کد خبر : 6104 / /
/

اخبار روز| واکسن کرونا| تزریق واکسیناسیون

بعد از واکسن کرونا چه بخوریم؟

افرادی که واکسن کرونا را تزریق می کنند باید قبل، حین و بعد از تزریق واکسن برخی نکات مهم را رعایت کنند که در این گزارش به ۱۳ نکته طلایی اشاره شده است.

بعد از واکسن کرونا چه بخوریم؟

 

این روزها فرایند واکسیناسیون افراد در گروه‌های سنی سرعت بیشتری گرفته و روزانه صدها هزار نفر در اقصی نقاط کشور مقابل ویروس مرموز کرونا واکسینه می شوند.

با این حال رعایت برخی نکات در قبل، حین و بعد از تزریق واکسن از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

در گزارش پیش‌رو به پرسش‌های مهمی که در این حوزه در اذهان افراد مختلف شکل گرفته است پاسخ می‌دهیم.

پرسش‌هایی مانند اینکه «قبل از واکسن کرونا چه کار باید کرد؟» «بعد از تزریق واکسن کرونا ناقل هستیم؟» «چه غذاها یا داروهایی بعد از تزریق واکسن باید مصرف کنیم؟» «آیا واکسن کرونا عوارض جانبی دارد؟»

۱) قبل از واکسن کرونا چه باید کرد؟

اولین کاری که باید قبل از تزریق واکسن کرونا انجام دهید، مشورت با پزشک خود است. در حال حاضر شواهدی مبنی بر اینکه واکسن کرونا می‌تواند برای گروهی خطرناک باشد، وجود ندارد اما با این حال، برخی از افراد ممکن است به دلیل شرایط خاص پزشکی خود، برای تزریق واکسن کرونا در خطر باشند و بهتر است با یک متخصص درمان مشورت کنند.

۲)گروه‌های زیر باید قبل از تزریق واکسن کرونا حتما با پزشک خود مشورت کنند

افرادی که نسبت به واکسن‌های دیگر واکنش آلرژیکی نشان داده‌اند و یا به یکی از مواد تشکیل دهنده واکسن کرونا آلرژی دارند.

افرادی که بیمار هستند و یا به تازگی بهبود پیدا کرده‌اند.

افرادی که علائم بیماری کرونا را دارند.

۳)قبل از واکسن کرونا چه بخوریم؟

یکی از متداول‌ترین سوالات در مورد واکسن کرونا این است که «قبل از واکسن کرونا چه بخوریم؟» به طور کلی، شما به یک رژیم یا فرمول غذایی خاص قبل از زدن واکسن کرونا نیاز ندارید.

واکسن‌های کرونا بر روی افرادی که رژیم غذایی معمولی خود را ادامه داده‌اند، تست شده است و هیچ محصول یا غذای خاصی نمی‌تواند اثربخشی واکسن کرونا را بهتر کند.

علاوه بر این، شب قبل از زدن واکسن کرونا سعی کنید که به اندازه کافی بخوابید و به منظور هیدراته نگه داشتن بدن، مقدار زیادی آب بنوشید.

به بیان خیلی ساده، پزشکان هم اکنون بر این مسئله اتفاق نظر دارند که خوردن برخی غذاها یا مکمل‌های ضد التهابی می‌تواند به بهبود سیستم ایمنی کمک کند اما هیچ یک از آن‌ها تاثیری بر روی اثر بخشی ویروس کرونا ندارند.

بنابراین، تنها نوشیدن آب کافی و ادامه رژیم غذایی معمول پیش از تزریق واکسن توصیه می‌شود.

۴)قبل از واکسن کرونا چه دارویی نخوریم؟

واکسن کرونا در حال حاضر، هیچ شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که گروه خاصی از داروها می‌توانند بر روی عملکرد واکسن کرونا اثر گذاشته یا با آن تداخل داشته باشند. بنابراین، هیچ نیازی نیست که روتین مصرف داروی خود را قبل و بعد از زدن واکسن کرونا تغییر دهید.

