کد خبر : 6114 / /
/

اخبار روز/اخبار مهم روز/اخبار حوادث

کشتگان انتحاری در کابل چقدر شد؟

آمارها در مورد تعداد دقیق کشته‌های افغان هنوز به درستی روشن نیست، اما براساس برخی گزارش‌ها این تعداد به ۹۰ نفر می‌رسد. طالبان هم می‌گوید که ۲۸ عضو آن در این میان کشته شده‌اند.

کشتگان انتحاری در کابل چقدر شد؟

دو حمله انتحاری و تیراندازی بیرون درهای ورودی پر از جمعیت فرودگاه بین‌المللی کابل ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشته است. یک منبع از وزارت بهداشت افغانستان امروز جمعه به اسپوتنیک گفته تا ۱۳۳۸ تن در این حملات زخمی شده‌اند.

آمارها در مورد تعداد دقیق کشته‌های افغان هنوز به درستی روشن نیست، اما براساس برخی گزارش‌ها این تعداد به ۹۰ نفر می‌رسد. طالبان هم می‌گوید که ۲۸ عضو آن در این میان کشته شده‌اند.

یک مقام وزارت بهداشت افغانستان که نخواست نامش فاش شود به بی‌بی سی گفته است که شمار کسانی که در حمله دیروز فرودگاه کابل کشته شدند به ۹۰ نفر رسیده و شمار رسمی مجروحان هم ۱۵۹ نفر است.

جزئیات انتحاری در کابل

انتحاری در کابل

ستاد فرماندهی مرکزی امریکا (سنتکام)‌ نیز ابتدا از کشته شدن ۱۲ نظامی امریکایی و زخمی شدن ۱۳ سرباز خود خبر داده بود که اکنون به ۱۳ کشته رسیده است.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام، در بیانیه خود تاکید که علیرغم این حمله، عملیات هوایی امریکا برای خروج پناهجویان افغان و شهروندان خارجی ادامه خواهد یافت.

او گفت که انتظار دارد حملاتی از این دست ادامه پیدا کند و وعده داد که امریکا علیه عوامل حمله تلافی کند.

داعش در انتحاری کابل

انتحاری در کابل

از طرف دیگر، شبکه اعماق وابسته به داعش می‌گوید که این گروه مسوولیت حمله را برعهده می‌گیرد.

در بیانیه داعش آمده است که یک بمب‌گذار انتحاری این گروه - که "عبدالرحمان لوگری" معرفی شده است - جلیقه مواد منفجره خود را در میان تجمع "همدستان" افغان و نیروهای امریکایی منفجر کرد.

وقوع دو انفجار انتحاری عصر پنج‌شنبه در نزدیکی فرودگاه کابل، پایتخت افغانستان دست‌کم ۷۲ کشته برجای گذاشت.

بنا بر اعلام وزارت صحت عامه افغانستان ۶۰ نفر از کشته شدگان غیرنظامیان افغان و ۱۲ نفر نیز از نیروهای نظامی آمریکا بودند. این دو انفجار دست‌کم ۱۵۵ زخمی نیز برجای گذاشتند که ۱۴۰ نفر از زخمی‌ها افغان و ۱۵ نفر سربازان آمریکایی بودند.

بنا بر اعلام جان کربی سخنگوی پنتاگون، اولین انفجار در نزدیکی یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل موسوم به «ابی گیت» و انفجار دوم نیز در فاصله کوتاهی از انفجار اول، مقابل هتل بارون روی داده است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از شنیده شدن صدای تیراندازی در محل حادثه پس از این انفجارها بود.

داعش در وبسایت اعماق مسئولیت حمله به فرودگاه بین‌المللی کابل را برعهده گرفت. داعش در بیانیه‌ خود عکسی از یکی از نیروهای خود را که گفته بمب‌گذار انتحاری بود منتشر کرده است. در تصویر فرد مهاجم با کمربند انفجاری جلوی پرچم سیاه داعش ایستاده و با پارچه‌ای مشکی صورت خود را پوشانده به طوریکه تنها چشمانش پیدا است.

