کد خبر : 5912 / /
/

اخبار روز| طالبان در کابل| بیانیه طالبان

بیانیه جدید طالبان! + جزئیات بیشتر را بخوانید

ما به جهان می‌گوییم که ما خواهان روابط دیپلماتیک با تمام جهان هستیم؛ اما دخالت هیچکس را در امور مذهبی خود نمی‌پذیریم

بیانیه جدید طالبان! + جزئیات بیشتر را بخوانید

 

سخنگوی گروه طالبان گفته است: جهان باید طالبان را بپذیرد و ما حضور بیگانگان را در خاک خود نمی‌پذیریم. از آن سو، فرمانده ارشد طالبان نیز تاکید کرده است که سیستم اداره افغانستان شریعت است و بس. 

دومین نشست خبری «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان با رویکرد سیاست خارجی دولت طالبان امروز در کابل برگزار شد.

بر اساس گزارش طلوع نیوز، ذبیح‌الله مجاهد در جریان کنفرانس خبری خود که عمدتا حول محور سیاست خارجی دولت طالبان برگزار شد، گفت: جهان باید ما را بپذیرد؛ ما به خانه کسی حمله نکرده‌ایم.

او همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مراودات دیپلماتیک با کشورهای جهان برای طالبان گفت: ما به جهان می‌گوییم که ما خواهان روابط دیپلماتیک با تمام جهان هستیم؛ اما دخالت هیچکس را در امور مذهبی خود نمی‌پذیریم.

سخنگوی طالبان در ادامه تاکید کرد: ما نیروی احدی را در خاک خود نمی‌پذیریم و تسلیم هیچکس نمی‌شویم (مهر).

سیستم اداره افغانستان شریعت است

از سوی دیگر، وحیدالله هاشمی، فرمانده ارشد طالبان در مصاحبه با خبرگزاری رویترز به چشم‌انداز حکومت طالبان، اداره امور، مسائل زنان و جذب نیروهای ارتشی پرداخته است. او در این گفت‌وگو به زبان انگلیسی، توضیحاتی در باره ساختار حکومتی طالبان داد که شباهت‌های زیادی با نحوه اداره افغانستان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ دارد.

هاشمی گفته که هبت‌الله آخوندزاده، رهبر اسلام‌گرایان می‌ماند و در صورت تشکیل یک شورای حکومتی، در راس آن قرار می‌گیرد، چیزی شبیه رئیس‌جمهور.

هاشمی افزوده که بسیاری از جوانب مربوط به شیوه حاکمیت طالبان بر افغانستان هنوز مشخص نشده‌ اما «افغانستان یک کشور دمکراتیک نخواهد بود.»

او در توضیح امر گفته است: «سیستم دمکراتیک در کشور ما پایگاهی ندارد. ما بحث نمی‌کنیم که چه نوع سیستم سیاسی در افغانستان اعمال کنیم. سیستم ما قانون شریعت است و بس.»

هاشمی عنوان کرده که در روزهای ‌آینده در باره به کارگیری سربازان و خلبان‌هایی که برای دولت ساقط شده کار می‌کردند، تصمیم‌گیری می‌شود: «طالبان می‌خواهد یک نیروی ملی جدید ایجاد کند که شامل اعضای خودش و سربازان دولتی مایل به همکاری باشد.»

او یادآور شده که اکثر این افراد در ترکیه، آلمان و بریتانیا تعلیم دیده‌اند و طالبان با آنها وارد تعامل می‌شود: «هر چند اصلاحاتی در ارتش خواهیم داشت اما به آنها نیاز داریم و دعوت‌شان می‌کنیم تا به ما ملحق شوند.»

وحید‌الله هاشمی گفته که در میان رزمندگان طالبان هیچ کس خلبانی نمی‌داند؛ در حالی که نیروهای این گروه حین تصرف شهرها و عقب‌نشینی نیروهای دولتی و خارجی، به کلی هلی‌کوپتر و هواپیما دسترسی یافته‌اند.

علما باید در باره تحصیل زنان تصمیم بگیرند

هاشمی هم‌ زمان تاکید کرده که وضعیت زنان و حقوق مدنی و قانونی آنها در آینده، از سوی شورای علمای دینی تعیین و تبیین خواهد شد: «علما باید در نهایت در باره تحصیل یا اشتغال زنان تصمیم بگیرند. آنها باید بگویند دختران می‌توانند به مدرسه بروند یا پوشش و لباس‌شان چه باشد.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در نخستین کنفرانس مطبوعاتی اسلامگرایان گفته بود که حقوق زنان، تحصیل، کار و فعالیت اقتصادی آنها در چارچوب شریعت محترم خواهد بود. او یک روز پس از نشست مطبوعاتی‌اش، به عنوان وزیر فرهنگ طالبان معرفی شد (اسکان‌نیوز).

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.