کد خبر : 50087 / /
/

یارانه معیشتی | یارانه معیشتی مادران | یارانه معیشتی اسفند ماه

عیدانه دولت برای یارانه معیشتی بگیران در نیمه شعبان | مرحله سوم طرح ملّی یسنا واریز شد | حساب مادران پرپول شد

معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا خبر داد.

عیدانه دولت برای یارانه معیشتی بگیران در نیمه شعبان | مرحله سوم طرح ملّی یسنا واریز شد | حساب مادران پرپول شد

 یارانه معیشتی جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم برای جبران رفاه از دست رفته خانوار و کمک به معیشت آن‌ها اقدام به افزایش یارانه معیشتی کرده استیارانه معیشتی بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. یارانه معیشتی  سه دهک اول به شرط استفاده از کالابرگ افزایش خواهد یافت در ادامه به خبر جدید درباره یارانه معیشتی می پردازیم

«علیرضا عسگریان» معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار گفت: شارژ مرحله سوم طرح ملّی یسنا، امروز شنبه ۵ اسفندماه، به حساب یارانه سرپرستان خانوار مشمول واریز می‌شود.

وی گفت: شارژ اول این طرح در پنجم دی‌ماه سال‌جاری برای بالغ بر ۲۲ هزار مادر دارای فرزند زیر دو سال در ۸ استان کم‌برخوردار انجام شده و شارژ مراحل دوم و سوم این طرح نیز برای حدود ۲۳ هزار مادر مشمول به ترتیب در روزهای پنجم بهمن‌ماه و پنجم اسفندماه صورت گرفت.

عسگریان افزود: سبد غذایی رایگان در این طرح مشتمل بر اقلام معین و مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان(شامل لبنیات، پروتئین، حبوبات و غلات) است و در بستر کالابرگ الکترونیکی با شارژ حساب یارانه سرپرستان خانوار با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بنیاد کرامت رضوی آستان قدس رضوی اجرا می‌شود. 

معاون وزیر رفاه اجتماعی یادآور شد: اعتبار کل طرح حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده که به‌طور ماهیانه و به مدت ۶ ماه در بستر کالابرگ الکترونیکی به ۲۷ هزار مادر مشمول(۲۲ هزار مادر شیرده) اختصاص خواهد یافت.

گفتنی است، این طرح در راستای اجرای ماده(۲۴) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با هدف حمایت از مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار زیر ۲ سال در دهک یک درآمدی در هشت استان؛ ایلام، لرستان، هرمزگان، گلستان، فارس، کهگیلویه وبویراحمد، خراسان‌جنوبی و شمالی، با اولویت محرومیت و نرخ باروری زیر ۲/۵ درصد با ارائه سبد غذایی رایگان در بستر کالابرگ الکترونیکی انجام می‌شود.‌/ فارس

یارانه معیشتی

واریز یارانه معیشتی تا سود سهام عدالت ویژه این دهک ها

 اکثر ایرانیان در ماه پایانی سال ۱۴۰۲ حداقل سه دریافتی از سوی دولت خواهند داشت. این در حالی است که اگر برخی احتمالات تحقق یابد ممکن است تعداد واریزی‌های دولت برای مردم در ماه اسفند به بیش از انگشتان یک دست برسد.

در ماه اسفند، یارانه‌بگیران دو یارانه مختلف دریافت خواهند کرد. بین روزهای ۱۸ تا ۲۰ اسفند، ۲۲۰ هزار تومان اعتبار کالابرگ الکترونیک به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های یک تا هفت جامعه واریز خواهد شد. این یارانه در قالب طرح فجرانه که دولت به مناسبت چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از آن رونمایی کرد به یارانه‌بگیران اختصاص داده شده و بر اساس آن مشمولان می‌توانند بر اساس اعتبار کالابرگ خود از میان ۱۱ قلم کالای اساسی خریداری کنند.

یارانه دوم که در ماه اسفند واریز می‌شود یارانه نقدی است. بر اساس زمان‌بندی جدید که سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی خانوار دهک‌های یک تا سه در بیستم و پنجم هر ماه و یارانه نقدی ۳۰۰ هزار تومانی سایر خانوارهای مشمول در سی‌ام هر ماه واریز می‌شود. با توجه به ۲۹ روزه بودن ماه اسفند، احتمالاً یارانه دهک‌های چهار به بالا در روز ۲۹ اسفند واریز خواهد شد.

در روزهای پایانی اسفند، سود سهام عدالت نیز به حساب دارندگان برگه‌های سهام عدالت واریز خواهد شد. سال گذشته میزان سودی که در مرحله دوم برای دارندگان سهام عدالت واریز شد حدود ۱۷ درصد نسبت به سود مرحله نخست افزایش پیدا کرد که اگر روال سال جاری نیز همین باشد، سود دریافتی مرحله دوم حداقل ۱۰۰ هزار تومان نسبت به سود مرحله نخست بیشتر خواهد بود. ۲۳ آذر امسال در مرحله نخست واریز سود سهام عدالت، دارندگان سبد سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی مبلغ ۶۸۱ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ ۷۳۶ هزار تومان و سبد سهام یک میلیون تومانی، یک میلیون و ۳۸۵ هزار تومان سود دریافت کردند.

