کد خبر : 5787 / /
/

طالبان/ حمله طالبان/طالبان در افغانستان

طالبان به احمد مسعود حمله کردند / جزئیات مهم

برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به «احمد مسعود» خبر داده‌اند طالبان به ولایت پنجشیر حمله کرده اما حملات آن‌ها دفع شده است.

طالبان به احمد مسعود حمله کردند / جزئیات مهم

بر اساس خبر رسانه ها، همزمان با خروج آمریکا از افغانستان طالبان به ولایت پنجشیر حمله کرد.

برخی رسانه‌ها به نقل از منابع نزدیک به «احمد مسعود» خبر داده‌اند طالبان به ولایت پنجشیر حمله کرده اما حملات آن‌ها دفع شده است. گفته شده اکنون درگیری به صورت پراکنده در برخی نقاط جریان دارد.

«فهیم دشتی» عضو جبهه مقاومت مردمی گفته در جریان این درگیری‌ها دستکم ۸ عضو طالبان کشته و چند نفر دیگر از آن‌ها زخمی شدند.

به نقل از اسپوتنیک، وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرده که یک فروند هواپیمای این کشور که برای عملیات تخلیه به فرودگاه کابل ارسال شده بود، از سوی افراد ناشناس ربوده شده و به ایران برده است.

ایفگینی اینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین با تأیید این خبر می‌گوید: «یکشنبه گذشته، هواپیمای ما توسط افراد ناشناس ربوده و امروز سه شنبه خبر رسید که هواپیما واقعا دزدیده شده و به جای خارج کردن اوکراینی ها با گروهی از مسافران ناشناس به ایران پرواز نموده است. سه تلاش بعدی ما برای تخلیه شهروندان نیز موفقیت آمیز نبود، زیرا مسافران ما امکان ورود به قلمرو فرودگاه را ندارند».

معاون وزیر امور خارجه اوکراین جزئیاتی بیشتری ازاین اتفاق نداد.

پیشتر وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که یک فروند هواپیمای نظامی این کشور برای خارج کردن شهروندان اوکراینی راهی افغانستان شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حساب توئیتر خود اعلام کرد که 83 نفر از جمله 31 تن از شهروندان کشورش را از افغانستان تخلیه کرده‌‌اند.

وی با بیان اینکه به تخلیه شهروندان از کابل ادامه می‌دهند، افزود: 83 نفر که 31 نفر از آنها شهروندان اوکراینی هستند، صبح امروز با هواپیمای نظامی از کابل به کیف منتقل شدند.

اوکراین روز 16 آگست نیز 80 نفر از جمله 8 شهروند خود را از افغانستان تخلیه کرده بود.

گفتنی است گروه طالبان (ممنوع در روسیه) در 15 آگست بدون هرگونه درگیری وارد کابل شدند و ظرف چند ساعت کنترل کامل پایتخت را به دست آوردند. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفت که برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می کند. امرالله صالح معاون رئیس جمهور گفت که در غیاب رئیس دولت، وی طبق قانون اساسی سرپرست موقت کشور می شود و خواستار مقاومت مسلحانه در برابر طالبان شد. کشورهای غربی شهروندان و کارکنان سفارت خود را تخلیه می کنند.

این هواپیما در ماموریت انتقال نیروها و پناهجویان از افغانستان بود.

معاون وزیر خارجه اوکراین از ربایش یک هواپیمای اوکراینی از افغانستان و انتقال به ایران خبر داده است. 

به گزارش تجارت‌نیوز، این هواپیما در ماموریت انتقال نیروها و پناهجویان بود.

این خبر را عصرایران به نقل از الجزیره اعلام کرد.

انتخاب هم در این مورد نوشته است، الجزیره به نقل از معاون وزیر خارجه اوکراین گزارش داده که یک هواپیمای تخلیه نیروهای اوکراینی از افغانستان ربوده و عازم ایران شده است.

تایید رسمی از سوی دولت اوکراین

وزارت خارجه اوکراین امروز سه شنبه اعلام کرد که افراد ناشناس هواپیمای اوکراینی را که برای تخلیه شهروندان این کشور به کابل آمده بود، ربودند.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین گفت: یکشنبه هواپیمای ما توسط افراد ناشناس توقیف و امروز سه شنبه عملا ربوده شد و به جای تخلیه اوکراینی‌ها، با گروهی ناشناس به سمت ایران رفت.

