کد خبر : 52082 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی 1403 | یارانه نقدی خرداد ماه

خبر خوش فوری درباره واریز یارانه نقدی خردادماه | مبلغ واریزی یارانه نقدی این خانوار ها افزایشی شد !

از سال گذشته یارانه نقدی دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان بوده و این رقم تغییری نکرده است.

خبر خوش فوری درباره واریز یارانه نقدی خردادماه | مبلغ واریزی یارانه نقدی این خانوار ها افزایشی شد !

یارانه نقدی دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و سایر دهک ها 300 هزار تومان است. در سال های اخیر یارانه نقدی 45 هزار تومان بود که با یارانه معیشتی بنزین ادغام شد و در نهایت یارانه نقدی 400 و 300 هزار تومانی به مردم تعلق گرفت. در دو ماه گذشته علاوه بر یارانه نقدی، یارانه اختصاصی دو برابری برای خرید کالا نیز به مشمولان پرداخت شده است.جدیدترین اخبار درباره یارانه نقدی را در سایت خبرآزاد مطالعه کنید.

یارانه نقدی از سال گذشته برای دهک های اول تا سوم 400 هزار تومان و برای دهک های چهارم تا نهم 300 هزار تومان بوده و این رقم تغییری نکرده است.

که در اردیبهشت ماه در سال 1403 مبلغ یارانه نقدی در اعشار مختلف 400 و 300 هزار تومان خواهد بود و گروه اول یارانه خود را 25 دریافت می کنند. اردیبهشت ماه و گروه دوم 30 اردیبهشت ماه دریافت کردند.

یارانه نقدی به این خانوارها تعلق نمی گیرد

حضور فرزندان بالای 18 سال و کار در خانواده باعث افزایش سطح درآمد پدر خانواده به عنوان سرپرست خانواده می شود. این امر خانوار را در دهک دهم قرار می دهد و یارانه نقدی ندارد. راه حل چیست؟

نابودی جمعیت کشور مبنای پرداخت یارانه به خانوارها است. در حال حاضر 9 دهک اول یارانه دارند و خانوارهای دهک دهم که جزو پردرآمدترین های کشور هستند، یارانه نقدی و محصولات الکترونیکی دریافت نمی کنند. ولی یکی یکی از ایرادها وجود فرزندان بالای 18 سال شاغل در خانواده است که باعث افزایش سطح درآمد پدر خانواده به عنوان سرپرست خانواده می شود که باعث شده این خانواده ها در رتبه دهم قرار گیرند. دهم.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان ارشاد یارانه ها در این خصوص مهر فرمود: در خانوارهای دهم دهم کسانی هستند که به خاطر وجودشان یکی از کودکان یا یکی از اعضای زیرمجموعه خود باعث شده است که آن خانواده جز دهم دهم باقی بماند. مثلاً فرزند بالای 18 سال نسبت به بقیه افراد خانواده درآمد و حقوق بیشتری دارد و این خانواده را در دهک دهم قرار می دهد.

وی گفت: خانوارهایی که چنین وضعیتی دارند می توانند با مراجعه به پنجره ملی دولت وارد قسمت یارانه شوند.

به گفته علیرضا حیدری، واقعیت این است که دولت در اجرای پروژه کالابرگ به نتیجه موفقی نرسیده و احتمالا در آینده نیز موفق نخواهد بود.

علیرضا حیدری با اشاره به نتایج اقدامات دولت برای کنترل تورم مواد غذایی و جبران نرخ بالای تورم، تصریح کرد: دولت مدعی است از طریق فهرست الکترونیکی محصولات و پرداخت یارانه، مواد غذایی با ارز ترجیحی وارد کشور می شود.

در واقع برخی از این اقلام وارد چرخه تامین مواد غذایی می شوند و به تدریج به کالای نهایی تبدیل می شوند و در نهایت به دست مردم می رسند. این اقلام که با ارز ترجیحی وارد می شوند به خودی خود کالای نهایی نیستند. بلکه محصولات واسطه ای مانند سموم کشاورزی، کود و علوفه هستند که با ارز ترجیحی وارد کشور شده و به کالای نهایی در داخل کشور تبدیل می شوند.

