کد خبر : 5349 / /
/

برجام با رئیسی ادامه پیدا می کند؟

«کارین ژان پیر» معاون مطبوعاتی کاخ سفید گفت که آمریکا آماده ادامه مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با ایران پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید این کشور است.

برجام با رئیسی ادامه پیدا می کند؟

معاون مطبوعاتی کاخ سفید گفت که آمریکا آماده ادامه مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با ایران پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید این کشور است.

 «کارین ژان پیر» معاون مطبوعاتی کاخ سفید گفت که آمریکا آماده ادامه مذاکرات غیرمستقیم هسته‌ای با ایران پس از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید این کشور است.

وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، گفت که ایالات متحده آماده ادامه گفت‌وگوی غیر مستقیم با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای توافق هسته‌ای است، اما چنین پیشنهادی برای همیشه دوام نخواهد داشت.

معاون مطبوعاتی کاخ سفید تصریح کرد: «زمان دور هفتم مذاکرات هنوز اعلام نشده است و ما در مورد زمان آن حدسی نمی زنیم ... هنگامی که انتقال قدرت به رئیس‌جمهوری جدید در ایران به پایان رسید، ما آماده بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات هستیم».

وی تأکید کرد که دولت آمریکا دقیقاً علاقه‌مند به بازگشت متقابل با تهران به تحقق مفاد توافق هسته‌ای است اما این پیشنهاد تا بی‌نهایت به قوت خود باقی نخواهد ماند.

دستیار سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه پنجشنبه اعلام کرد زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات برجام هنوز مشخص نشده است.

 دور هفتم مذاکرات برجام کی هست؟

برجام

 کارین ژان پیره، دستیار سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه پنجشنبه تصریح کرد زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات وین برای مشخص کردن وضعیت برجام هنوز مشخص نشده است.

این مقام آمریکایی در نشست خبری گفت: «زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز اعلام نشده و ما در این باره اینکه زمان مذاکرات در خصوص توافق هسته‌ای ایران چه زمانی خواهد بود گمانه‌زنی نخواهیم کرد.»

مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

وبگاه شبکه خبری بلومبرگ چند هفته پیش به نقل از دو مقام مطلع از زمان‌بندی مذاکرات هسته‌ای نوشت انتظار می‌رود هفتمین دور مذاکرات وین اواسط ماه آگوست برگزار شود. 

یک منبع اروپایی دیگر که خواست گمنام باقی بماند هم در گفت‌وگو با بلومبرگ گفته انتظار می‌رود تهران تنها بعد از تحلیف آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهور بعدی ایران آماده از سرگیری گفت‌وگوها باشد.

سخنگوی کاخ سفید در نشست شامگاه خبری پنجشنبه تصریح کرد: «هر وقت فرایند انتقال ریاست‌جمهوری ایران به پایان برسد ما آماده‌ایم.»

ک کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران باید خود را در دوره رئیسی برای یک برجام جدیدتر آماده کند و برجام گذشته از بین رفته است.

 تا 6 ماه آینده مذاکرات برجام به نتیجه نخواهد رسید!

برجام

به گزارش اقتصادنیوز ، «علی بیگدلی»، کارشناس مسائل بین الملل، در گفت و گو با برنا در خصوص دور هفتم مذاکرات وین گفت: رهبری در سخنانی که با اعضای هیات دولت داشتند به نوعی نظرات خود را درباره برجام بیان کردند و این پیامی برای آمریکایی ها بود که ما با صداقت جلو آمدیم ولی شما به تعهدات خود عمل نکردید. ذیل بعدی این بود که ایشان به صورت تلویحی به  دولت  آینده  ایران  برای اتخاذ سیاست اشاره کردند.

این کارشناس مسائل آمریکا گفت:  رهبری اشاره کردند که اختلاف ما با آمریکا بر سر برجام تنها نیست. برجام زمینه را برای تقاضاهای دیگر از طرف آمریکا باز کرده که مذاکرات را به بن بست کشاند که شاید ملزم شدن آن تقاضاها برای آمریکا بیشتر اهمیت دارد تا خود برجام. بنابراین ایران باید خود را در دوره رئیسی برای یک برجام جدیدتر آماده کند و برجام گذشته از بین رفته است. بایدن به این موضوع اشاره کرده که ممکن است قید زمانی برجام دوم تا 2050 ادامه پیدا کند. به همین دلیل دنبال این هستند که مذاکرات به دو بخش تقسیم شود یکی مربوط به تدوین برجام جدید و بخش دیگر مربوط به چندین موضوع است که ایران شاید با آن موافق نباشد یکی مسئله  حقوق بشر  در داخل ایران، دیگری کنترل برنامه موشکی و سومی نقش ایران در منطقه است.

او تصریح کرد:  بنابراین خیلی سخت است که ایران بتواند با این ها کنار بیاید یعنی تمام ساخته ها ویران خواهد شد و پایه های امنیتی و سیاسی از دست خواهد رفت. بنابراین به نظر می آید که حتی در دوره رئیسی هم نتوانیم به نتیجه مطلوبی برسیم ولی از طرف دیگر فشارهای داخلی و آزار معیشتی مردم، هر روز بیشتر می شود و شرایط بسیار سخت و سنگینی برای ایران به وجود آمده که ایران نمی داند، چه تصمیمی باید بگیرد.

بیگدلی متذکر شد:  از طرفی با توجه به یک دست شدن کشور، موضوع برجام نباید با کندی جلو برود. تصور من این است که در ماه های اول و تا 6 ماه آینده بخشی از مذاکرات به عمل نیاید با توجه به اینکه گوشه و کنایه هایی هم آقای رئیسی برای ادامه مذاکرات داشته اند اما تیم آنچنان قدرتمندی ندارد که بتواند در شکم آمریکایی ها و اروپایی ها برود و از طرف دیگر ناچار است که همین فضا را برای مدتی حفظ کند تا ببیند به کجا خواهد رسید.

او متذکر شد:  ولی من به عنوان یک کارشناس می گویم هیچ راهی برای ایران باقی نمانده است جز اینکه نوع نگاه خود را به درون منطقه و  جهان  تغییر بدهد که هر روز داریم از این کاروان جهانی عقب می افتیم و ادامه این وضعیت به هیچ وجه به نفع نظام نخواهد بود و هیچ راه گریزی نیست. رئیسی هم بیاید هیچ کار خارق العاده ای انجام نخواهد داد. 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.