لنین افزود: سه تلاش دیگر هم برای تخلیه شهروندانمان ناموفق بود، زیرا شهروندان ما نمی‌توانستند خود را به فرودگاه برسانند.

لنین توضیح داد که کل دیپلمات‌ها به ریاست دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه برای حل مشکل هواپیما تلاش کردند.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین جزئیات بیشتری ازاین اتفاق نداد.

پیشتر وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که یک فروند هواپیمای نظامی این کشور برای خارج کردن شهروندان اوکراینی راهی افغانستان شده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در حساب توئیتر خود اعلام کرد که ۸۳ نفر از جمله ۳۱ تن از شهروندان کشورش را از افغانستان تخلیه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به تخلیه شهروندان از کابل ادامه می‌دهند، افزود: ۸۳ نفر که ۳۱ نفر از آنها شهروندان اوکراینی هستند، صبح امروز با هواپیمای نظامی از کابل به کی‌یف منتقل شدند ( ایسنا).

ورود به ایران؟

برخی منابع مدعی شدند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد هواپیمای ربوده شده اوکراین در فرودگاه مشهد به زمین نشسته است (اقتصادنیوز).

تکذیب ورود هواپیمای ربوده شده به ایران

با این حال، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در مورد این ادعا گفت: روز گذشته یک فروند هواپیمای خطوط هواپیمایی اوکراین برای سوخت‌گیری به فرودگاه مشهد مقدس آمد و پس از سوختگیری، حرکت خود را به سمت کیف در اوکراین ادامه داد.

وی افزود: موضوع ربایش هواپیما منتفی است اما در این زمینه باید با مقامات حراست سازمان هواپیمایی کشوری و مراجع بالادستی هم هماهنگ کنیم تا اطلاع‌رسانی قطعی صورت پذیرد. بزودی در این زمینه اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد.(صداوسیما)

طالبان آمریکا را تهدید کردند 

طالبان

سخنگوی طالبان تاکید کرد که ۳۱ اوت خط قرمز خروج نیروهای آمریکایی ای افغانستان است و این زمان برای آمریکا و انگلیس تمدید نمی‌شود. در عین حال اعلام شد که طالبان، اشرف غنی، رئیس‌جمهور پیشین و همه مقامات دولت افغانستان را عفو کرده است. 

 سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در گفتگو با اسکای نیوز با توجه به رو به اتمام گذاشتن زمان خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان نسبت به پیامدهای جدی ادامه اشغالگری آمریکایی‌ها در کشور هشدار داد و گفت: این واقعا یک خط قرمز برای ماست. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که ۳۱ اوت ۲۰۲۱ زمانی است که تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج می‌شوند. اگر آنها این زمان را تمدید کنند، به معنای گسترش اشغالگری آنهاست و ضرورتی بر این کار نیست.

وی تاکید کرد که اگر آمریکا یا انگلیس به دنبال وقت اضافه برای ادامه تخلیه باشند، گروه شبه‌نظامی طالبان نمی‌پذیرد و اگر خروج تا زمان تعیین ضده صورت نگیرد با پیامدهای آن روبرو می‌شوند.

سخنگوی طالبان تاکید کرد: تمدید مهلت قانونی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به معنای عدم اعتماد بین دو طرف است. اگر آنها به دنبال تمدید اشغالگری باشند، باعث واکنشی از سوی ما می‌شوند.

سهیل شاهین درباره اینکه چرا افغان‌ها هر کاری می‌کنند تا از کشور خارج شوند، گفت: این چیزی نیست که باعث نگرانی یا هراس شود. آنها می‌خواهند در کشورهای غربی ساکن شوند و این یک نوع مهاجرت اقتصادی است چون افغانستان کشوری فقیر است و ۷۰ درصد از مردم کشور زیر خط فقر هستند به همین دلیل است که همه می‌خواهند در کشورهای غربی ساکن شوند تا زندگی بهتری داشته باشند. این چیزی نیست که باعث ترس و هراس یا نگرانی باشد.