همچنین در ماه اسفند عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان نیز واریز خواهد شد. حداقل عیدی سال ۱۴۰۳ که کارگران در اسفند ماه ۱۴۰۲ دریافت می‌کنند، معادل ۱۰ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان خواهد بود. حداکثر عیدی نیز معمولا تا ۳ برابر حداقل دستمزد ماهانه یعنی حدود ۱۵ میلیون و ۹۲۸ هزار تومان تعیین شده است.حداقل عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی که احتمالا هفته اول اسفند واریز می‌شود نیز مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. بر اساس مصوبه هیأت دولت، برای کارکنان و بازنشستگان متأهل مبلغ ۷۰۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان عیدی تعلق خواهد گرفت. به گفته بهادری جهرمی سخنگوی دولت، یک کارمند یا بازنشسته دولت که متأهل و صاحب یک فرزند باشد، مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عیدی دریافت خواهد کرد.

یارانه معیشتی

یارانه معیشتی | واریزهای احتمالی دولت در ماه اسفند

در کنار واریز یارانه‌های نقدی و کالابرگ، سود سهام عدالت و پاداش آخر سال، احتمال دارد دولت با برخی واریزی‌ها دیگر مردم را شگفت‌زده کند. یکی از این موارد، سود سهام عدالت متوفیان است که گفته شده اگر فرآیند تقسیم سود سهام عدالت وراث حداکثر تا ۱۰ اسفند ماه به پایان برسد، سود سهام عدالت امسال و سال‌های گذشته به حساب وراث پرداخت خواهد شد.

بنابراین واریز سود سهام عدالت متوفیان مشروط و منوط بر تقسیم سود سهام عدالت وراث تا دهم اسفندماه شده است که در صورت تحقق چنین پیش شرطی، برخی از دارندگان برگه‌های سهام عدالت که همان وراث خواهند بود در شب عید دو سود سهام جداگانه دریافت می‌کنند.

همچنین ممکن است دولت به مناسبت نوروز یا ماه مبارک رمضان، یارانه کمک معیشتی برای این ایام در نظر بگیرد. دولت سیزدهم در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ خبر داد که به میلیون‌ها ایرانی هدیه نوروزی می‌دهد. این عیدی ۱۰۰ هزار تومانی، با دستور رئیس‌جمهور به حساب ۱۲ میلیون و ۳۵۸ هزار سرپرست خانوار واریز شد. با توجه به اینکه هدیه نوروزی دولت در سال ۱۴۰۱ تکرار نشد، مشخص نیست آیا امسال دوباره دولت به اقشار کم درآمد جامعه عیدی می‌دهد یا خیر.

از طرفی دولت در رمضان دو سال پیش که با فروردین ۱۴۰۱ مصادف شد مبلغ ۱۵۰ هزار تومان یارانه معیشتی به حساب بیش از ۱۱ میلیون سرپرست خانوار واریز کرد که این طرح نیز در رمضان گذشته اجرا نشد. امسال نیز تاکنون مشخص نشده که دولت برای یارانه معیشتی ویژه ماه رمضان چه تصمیمی گرفته است./ اقتصاد آنلاین

چگونه یارانه معیشتی خود را ۲۲۰ هزار تومان افزایش دهیم؟

دهک‌های یک تا هفت درآمدی مشمول دریافت یارانه، با خرید از ۲۱۰ هزار فروشگاه‌ متصل به شبکه «شما» می‌توانند علاوه بر مبلغ یارانه خود، ۲۲۰ هزار تومان اعتبار دریافت کنند.

در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی افرادی که در دهک یک تا هفت درآمدی قرار دارند، با خرید از سبد کالایی که دارای ۱۱ قلم استاندارد است می‌توانند ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف در قالب اعتبار در حساب خود دریافت کنند.

برای این کار کافیست در گام نخست، فرد درحالی‌که در خانه نشسته باید برنامه «شما» را نصب کند. در مراجعه حضوری فرد به‌راحتی می‌تواند از روی نقشه‌ای که در دسترس او قرار گرفته است، نزدیک‌ترین سوپرمارکت و فروشگاه نزدیک به خود را از میان بیش از ۲۱۰ هزار فروشگاه بزرگ و کوچک پیدا کرده و پس از مراجعه به آن خرید خود را انجام دهد.

در روش دوم نیاز به مراجعه حضوری نیست. می‌تواند با استفاده از بستر اپلیکیشن‌های اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا به بخش سوپرمارکت مراجعه کرده و خرید خود را انجام بدهند.

در هر مورد فرد می‌تواند ۱۱ قلمی که در سبد وجود دارد را خریداری کرده و یارانه تشویقی آن را به عنوان اعتبار در حساب خود دریافت کند. البته دست فرد در این خرید بسته نیست. مثلا اگر گوشت منجمد گوساله در سبد یارانه وجود دارد اما فرد قصد دارد گوشت ماهیچه بخرد، مابه‌التفاوت قیمت گوشت منجمد تا گوشت گرم ماهیچه باید توسط فرد پرداخت شود.

در مثال دیگر فرد قصد خرید روغن را دارد. در سبد تعریف شده برای طرح کالابرگ یک بطری روغن‌مایع ۸۱۰ گرمی وجود دارد. اگر فرد قصد داشته باشد روغن کنجد خریداری کند باید مابه‌التفاوت روغن معمولی تا روغن کنجد را خودش پرداخت کند.

محاسبه این مابه‌التفاوت کاملاً سیستمی است و به‌صورت دستی انجام نمی‌شود. زمانی که فروشنده بارکد اقلام را در سیستم وارد می‌کند، مشخص می‌شود که چه مبلغی از کالابرگ استفاده می‌شود و چه مبلغی از یارانه نقدی. در این مرحله خرید فرد کامل و اعتبار تعلق‌گرفته به او در حسابش شارژ می‌شود.

سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهند کرد./ ایرنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.