کد خبر : 6913 / /
/

اطلاعیه جدید آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس! + جزئیات بیشتر

وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه ای را درباره بازگشایی مدارس ۱۴۰۰ منتشر کرده که در اصول حاکم بر روند فعالیت حضوری مدارس تشریح شده است

 اطلاعیه جدید آموزش و پرورش درباره بازگشایی مدارس! + جزئیات بیشتر

 

بر اساس تصمیم اتخاذ شده قرار مدارس در سال مهر ۱۴۰۰ به تدریج به صورت حضوری بازگشایی شوند. بنا بر اعلام آموزش و پرورش از اول مهر بازگشایی به صورت مجازی تلویزیونی، آموزش معلمان به اشکال مختلف در قالب درسنامه و در بعضی مدارس روستایی و عشایری به صورت حضوری خواهد بود و سپس به سمت آموزش حضوری حرکت می کند. دیروز نیز سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ بخشنامه الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹ به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها خبر داد. همچنین فعالیت مدرسه تلویزیونی از ابتدای مهر 1400 آغاز می شود.

 

وزارت آموزش و پرورش با صدور اطلاعیه ای در خصوص بازگشایی مدارس، «اصول حاکم بر روند فعالیت حضوری مدارس» را تشریح کرد.در متن اطلاعیه شماره (۱) وزارت آموزش و پرورش آمده است: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و مدارس ضروری است روند گسترش فعالیت های حضوری دانش آموزان در مدارس، در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از اصول زیر تبعیت کند:

۱- حفظ سلامت دانش آموزان، معلمان و خانواده‌ها اولویت اصلی در فرآیند بازگشایی حضوری مدارس است.

۲-  توجه به سلامت و ایمنی دانش آموز و برخورداری از تعلیم و تربیت باکیفیت حقوق قابل جمع دانش آموزان است.

۳- عدالت در تأمین فرصت های آموزش و یادگیری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی مورد تأکید است.

۴- لازم است افکار عمومی نسبت به ضرورت تقدم تعلیم و تربیت حضوری بر روش های غیرحضوری اقناع شود.

۵- آگاهی دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده ها از نحوه رعایت بهداشت فردی ضروری است.

۶- روند گسترش آموزش های حضوری، اقتضایی و تدریجی است.

۷- تصمیمات اجرایی به مدارس، مناطق یا نواحی تفویض می‌شود.

۸- تجارب و دستاوردهایِ گذشته در بهره گیری از روش های مجازی حفظ شده و بهبود می یابد.

۹- جریان یاددهی و یادگیری در طول سال تحصیلی برای همه دانش آموزان لازم التعلیم استمرار می‌یابد.

ابلاغ بخشنامه فعالیت مدارس در شرایط کرونا

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از ابلاغ بخشنامه «الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹» برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها خبر داد. روندهای جهانی در مورد بازگشایی مدارس و شیوه فعالیت آن‌ها بیانگر تمایل شدید جوامع به شروع و گسترش آموزش‌های حضوری برای دانش‌آموزان است و امروزه بسیاری از کشورها در این جهت حرکت کرده و روند بازگشایی مدارس را آغاز کرده‌اند.

مطالعات نشان می‌دهد حضور دانش‌آموزان در مدرسه، نقش معلم در تربیت و یادگیری و تأثیر تعلیم و تربیت حضوری در دانش‌آموزان، بی‌بدیل و غیرقابل جایگزین است و افت تحصیلی آشکار و پنهان ناشی از توقف آموزش‌های حضوری، قابل توجه بوده و ممکن است در آینده نتایج و آثار جبران‌ناپذیری بر دانش‌آموزان، نظام آموزشی و جامعه در ابعاد مختلف بگذارد.

علاوه بر آن استمرار تعطیلی مدارس بر وجوه دیگر شخصیت کودکان و نوجوانان که مرتبط با مقوله تربیت و یادگیری است، تأثیر منفی دارد و تبعاتی چون تأخیر در روند جامعه‌پذیری نوجوانان و اجتماعی شدن آن‌ها، تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری، کم‌تحرکی و فعالیت بدنی اندک، استفاده زیاد از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی و... ابعاد دیگری از پیامدهای سوء توقف آموزش‌های حضوری بر دانش‌آموزان است.

از این رو، از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، بخشنامه «الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹» برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد.بر اساس این گزارش، مدیریت و راهبری بازگشت به آموزش‌های حضوری مدارس به‌صورت آرام و تدریجی و بهبود کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی و کاربرد اقتضایی روش‌های ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) در فرآیند یاددهی و یادگیری از اهداف اصلی این بخشنامه ذکر شده است. بخشنامه «الگوی فعالیت آموزشی و تربیتی مدارس در شرایط کووید ۱۹» برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را در اینجا مشاهده کنید.

