کد خبر : 7106 / /
/

علی دایی برای همیشه از ایران رفت؟

اخیرا خبری از مهاجرت دائمی علی دایی به خارج از کشور منتشر شده که ظاهرا شایعه بوده و این اسطوره فعلا چنین قصدی ندارد.

علی دایی برای همیشه از ایران رفت؟

علی دایی اسطوره فوتبال ایران است. علی دایی بازیکن سابق تیم پرسپولیس است. علی دایی در مقعطی سرمربی تیم ملی ایران بود. علی دایی یکی از پولدارترین فوتبالیست های ایران است. علی دایی تا چندی قبل آقای گل جهان به شمار می آمد.

علی دایی

زندگینامه علی دایی

علی دایی اول فروردین 1348 علی دایی در محله جیرال و خانواده ای پرجمعیت به دنیا آمد. علی دایی چهار برادر دارد و از نعمت خواهر محروم است.

علی دایی که در فوتبال به عنوان یک اسطوره شناخته می شود در زندگی شخصی و تحصیلات نیز همپای ورزش به موفقیت هایی دست یافته است.

علی دایی در سال 1366 در رشته مهندسی عمران، دانشگاه شریف پذیرفته شد ولی به دلیل بازی فوتبال در گزینش ورودی به دانشگاه ناکام ماند.

اما علی دایی از این اتفاق نا امید نشد و در همان سال در رشته مهندسی کشاورزی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب پذیرفته شد و دو ترم به تحصیل پرداخت. این پایان ماجرای تحصیل شهریار ایران نبود. علی دایی در سال 1367 مجدد در کنکور شرکت کرد و در رشته متالوژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد و مدرک لیسانس خود را در بهمن ماه 1371 از این دانشگاه معتبر دریافت کرد.

علی دایی

علی دایی که به عنوان بازیکن سخت کوش و خستگی ناپذیر شناخته میشود در تحصیل به لیسانس متالوژی قانع نبوده و تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد ادامه داد.

 علی دایی علاوه بر موفقیت های فوتبالی و تحصیلی در تجارت نیز موفق بوده و هم اکنون گرداننده چندین شرکت بزرگ، چند فروشگاه، کارخانه تولیدی پوشاک ورزشی و عضو اتاق بازرگانی تهران می باشد.

ازدواج علی دایی

ازدواج علی دایی در اول بهمن ماه 1383 صورت گرفت و به جرگه متاهلین پیوست. علی دایی در سال 1384 در مصاحبه ای با سایت تبیان در خصوص شیوه آشنایی با همسرش و خصوصیات شریک زندگیش گفت:همسرم از آشنایان دور خانوادگی ما می باشد، مادرش اردبیلی و پدرش تبریزی است و بزرگ شده تهران می باشد. مشخصات کامل یک دختر آذربایجانی را دارد و لیسانس صنایع غذایی می باشد، او هشت سال از من کوچک تر است.

علی دایی در خصوص انتخاب همسرش گفت:همسرم را هم من انتخاب کردم و هم مادرم. علی دایی در ادامه می گوید:همسرم فرزند اول خانواده است.

نکته جالب در مورد ازدواج دایی مهریه همسرشان است. «از آنجا که خانواده همسرم دارای اعتقادات ارزشمند اسلامی هستند، مهریه شان مثل مهریه حضرت فاطمه(س)، «آب» است. خیلی ها فکر می کردن که مهریه همسرم سکه های زیادی است، به قول این جدیدی ها!... اما با تفاهمی که بین ما بود، مهریه ضامن خوشبختی نیست، بلکه صداقت ها و حسن نیت ها، زمینه ساز یک زندگی مشترک است»

اولین فرزند علی دایی در سال 1388 به دنیا آمد. دختری با نام نورا که علی دایی به وی بسیار علاقه دارد و می گوید:دوست دارم نورا به همه چیز برسد.

علی دایی هر موقعیتی که برایش پیش بیاید دخترش را با خود همراه میکند.

علی دایی

تیم ملی:

علی دایی اولین بازی ملی اش را در سال 1372 انجام داد. علی دایی اولین گل ملی اش را در مقدماتی جام جهانی 1994 و مقابل تایوان به ثمر رساند. این بازی با نتیجه 10 بر صفر به سود تیم ملی ایران به پایان رسید.

رکورد بیشترین بازی ملی و بیشترین گل زدهٔ تاریخ تیم ملی را دارد (گل های زدهٔ او در میان تمام تیم های جهان نیز اول است).

او در جام ملت های آسیا 1996 امارات به همراه باقری و عزیزی از بهترین ستارگان ایران بود.

دائی در بازی معروف ایران و استرالیا در بازی پلی اف مقدماتی جام جهانی 1998 (1377) فرانسه پاس گل دوم ایران را برای خداداد عزیزی ارسال کرد و این گل باعث راهیابی ایران به جام جهانی شد.

او به همراه ایران در دو جام جهانی 1998 فرانسه و 2116 آلمان به میدان آمد و در 5 بازی ایران در این بازی ها شرکت کرد. پاس دایی بود که زمینه گذار گل مهدوی کیا به آمریکا در جام جهانی 1998 شد.

 از نقاط اوج دوران ورزشی دایی را می توان روز 24 آبان 1383 دانست. او در این روز و در مسابقات مقدماتی راهیابی به جام جهانی 4 بار دروازهٔ لائوس را گشود تا نام خود را به عنوان اولین فوتبالیست تاریخ جهان که 111 گل در بازی های ملی به ثمر رسانده ثبت کند.

علی دایی

افتخارات علی دایی

        بیشترین گل زده در تاریخ تیم ملی فوتبال ایران - 109 گل

        برترین گلزن تاریخ رقابتهای مقدماتی جام جهانی در سال 1997

        تنها بازیکن آسیایی دربین 100 بازیکن برتر تاریخ فوتبال

        اولین ایرانی حاضر در یکی از تیم های فینالیست لیگ قهرمانان اروپا

        برترین گلزن تاریخ جام ملتهای آسیا

        2 بار برترین گلزن ملی جهان در سال های 1996 و 2004

        قهرمانی با پرسپولیس در لیگ ایران 1374،

        حضور در فینال جام باشگاه های اروپا و نایب قهرمانی با بایرن مونیخ در جام باشگاه های اروپا 1999،

        قهرمانی با بایرن مونیخ در جام حذفی آلمان،

        قهرمانی با بایرن مونیخ در بوندس لیگا و حضور با هرتابرلین در جام باشگاه های اروپا 2000،

        قهرمانی جام حذفی ایران با صباباتری در سال 1384،

        قهرمانی لیگ با سایپا در سال1386 به عنوان بازیکن مربی ٫

        قهرمانی جام حذفی با پرسپولیس به عنوان سرمربی

        آقای گل جام ملتهای آسیا 1996

        بهترین بازیکن سال آسیا 1999

        قهرمانی جام حذفی با نفت تهران

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.