۵) حین تزریق واکسن کرونا چه باید کرد؟

علاوه بر اهمیت اطلاع از اینکه قبل از واکسن کرونا چه باید کرد، نکات مربوط به روز تزریق واکسن کرونا نیز به همان اندازه مهم هستند. به طور کلی در روز تزریق واکسن کرونا توصیه می‌شود به سه نکته زیر توجه داشته باشید:

۱-فاصله خود را تا حد امکان با سایر افراد حفظ کرده و حتما از ماسک استفاده کنید.

۲-اگر هر مشکل پزشکی خاصی دارید، آن را به کادر درمانی حاضر در محل تزریق واکسن کرونا اطلاع دهید. علاوه بر این، اگر باردار هستید یا به هر دلیل نیاز به مراقبت خاص دارید، حتما موضوع را با کادر درمان در میان بگذارید.

۳-کارت واکسن خود را دریافت و آن را حفظ کنید. بعد از تزریق واکسن کرونا، اطلاعات مربوط به شما و محل و تاریخ تزریق بر روی کارت واکسن‌تان به ثبت می‌رسد. زمان تزریق دُز دوم واکسن براساس تزریق دوز اول بر روی کارت واکسن شما به ثبت خواهد رسید.

پیش از اینکه به سراغ این برویم که بعد از تزریق واکسن کرونا چه باید کرد، بهتر است نخست با عوارض جانبی واکسن کرونا آشنا شوید.

۶) عوارض جانبی واکسن کرونا چیست؟

عوارض جانبی واکسن کرونا بعد از تزریق محدود است اما تقریبا برای همه بروز خواهد کرد. از جمله متداول‌ترین عوارض واکسن کرونا عبارتند از:

درد، تورم و قرمزی بر روی بازویی که واکسن کووید ۱۹ به آن تزریق شده است.

تب و یا تب خفیف

خستگی

سردرد

درد مفصلی یا درد عضلانی

این عوارض واکسن کرونا معمولا بعد از چند دقیقه از بین خواهند رفت.

بعد از تزریق واکسن کرونا، به مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه در مرکزی که واکسن خود را تزریق کردید، باقی بمانید. این کار به این منظور توصیه می‌شود که اگر تزریق واکسن با اثر جانبی شدیدی همراه بود و یا هرگونه مشکلی برای متقاضی تزریق ایجاد کرد، سریعا به وضعیت وی رسیدگی شده و همچنین هرگونه عوارض جانبی واکسن کرونا به ثبت برسد.

در برخی موارد، افراد ممکن است بعد از واکسن کرونا برخی عوارض جانبی شدیدتر مثل موارد زیر را تجربه کنند:

خارش

غش کردن

تهوع

استفراغ

واکنش آلرژیک شدید

خس خس سینه

سختی در نفس کشیدن و تنگی نفس

اگر هر کدام از موارد بالا را بعد از تزریق واکسن تجربه کردید، حتما خیلی سریع وضعیت خود را با کادر درمان حاضر در محل تزریق واکسن در میان بگذارید.

۷) بعد از تزریق واکسن کرونا چه باید کرد؟

همانطور که عنوان شد، ممکن است بعد از واکسن کرونا تب، بدن درد، سردرد و یا احساس خستگی به سراغ شما بیاید. در این صورت، اطمینان حاصل کنید که مقادیر زیادی مایعات مصرف می‌کنید و همچنین می‌توانید از قرص استامینوفن برای کاهش شدت عوارض جانبی واکسن کرونا استفاده کنید.

البته، باید توجه داشته باشید که دُز استفاده از قرص استامینوفن در افراد مختلف متفاوت است. برای اطلاع از دُز مورد نیاز خود می‌توانید از برچسب راهنمای دارو، داروخانه یا پزشک خود کمک بگیرید.