سخنگوی طالبان با اشاره به تصاویری مربوط به تلاش‌های این گروه شبه‌نظامی برای سرکوب عوام در افغانستان و کارمندان سابق دولتی، تمامی اخبار جعلی را رد کرد و گفت: می‌توانم به شما اطمینان دهم که این گزارش‌ها از سوی مخالفان ما بر اساس واقعیت نیست.

خواسته طالبان از زنان

طالبان

همچنین وی درباره حقوق زنان نیز تاکید کرد: زنان در دوران حکومت جدید طالبان چیزی از دست نمی‌دهند. تنها چیزی که باید رعایت کنند، حجاب است. همه زنان آن حقوقی را که شما در کشورتان دارید، دارند فقط حجاب اضافه می‌شود.

به گفته وی، آموزگاران و خبرنگاران زن به کارشان برگشته‌اند و چیزی از دست نداده‌اند.

گزارش‌های رسانه ای اخیرا بر این محور بوده که بسیاری از زنان افغان نگران بازگشت به کار با دریافت دستور برای ماندن در خانه بوده‌اند. اسکای نیوز از قول “نجلا ایوبی”، قاضی و فعال افغان گزارش کرد که طالبان اخیرا یک زن را بابت آشپزی بدش به آتش کشیده است (ایسنا).

طالبان، غنی را عفو کرد

طالبان

در خبری دیگر، طالبان اعلام کرد که به همه مقامات دولت سابق افغانستان از جمله اشرف غنی عفو داده است و به آنها اطمینان داد که می‌توانند برگردند و در افغانستان زندگی کنند.

خلیل رحمان حقانی، مسئول جنبش طالبان، در مصاحبه با کانال «جئو» پاکستان گفت که طالبان اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان و امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهور را عفو کرده و از آنها می‌خواهد در صورت تمایل به کشور بازگردند.

حقانی با تأکید بر اینکه “تاجیک‌ها، بلوچ‌ها، هزاره‌ها و پشتون‌ها همه برادران ما هستند” به همه ملیت‌های ساکن در این کشور قول امنیت داد (ایسنا).

خلع سلاح محافظان عبدالله عبدالله

با وجود این ادعا، یک منبع به ایندیپندنت گفت که طالبان پس از ورود به کابل، تمام محافظان دولتی عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، را خلع سلاح کرده‌اند اما به عبدالله اطمینان داده‌اند که جانش در خطر نیست و جنگجویان آنان (طالبان) در بیرون از خانه‌اش در محله کارته پروان مراقب جان او هستند.

این منبع افزوده است که عبدالله اکنون چند محافظ شخصی دارد که از او در داخل خانه‌ محافظت می‌کنند.

پس از فرار اشرف غنی از افغانستان، بجز عبدالله عبدالله و حامد کرزای، رئیس‌جمهور پیشین این کشور، سایر مقام‌های نظامی و سیاسی افغان هم که لاف مقاومت می‌زدند، یک‌ به‌ یک گریختند.

اکنون عبدالله عبدالله در کابل به سر می‌برد و تاکنون چندین بار با شماری از رهبران امارت اسلامی طالبان دیدار داشته است و گفته می‌شود که آنان در این دیدارها برای ایجاد یک حکومت همه‌شمول رایزنی و تلاش می‌کنند (ایسنا).

در عین حال، معاون وزیر خارجه روسیه گفت، نه مسکو برنامه‌ای برای اعزام سرباز به افغانستان دارد و نه طالبان نیازمند حمایت نظامی است.

اولگ سیرومولتف، معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به احتمال اعزام سرباز از روسیه به افغانستان گفت: چنین سوالی بی ارتباط است. چنین اقدامی جزو مصالح ما نیست. به علاوه، مقام‌های جدید افغانستان در حال برقراری نظم در کشور هستند و به حمایت نظامی کشوری دیگر نیازی ندارند.

نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه نیز در گفتگویی با روزنامه ایزوستیا گفته بود که هیچ پیش‌بینی برای ورود سربازان این کشور به افغانستان وجود ندارد و مسکو به دنبال تمرکز بر اقدامات دیپلماتیک و سیاسی برای ایجاد گفتگوهای بین افغان‌ها و تسهیل روندی صلح‌آمیز برای مشکلاتی است که افغانستان در حال حاضر با آنها روبرو است

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.