وی ادامه داد: شاید دولت این اقلام را با ارز ترجیحی وارد می کند اما وقتی در چرخه تولید قرار می گیرد مصرف کننده این کالا را با قیمت درج شده در نرخ ترجیحی دریافت نمی کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: نکته دیگر اینکه دولت برخی اقلام کالای نهایی را با واردات کالاهای واسطه ای تامین می کند. به عنوان مثال وقتی اقلامی مانند سم و کود یا سایر نهاده های کشاورزی وارد می شود، این اقلام در تولید محصول نهایی سهم دارند، اما سهم آن 100 درصد نیست، بنابراین دولت نمی تواند تضمین کند که سایر اقلام ضروری را تامین کند. . در فرآیند تولید محصول نهایی با ارز ترجیحی و قیمت این کالاها در مکانیسم عرضه و تقاضا در بازار نیز بر اساس نرخ دلار آزاد تعیین می شود. سایر عناصر تولید محصول نهایی از ریتم های دیگری پیروی می کنند و در نهایت محاسبات برنامه ریزی شده انجام نمی شود.

حیدری با بیان اینکه تاثیر ارز ترجیحی بر قیمت نهایی به سهم کالاهای وارداتی با ارز ترجیحی در تولید کالاهای نهایی بستگی دارد، تصریح کرد: به یاد داریم که دولت اعلام کرد زمانی که ارز 4200 حذف شد، تنها 4 عدد 5 قلم از ارز ترجیحی حذف شد. بنابراین قیمت سایر کالاها نباید تغییر کند و در عین حال همه این گفته را خنده دار دانستند زیرا کالاها روی یکدیگر اثر قیمتی دارند. آیا قیمت کالا تغییر نمی کند و قیمت کالاهای دیگر تبعیت نمی کند؟

وی تصریح کرد: موضوع دیگر بحث نظارت است، آیا نظارتی بر چرخه توزیع کالاهایی که با نرخ ترجیحی وارد کشور می شود وجود دارد تا مطمئن باشیم این کالاها با همان قیمت به نقطه هدف می رسند. ارز ترجیحی، و این تاثیر را دارد که این موضوع یکی است. مشکوک است و با توجه به سوابق تاریخی این موضوع صحت ندارد و نشان می دهد که وقتی سیستم کنترل و نظارت ضعیف باشد، ممکن است بیشتر این موارد باشد. کالاها با قیمت های دیگر وارد چرخه تولید می شوند و نرخ ارز بازار آزاد بر قیمت تمام شده کالا تأثیر می گذارد و قیمت نهایی دارد. البته در کشور ما بارها این اتفاق افتاده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: وقتی این عوامل را کنار هم می گذاریم به این واقعیت کاملا پی می بریم که انتظارات دولت واقعیتی نیست که در جامعه می بینیم و این مشکل را از نگاه مصرف کنندگان در قیمت ها می توان فهمید. وقتی مصرف کننده محصولی را در بازار خریداری می کند، می بیند که قیمت ها متناسب با افزایش نرخ ارز حرکت می کند.

وی درباره اجرای طرح کاتالوگ محصولات و عرضه خوراک دهک های کم درآمد با قیمتی کمتر از بازار گفت: سبد کالایی که در نقطه مصرف یعنی تامین کننده نهایی کالا اینها را عرضه می کند. کالاها در قیمت فروش، صرف نظر از نحوه محاسبه قیمت این محصول. فروش یارانه ای رسیده، دولت اعلام کرده که کالابرگ در پرداخت قیمت آن محصول سهم خواهد داشت و در نهایت محصول به هدف می رسد. مخاطب با همان قیمت سال 1401.

حیدری افزود: نکته ای که وجود دارد این است که در پرداخت های نقدی و این نوع یارانه ها از آنجایی که قیمت ها بر اساس تقاضا تغییر نمی کند و دولت مابه التفاوت قیمت عرضه کننده و مصرف کننده را به صورت یارانه پرداخت می کند، نهایی می شود. مصرف کننده نتیجه تفاوت است. این قیمت ها سودی ندارند زیرا تابع تقاضای مصرف کننده یک تابع تعریف شده است که تغییر نمی کند، به عبارت دیگر در این گونه رفتارها شاهد ناکارآمدی بازار هستیم، یعنی به اندازه ای که دولت پرداخت می کند. با این یارانه، رفاه به جامعه منتقل نمی شود.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که دولت در پروژه کالابرگ موفق نبوده و نخواهد بود، تاکید کرد: زمانی می توانیم از تحقق اهداف یارانه ای صحبت کنیم که رفاه عادلانه به جامعه تزریق شود. نمونه ای از این مشکل می تواند توزیع رایگان واکسن کرونا باشد که دولت با واکسیناسیون رایگان از هزینه های بالای این بیماری جلوگیری می کند و در عین حال رفاه را برای جامعه ایجاد می کند و این یک مثبت خارجی است. تأثیر .

