کد خبر : 5335 / /
/

خبر خوش درباره طرح صیانت از فضای مجازی+ جزئیات بیشتر کلیک کنید

آنچه که به تصویب رسیده، صرفاً تعیین «نحوه بررسی طرح» در مجلس است که به اشتباه در برخی از خبرگزاری ها به عنوان «تصویب طرح فضای مجازی» منعکس شد

خبر خوش درباره طرح صیانت از فضای مجازی+ جزئیات بیشتر کلیک کنید

با وجود اینکه نمایندگان مجلس رای به اصل ۸۵ شدن طرح صیانت دادند تا در کمیسیون فرهنگی در این مورد تصمیم‌گیری و حتی به صورت آزمایشی این طرح اجرا شود اما مرکز پژوهش‌های مجلس خبر جدیدی را اعلام کرده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در اطلاعیه خود نوشته است: صبح ۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» را در دستورکار قرار دادند و با رأی موافق نمایندگان مقرر شد براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون مشترک و ویژه‌ای که در مجلس تشکیل خواهد شد، ارسال شود.

در شرح این مصوبه قابل ذکر است، آنچه که به تصویب رسیده، صرفاً تعیین «نحوه بررسی طرح» در مجلس است که به اشتباه در برخی از خبرگزاری ها به عنوان «تصویب طرح فضای مجازی» منعکس شد. بر این اساس، طرح مذکور به کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون‌های تخصصی مجلس بازگردانده خواهد شد تا پس از مدت زمانی مشخص (یک تا دو ماه) با حضور صاحب‌نظران، فعالان فضای مجازی و کارشناسان دولت و بخش خصوصی بررسی‌های لازم در مورد آن انجام پذیرد.

روند بررسی طرح به این نحو خواهد بود که هر حکم تصویبی از سوی این کمسیون به طور عمومی و روزانه انتشار پیدا خواهد کرد و پس از مهلت یک تا دو ماه، طرح مجدداً به صحن علنی ارجاع خواهد شد تا در صورت موافقت نمایندگان، مهلت آزمایشی بودن آن تعیین و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

در جلسه علنی روز (چهارشنبه ۶ مرداد) مجلس شورای اسلامی، تقاضای تعدادی از نمایندگان مبنی بر بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.

پس از اظهارات جدی مخالفان و موافقان این طرح، نمایندگان با ۱۲۱ رأی موافق از مجموع ۲۰۸ نماینده حاضر در مجلس با بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی در کمیسیون تخصصی مورد بررسی قرار خواهد گرفت و بعد از تائید شورای نگهبان، به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

 تصویب طرح صیانت از فضای مجازی 

طرح صیانت فضای مجازی برخی از نمایندگان و مدافعان این طرح اصرار دارند که بررسی و تصویب آن ذیل اصل 85 قانون اساسی قرار گیرد. براساس قانون اساسی مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند؛ اما بر اساس اصلا 85 در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل 72 به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در کمیسیون و به دور از چشم مردم و دیگر نمایندگان بررسی و تصویب و برای اجرای آزمایشی موقت توسط آن کمیسیون ابلاغ می‌شود.

اما چرا برخی از نمایندگان اصرار بر اصل 85 شدن این طرح دارند و برای اقناع دیگر نمایندگان هم پشت درهای بسته اقدام می‌کنند؟ مخالفان و موافقان اصل 85 شدن طرح صیانت چه می‌گویند؟

مدافعان طرح صیانت 

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به علاوه تعدادی از نمایندگان حامیان اصلی این طرح هستند، آنطور که در ابتدای منتشر شده از این طرح در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس آمده است، امضای ۳۹ نماینده مجلس شورای اسلامی پای آن آمده است. آنها مدعیند که نه به دنبال محدود و مسدود کردن فضای مجازی بلکه به دنبال سامان دادن آن هستند. موضوعی که بارها در اظهارات کارشناسان رد شده است. در واقع نه تنها با این طرح بعد از یک سال نه خبری از پلتفورم‌های خارجی چون اینستاگرام و واتساپ نیست بلکه حتی مانند تلگرام دیگر امیدی به استفاده از آن با فیلترشکن هم وجود ندارد.

در واقع این نمایندگان قصد دارند برخی پلتفورم‌های بومی را جایگزین اپلیکیشن‌های خارجی کنند. از این رو مدعی هستند که اینترنتی که می‌شناسیم از بین نمی‌رود و همه چیز مانند سابق ادامه خواهد یافت.

در خارج از مجلس نیز افراد زیادی موافق محدود کردن فضای مجازی هستند که البته بی‌پرده‌تر از نمایندگان از مسدود و محدود شدن اینترنت حرف می‌زنند. به طور مثال می‌توان به اظهارات احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان اشاره کرد. او اخیرا خطاب به رئیس‌جمهوری منتخب اعلام کرده است: تمام کشور‌هایی که فناوری اینترنت را در اختیار دارند استفاده از اینترنت را برای جامعه هدف خود محدود کردند به طور مثال در کشور روسیه خبری از فضای مجازی کشور آمریکا نیست. آمریکا می‌خواهد جوانان ما را با شهوت آشنا کند. انتظار و مطالبه نخست ما از رئیس‌جمهور منتخب این است که توصیه ولایت را جدی بگیرد و هرچه سریع‌تر این پروژه مهم را اجرایی کند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.