سندروم داون، دیسپلازی اسکلتی و انواع خاصی از کم‌خونی مانند کم‌خونی داسی‌شکل اشاره کرد.

غذایی که کودکتان می‌خورد بر چندین مؤلفۀ سلامت او، از جمله رشد قدش، اثر دارد. البته غذا تنها عامل تعیین‌کننده قد کودک نیست. به‌جای تمرکز صرف بر استفادۀ از غذا برای کمک به رشد قد کودک، بهتر است با فراهم‌ساختن یک رژیم غذایی مغذی، به سلامتی پایدار کودک کمک کنید. دریافت مواد مغذی لازم و انجام فعالیت بدنی کافی باعث می‌شود کودک رشد کند و تبدل به فردی بالغ و برخوردار از وزن و قد مطلوب شود. برای افزایش قد کودکتان چه غذایی را به رژیم غذایی‌اش افزوده‌اید؟ تجربه خودتان را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

اگر به دنبال روشی طبیعی برای افزایش قد 3 تا 5 سانت در ماه هستید حتما سایت افزایش قد گروتالر را مشاهده کنید: https://grow-taller.ir

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.