در صورتی که عوارض واکسن کرونا بیش از یک هفته طول بکشد، باید مرکز درمانی را که در آن واکس خود را تزریق کردید، از این مسئله مطلع سازید.

۸) بعد از واکسن کرونا چه بخوریم؟

اینکه بعد از واکسن کرونا چه بخوریم به هیچ عنوان بر روی اثرگذاری واکسن تاثیر نداشته و به همین دلیل، توصیه می‌شود که تغییرات غیر عادی در رژیم غذایی خود اعمال نکنید.

۹)حتی اگر از کرونا بهبود پیدا کردید، واکسن بزنید؟

حتما در اطراف شما نیز فردی وجود دارد که ادعا می‌کند چون یک بار به ویروس کرونا مبتلا شده است، دیگر کاملا در مقابل این ویروس ایمن شده و نیازی به واکسن ندارد. اما اطلاعات موسسه کنترل و درمان بیماری‌های ایالات متحده نشان می‌دهد افرادی که از بیماری کرونا بهبود یافته‌اند، کماکان در خطر ابتلای مجدد به این بیماری قرار دارند و تزریق واکسن به آنها حتما توصیه می‌شود.

۱۰)بعد از واکسن کرونا کمپرس سرد یا گرم؟ کدام را انتخاب کنیم؟

واکسن کرونامراقبت از بازویی که واکسن کرونا به آن تزریق شده یکی از کارهای مهم در تزریق واکسن کرونا به حساب می‌آید. برای از بین بردن تورم در ناحیه تزریق واکسن کرونا، بهترین انتخاب کمپرس آب سرد است. شما می‌توانید به کمک کیسه یخ یا پارچه خیس این کار را انجام دهید.

۱۱)به ورزش کردن ادامه دهید؟

 توصیه می‌شود که تا یک هفته بعد از تزریق واکسن، شدت ورزش خود را کم کنید. پیاده روی یکی از ورزش‌های مناسب برای بعد از واکسن کروناست.

۱۲) بعد از واکسن باید قرنطینه شد؟

واکسن کرونا تنها همان عوارضی را به دنبال خواهد داشت که بهآن‌ها اشاره کردیم و تا کنون شواهدی مبنی بر این وجود ندارد که این واکسن می‌تواند شرایط مسری بودن ویروس را حادتر کند؛ بنابراین، نیازی به قرنطینه شدن بعد از واکسن کرونا وجود ندارد.

۱۳) بعد از واکسن کرونا ناقل هستم؟

واکسینه شدن کامل در مقابله کرونا به این معنا نیست که شما دیگر کرونا نمی‌گیرید، بلکه بدان معناست که بدن شما اکنون به قوی‌ترین مکانیزم ممکن برای مقابله با آن مجهز شده است. بنابراین، بعد از واکسینه شدن کامل نیز امکان ابتلای شما به کرونا و طبیعتاً، انتقال آن به دیگران وجود خواهد داشت. با این وجود، با توجه به اینکه علائم ویروس کرونا تا حد زیادی بعد از واکسینه شدن محدود می‌شوند، نرخ انتقال ویروس نیز کاهش می‌یابد.

در حال حاضر، تزریق هر نوع واکسن کرونایی که مراحل آزمایش بالینی را با موفقیت طی کرده است، توصیه می‌شود. بر خلاف آنچه که بسیاری تصور می‌کنند، لازم نیست که در رژیم غذایی و یا روتین مصرف داروی خود تغییر خاصی ایجاد کنید.

قبل و بعد از واکسن کرونا به اندازه کافی آب بنوشید تا بدن شما هیدراته شود. قبل از تزریق به اندازه کافی بخوابید و بعد از آن از کمپرس سرد بر روی بازویی که واکسن به آن تزریق شده است، استفاده کنید.

اگر عوارض واکسن کرونا از جمله تب، بدن درد یا خستگی را تجربه کردید، می‌توانید از قرص استامینوفن برای کاهش یا از بین بردن این عوارض استفاده کنید.

منبع: فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.