در این بیانیه اشاره‌ای به عامل دومین حمله انتحاری نشده است. داعش همچنین گفت که بمب‌گذار موفق شد با عبور از ایست بازرسی‌های امنیتی طالبان در فاصله پنج متری تجمع سربازان، مترجمان و همکاران نیروهای آمریکایی قبل از انفجار قرار گیرد.

درباره این حملات چه می‌دانیم؟

شمار کشته‌ها و زخمی‌ها: طبق آمارها دست‌کم ۱۲ نظامی آمریکایی به همراه ۶۰ شهروند افغانستان کشته شدند و بیش از ۱۴۰ نفر نیز زخمی‌شده‌اند.

ماهیت حمله: مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت که این دو حمله با عملیات انتحاری انجام شد و به دنبال آن افراد مسلح اقدام به تیراندازی کردند.

مسئولیت حمله: شاخه خراسان داعش در افغانستان مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

ادامه یافتن تهدیدها: مک‌کنزی تاکید کرد که به تحقیق درباره عاملان حمله ادامه می‌دهند و روی دیگر «جریان‌های تهدید» در میدان هوایی متمرکز شده‌اند. وی تصریح کرد که این تهدیدها به این معنی است که می‌توانند «قریب‌الوقوع» باشند و «هرلحظه ممکن است رخ دهند» و ممکن است شامل حملات موشکی، حملات با خودرو یا حمله کننده انتحاری جلیقه‌پوش باشد. وی گفت که با طالبان درباره امنیت فرودگاه هماهنگی‌ها را انجام می‌دهند.

نیروهای آمریکایی هنوز در افغانستان هستند: طبق اعلام پنتاگون تقریبا هزار آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند. امروز پنج هزار نفر خارج شده‌اند. از ۱۴ اوت بیش از ۱۰۴ هزار غیرنظامی خارج شده‌اند.

تلاش‌ها برای ادامه خروج افراد: مک‌کنزی همچنین گفت که تهدید داعش واقعی است اما تلاش‌ها برای تخلیه افراد ادامه خواهد یافت. وی تاکید کرد که به پردازش و خروج افراد ادامه می‌دهند.

وزیر خارجه بریتانیا: حمله امروز یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا در بیانیه‌ای گفت که عصر امروز با آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا تماس گرفته است تا ناراحتی خود را به خاطر کشته شدن نیروهای آمریکایی در فرودگاه کابل ابراز کند.

حمله امروز به خوبی یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است که در آن نیروهای نظامی و غیرنظامی بریتانیایی برای خروج افراد بسیار تلاش کرده‌اند و ما باید به شجاعت آن‌ها و دستاوردهای آن‌ها افتخار کنیم.

دومینیک راب 

وزیر خارجه بریتانیا

وی افزود: «حمله امروز به خوبی یادآوری کرد که وضعیت خطرناکی است که در آن نیروهای نظامی و غیرنظامی بریتانیایی برای خروج افراد بسیار تلاش کرده‌اند و ما باید به شجاعت آن‌ها و دستاوردهای آن‌ها افتخار کنیم.»

ماکرون: به ماموریت خود تا انتها عمل می‌کنیم

کاخ الیزه در بیانیه‌ای اعلام کرد که فرانسه علیرغم حملات مرگبار در فرودگاه کابل به ماموریت خود برای خروج مردم از افغانستان تا انتها عمل خواهد کرد.

امانوئل ماکرون حملات امروز را به شدت محکوم کرد و گفت به «قهرمانانی که برای انجام عملیات خروج در صحنه حضور دارند درود می‌فرستد.»

وی افزود که فرانسه به تلاش‌های بشردوستانه و حفاظتی خود برای افغان‌های تحت تهدید ادامه می‌دهد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.