حیدری ادامه داد: اما در اجرای کاتالوگ محصولات شاهد تاثیر خارجی منفی هستیم: با وجود اعطای یارانه، سطح رفاه مصرف کننده به همان نسبت افزایش نمی یابد و این رفاه از بین رفته است. هر چند بخشی از منابع دولتی در این بخش هزینه می شود، اما از آنجایی که کارکرد تقاضای مصرف کننده یک کارکرد ثابت است، رفاه ایجاد نمی شود و در واقع هزینه های دولت در طرح هدر می رود و در عمل این طرح است رفاه را از دست داده و جنبه های بیشتری دارد. تبلیغات داره

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: این اقدام ناکارآمدی ایجاد می کند و در ناکارآمدی چون تخصیص بهینه صورت نمی گیرد اثر بهبودی مشاهده نمی شود.

یارانه نقدی

همه چیز درباره تغییرات یارانه نقدی 1403

در حالی که ارایه لایحه بودجه سال 1403 به مجلس شورای اسلامی از افزایش 15 درصدی منابع هدفمندسازی یارانه‌ها حکایت دارد، این سوال در اذهان یارانه بگیران ایجاد شده است که آیا مبلغ یارانه دریافتی خانوارهای ایرانی به همین میزان افزایش خواهد یافت یا خیر.

منابع هدفمند سازی یارانه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ این در حالی است که منابع هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال گذشته حدود ۶۵۹ هزار میلیارد تومان بود. این افزایش می‌تواند به این معنا باشد که یک خانوار ۳ نفره در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومان یارانه نقدی دریافت خواهد کرد.

براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه نقدی فروردین ۱۴۰۳ مطابق تاریخ واریزی ماه‌های قبل پرداخت می‌شود و شارژ سومین کالابرگ ۲۲۰ هزار تومانی نیز ۱۸ فروردین همچون ماه‌های قبل انجام می‌شود.

همزمان با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پرسش‌های مختلفی از سوی شهروندان مطرح شد، از همین رو وزارت رفاه اقدام به پاسخِ برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان مانند اینکه «آیا قرار است یارانه‌های نقدی حذف شود؟» یا اینکه «برای ثبت‌نام افراد جامانده از دریافت یارانه باید چه کنیم؟» کرده است.

در بسیاری از کشورها، دولت‌ها از برنامه‌های یارانه نقدی برای کمک به افراد با درآمد کم استفاده می‌کنند. یارانه نقدی یک پرداخت مستقیم از دولت به گیرنده است که به صورت پول نقد یا از طریق کارت‌های بانکی انجام می‌شود. این برنامه‌ها برای کاهش فقر و تشویق بهترین استفاده از منابع جامعه، به کار می‌روند. بسیاری از این برنامه‌ها از محدودیت دریافت تمایل دارند و تحت شرایط و دستورالعمل‌های خاصی تعیین می‌شوند تا به هدف موردنظر دست یابند. این برنامه‌های یارانه نقدی غالباً به عنوان یک پشتوانه مالی برای کسانی که به دلیل شرایط اقتصادی نیاز به کمک دارند، عمل می‌کنند.

به دنبال ادامه طرح کالابرگ الکترونیک، وزارت رفاه همچنین به برخی پرسش‌های احتمالی شهروندان در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک پاسخ داده است:

آیا قرار است یارانه نقدی حذف شود؟

خیر، یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

آیا تغییری در پرداخت یارانه‌ها صورت می‌گیرد؟

هیچ تغییری در زمان واریز نقدی یارانه‌ها صورت نمی‌گیرد. مردم می‌توانند یارانه نقدی خود را هرماه دریافت کنند.

استفاده از این اعتبار به چه صورت امکان‌پذیر است؟

خانوارهای یارانه‌بگیر در دهک‌های ۱ تا ۷ مشمول دریافت اعتبار ۲۲۰ هزار تومانی می‌شوند و می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ از اعتبار خود استفاده کنند.