مدارس به تدریج از آبان باز می‌شوند؟

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت : همه اینها تابعی از شرایطی است که در همان موقع حاکم می‌شود ولی رویکرد وزارت آموزش و پرورش و ستاد کرونا، بازگشایی آرام، تدریجی با رعایت شرایط است؛ مانند اینکه واکسیناسیون معلمان و فرهنگیان انجام شود که اکثرا انجام می‌شود. ما حتی مطرح کردیم که واکسیناسیون خانواده دانش‌آموزان انجام شود تا شرایط بازگشایی مدارس ایجاد شود.

ارزشیابی در فضای مجازی چه آسیب‌هایی دارد؟

ارزشیابی در فضای مجازی مبتنی بر تکالیف و آزمون آنلاین پیش‌بینی می‌شود که این ارزشیابی با مشکلاتی مواجه است یعنی ممکن است بچه‌ها از یادگیری خودشان استفاده نکنند و از توانایی‌های دیگران استفاده کنند. نتیجه این شکل آموزش، دو نوعت افت را داریم. به صورت افت پنهان و افت آشکار مطرح است.در نتایج امتحانات می‌بینیم چون یادگیری عمیقی انجام نشده است، 1 تا 1.5 نمره میانگین نمرات دروس پایین آمده است. در افت آشکار به امتحانات نهایی نهایی پایه دوازدهم اشاره می‌کنم که به صورت حضوری برگزار شد و استانداردها رعایت می‌شود. در نتایج امتحانات می‌بینیم چون یادگیری عمیقی انجام نشده است، 1 تا 1.5 نمره میانگین نمرات دروس پایین آمده است و این موضوع بی سابقه بوده است.

معمولا افزایش یا کاهش نمره 5 صدم یا 10 صدم به صورت تدریجی و آرام انجام می‌شود و در این موضوع افت آشکار را شاهدیم به جهت اینکه یادگیری به خوبی انجام نشده است.

شکست تحصیلی و ترک تحصیل از آسیب‌های افت پنهان

افت پنهان زمانی است که نمره و ارزیابی عملکردی دانش‌آموزان بالا رفته است اما می‌دانید و بررسی می‌کنید که اهداف آموزشی و درسی محقق نشده است.مثلا انتظار داشتید توانایی در بخشی را کسب کنند یا یادگیری انجام شود اما اتفاق نیفتاده است. از آن طرف می‌بینید که نمره دانش‌آموزان، 4 نمره، 5 نمره، افزایش یافته است.افت پنهان یعنی اهداف درسی محقق نشده است اما نمرات نشان نمی‌دهد!

بر عکس نمرات نشان می‌دهد که افزایش قابل توجه داشته است به این موضوع افت پنهان می‌گویند و در این حالت افت پنهان اتفاق افتاده است یعنی اهداف درسی محقق نشده است اما نمرات نشان نمی‌دهد! بر عکس نمرات نشان می‌دهد که افزایش قابل توجه داشته است.در برخی از دروس علوم پایه که در گذشته رشد در حد چند صدم بود اکنون مثلا مشاهده می‌کنیم میانگین نمره از 11.83 به 16 و 17 رسیده است و این جهش نشان می‌دهد که یادگیری اتفاق نیفتاده است.

در این حالت یا دانش‌آموز از دانش خود صرفا استفاده نکرده، یا خانوادها کمک کار دانش‌آموزان بودند و یا اینکه معلمان چون یادگیری سخت و دشوار بوده است، ملاحظاتی در نمرات داشتند و نتیجه این است که با تورم نمره روبه‌رو بودیم.اما آسیب‌ افت پنهان این است که خانواده فکر می‌کند که فرزندش نمره خوبی را کسب کرده و اتفاقا رشد کرده است پس خیالش راحت است؛ دانش‌آموز هم فکر می‌کند ایده‌آل و عالی است و معلمان هم نمره‌ای را که ارزیابی کردند خیلی واقعی نمی‌دانند.این موارد ممکن است در آینده باعث شکست تحصیلی و حتی ترک تحصیل دانش آموزان شود.

آغاز فعالیت مدرسه تلویزیونی از ابتدای مهر 1400

یکی از راهبردهای فراگیر آموزش‌ها، مدرسه تلویزیونی است که برنامه‌ریزی‌ها را انجام دادیم و مقدمات اجرایی کار آماده شده است و از اول مهر در سطح فراگیر، آموزش‌ها را خواهیم داشت. مدرسه تلویزیونی به عنوان فرصت یادگیری است اما اگر یادگیرنده تلاش نکند، اتفاقی نمی‌افتاد و باید خانواده‌ها در این خصوص به فرزندان‌شان کمک کنند.

مدارس تهران در چه شرایطی بازگشایی می‌شوند؟

استاندار تهران گفت: ان شاء‎الله پس از واکسیناسیون والدین بالای ۳۰ سال و دانش آموزان، اطمینان لازم برای بازگشایی ایمن مدارس فراهم می‎‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.