کد خبر : 51328 / /
/

تعطیلات عید فطر 3 روز تعطیل شد | ماه رمضان 30 روزه است یا 29 روزه؟

برحسب تقویم رسمی کشورمان اگر ماه مبارک رمضان ۲۹ روز باشد، آن وقت عید فطر روز چهارشنبه ۲۲ فروردین و یک روز بعد از آن نیز پنجشنبه ۲۳ فروردین تعطیل است. و با احتساب تعطیلی روز جمعه ۲۴ فروردین، مجموع تعطیلات آخر هفته عیدفطر به ۳ روز افزایش می یابد.

تعطیلات عید فطر 3 روز تعطیل شد | ماه رمضان 30 روزه است یا 29 روزه؟

شاید تعطیلات عید فطر امسال از سه روز به دو روز کاهش می یابد.

 هر ساله در آستانه ماه مبارک رمضان و همچنین حلول ماه شوال، گروه‌های رصدی از سرتاسر کشور و از جمله اصفهان برای رصد هلال ماه نو اعزام می‌شوند.

 

رصد هلالِ تنها قمر زمین، در ایران نیز همانند همه کشورها نیز به عنوان یک فعالیت علمی در تمامی سال، مورد توجه است اما در کشورهای مسلمان این رصد در آغاز و پایان ماه مبارک و معنوی رمضان، اهمیت ویژه‌ای دارد.

امسال با توجه به تقویم، ماه مبارک رمضان ۲۹ روزه خواهد بود و البته این موضوع با پیش بینی‌های نجومی و علمی نیز سازگار است.

آیا امکان دارد تعطیلات عید فطر امسال کاهش یابد؟

برحسب تقویم رسمی کشورمان اگر ماه مبارک رمضان ۲۹ روز باشد، آن وقت عید فطر روز چهارشنبه ۲۲ فروردین و یک روز بعد از آن نیز پنجشنبه ۲۳ فروردین تعطیل است. و با احتساب تعطیلی روز جمعه ۲۴ فروردین، مجموع تعطیلات آخر هفته عیدفطر به ۳ روز افزایش می یابد

 

ولی اگر ماه مبارک رمضان١٤٤٥ امسال ۳۰ روز باشد، آنگاه عید فطر به روز پنجشنبه ۲۳ فروردین انتقال پیدا می کند و تعطیلی روز بعد آن نیز مقارن با روز جمعه ۲۴ فروردین می شود که عملا یک روز تعطیلی از بین می رود.

بنابراین اگر روزهای ماه رمضان ۱۴۰۳ سی روزه شود،َ تعطیلات عید فطر امسال از سه روز به دو روز کاهش می یابد.

عید سعید فطر ازجمله اعیاد اسلامی است که قانونگذار به منظور بزرگداشت این عید اسلامی و امکان بهره گیری بیشتر از مناسک جمعی و فیوضات معنوی، آن را تعطیل اعلام کرده است.

در سال ۱۳۹۰، مطابق اصلاحیه ای، دولت با ارائه لایحه درخواست افزایش تعطیلات عید سعید فطر از یک روز به دو روز را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

بر این اساس، مطابق با قانون تعطیلی عید سعید فطر مصوب ۱۳۹۰/۶/۶ تصریح شد که روز اول و روز دوم شوال تعطیل است. اما در سال هایی که در تقویم رسمی، ماه رمضان ۲۹ روزه اعلام شده ولی به علت عدم رؤیت هلال ماه، ماه رمضان ۳۰ روزه می شود و یا در سال هایی که در تقویم ماه مبارک رمضان ۳۰ روزه اعلام شده ولی به علت رؤیت هلال ماه رمضان ۲۹ روزه اعلام می شود، با تغییر ارتباط تقویم هجری شمسی و هجری قمری، شاهد تغییر یک روزه تعطیلات هستیم.

این تغییر باعث می شود تا برنامه ریزی نیروهای اداری و نیز خانواده ها با مشکل مواجه شود. به همین جهت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، طرحی را پیشنهاد کرده اند که به موجب آن «تعطیلات عید سعید فطر شامل دو روزِ پس از ۲۹ ماه رمضان خواهد بود»./عرشه

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.