شبکه ملی اعتبار و مزیت طرح خرید اعتباری چیست؟

شبکه ملی اعتبار که به اختصار “شما” نامیده می‌شود، بستر مدیریت و اختصاص اعتبارهای حمایتی بر اساس سیاست‌گذاری‌های رفاهی کلان دولت به صورت دقیق بر اساس هر کد ملی است. در بستر شبکه ملی اعتبار (شما) رفتار حمایتی بر اساس هر کد ملی تعریف می‌شود؛ یعنی هر فرد در هر کجای ایران که دارای کد ملی باشد به صورت دقیق و بدون انحراف از سیاست‌گذاری‌های رفاهی بهره‌مند خواهد شد.

شرکت در طرح خرید اعتباری اختیاری است؟ و اینکه اگر از اعتبار تخصیص‌یافته استفاده نکنیم آخر ماه این اعتبار از بین خواهد رفت؟

شرکت در این طرح کاملاً اختیاری است؛ یعنی به هر خانوار این اختیار داده می‌شود که در صورت تمایل از اعتبار تخصیص داده شده استفاده کند. در صورت عدم استفاده، اعتبار سوخت خواهد شد.

برای استفاده از طرح کالابرگ الکترونیکی چه طور می‌توانیم ثبت‌نام کنیم و به کجا مراجعه کنیم؟ آیا مدارک خاصی مورد نیاز است؟

برای بهره‌مندی از مزایای طرح، نیاز به ثبت‌نام، مراجعه یا ارائه مدارک نبوده و امکان خرید اعتباری به صورت خودکار برای تمامی افرادی که مشمول دریافت یارانه بوده و در دهک‌های یک تا هفت هستند فعال می‌شود.

این مبلغ اعتبار بر روی کارت یارانه تخصیص داده می‌شود یا باید کارت جدید برای سرپرست خانواده صادر شود؟

نه تنها نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه با استفاده از تمام کارت‌های بانکی که به نام سرپرست خانوار است، می‌توان از این اعتبار استفاده کرد. این امکان نیز فراهم خواهد شد که سرپرستان خانوار با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که متعاقباً ایجاد می‌شود، مجوز استفاده از این اعتبار را به هر یک از خانواده خود اعطا کنند.

چه نام‌های تجاری مشمول این طرح می‌شوند و از کدام فروشگاه‌ها باید این خرید اعتباری انجام شود؟

در این طرح هیچ محدودیتی برای خرید از یک نام تجاری خاص و با یک کیفیت ثابت وجود ندارد؛ به عنوان مثال اشخاص می‌توانند بر اساس انتخاب و سلیقه خود از میان تمامی روغن‌های موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغن‌ها نیست. در پایان خرید و در زمان پرداخت، اشخاص مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را به صورت نقد یا از کارت بانکی خود پرداخت کرده و مابقی از اعتبار آن‌ها کسر می‌شود.

اگر خریداران کالاهای دیگری به جز ۱۱ قلم کالای اساسی را انتخاب کنند، هزینه آن‌ها چگونه پرداخت می‌شود؟

کالاهای خارج از این اقلام مشمول دریافت اعتبار نمی‌شوند؛ به عنوان مثال اگر شخصی در سبد کالاهای انتخابی خود علاوه بر چند قلم کالای اساسی، آب معدنی و دستمال کاغذی نیز داشته باشد، هیچ اعتباری به این دو کالا تعلق نمی‌گیرد و هزینه پرداختی فرد شامل سهم خریدار در کالاهای اساسی (قیمت پایه) به علاوه مبلغ کامل این دو کالا می‌شود. ضمناً این اختیار وجود دارد که هر فرد کل اعتبار خود را برای خرید یک قلم از اقلام مشمول استفاده کند./نورنیوز

یارانه نقدی

یارانه نقدی سه دهک اول واریز شد

سازمان هدفمندسازی یارانه اعلام کرد: یارانه ۴۰۰ هزار تومانی فروردین ماه دهک‌های یک تا سه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و و از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه قابل برداشت است.

سازمان هدفمندسازی یارانه اعلام کرد: یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۵۸ مربوط به فروردین ماه ۱۴۰۳ به حساب تمام سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا سوم در سراسر کشور واریز و از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۵ فروردین ماه (امشب) قابل برداشت است.

بر اساس این گزارش، پیش سازمان هدفمندی یارانه‌ها بهمن ماه سال ۱۴۰۲ در اطلاعیه‌ای با اشاره به تغییر در زمان واریز یارانه نقدی، اعلام کرد که واریز یارانه نقدی دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰ هر ماه واریز می‌شود./ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.