کد خبر : 49981 / /
/

تغییرات در تعطیلی آخرهفته | ساعت کاری کارمندان کم شد | نحوه اجرای تعطیلی شنبه ها برای مدارس، بانک ها و کارگران

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره تعطیلی شنبه‌ها گفت: هنوز در دولت این موضوع مطرح نشده است. مجلس این امر را به دولت واگذار کرده است و صرفا گفته اند باید دو روز در هفته تعطیل باشد و اینکه کدام یک از روز‌ها باشد را به دولت واگذار کرد

 تغییرات در تعطیلی آخرهفته | ساعت کاری کارمندان کم شد | نحوه اجرای تعطیلی شنبه ها برای مدارس، بانک ها و کارگران

خبرهای جدید و جنجالی از تصویب تعطیلی آخر هفته به دو روز توسط مجلس در فضای مجازی وایرال شده است. حال اینکه تعطیلی شنبه ها باشد یا پنجشنبه ها، هنوز مشخص نیست. امروز خبر جدیدی درباره احتمال تعطیلی شنبه ها از سوی اعلام شده است که جزئیات تعطیلی شنبه ها را در ادامه با هم می خوانیم.

جزئیات تعطیلی شنبه‌ ها

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره احتمال تعطیلی شنبه‌ها نکاتی را بیان کرد.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درباره تعطیلی شنبه‌ها گفت: هنوز در دولت این موضوع مطرح نشده است. مجلس این امر را به دولت واگذار کرده است و صرفا گفته اند باید دو روز در هفته تعطیل باشد و اینکه کدام یک از روز‌ها باشد را به دولت واگذار کرده اند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور ادامه داد: باید در دولت جلسات برگزار شود و این روز‌ها نهایی شود. در کمیسیون اجتماعی مجلس دو نظر وجود داشت؛ برخی می‌گفتند شنبه و برخی هم نظرشان بر تعطیلی پنجشنبه‌ها بود.

کاهش ساعت کاری کارمندان و تصویب تعطیلی شنبه ها

میثم لطیفی، رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره آخرین وضعیت کاهش ساعت کاری کارکنان دولت گفته که لایحه دولت این بود که ساعت کاری کارکنان دولت را از ۴۴ ساعت کاهش به ۴۲ و نیم ساعت کاهش دهیم.

تعطیلی شنبه ها

به گفته لطیفی، مطالعاتی در این خصوص انجام گرفت و پس از تجربه کرونا به این نتیجه رسیدیم که با کاهش ساعت کاری تا حدی می‌توانیم بهره‌وری را حفظ کنیم و تا حدی حتی بهره‌وری را نیز افزایش دهیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اظهار کرده که یکی از دغدغه‌هایی که دولت داشت این بود که کارکنان دستگاه‌های اجرایی بتوانند بخشی از وقت خود را در کنار خانواده خود باشند، به همین جهت لایحه مربوط به کاهش ساعت کاری کارکنان تهیه شد.

براساس اظهارات لطیفی، همچنین در این لایحه باتوجه به اینکه در غیر از بخش ستادی دولت در سایر بخش‌ها، کارکنان شش روز در هفته بایستی در محل کار حضور می‌داشتند قرار شد به پنج روز تغییر کند و اعلام کنیم که این هم در مجلس پیگیری شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفته که در این لایحه خواستار این بودیم که این اجازه را داشته باشیم که شروع سال تحصیلی برای دانش آموزان لزوما از ابتدای مهر نباشد، مجلس نیز با این موضوع موافقت کرده و در کمیسیون نهایی شده که قرار است بتوانیم با توجه به اوضاع اقلیمی یعنی‌مناطق گرمسیر و سردسیر درجه‌ای از اختیار را به ادارات کل آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش برای شروع سال تحصیلی بدهیم که این موضوع به مصرف انرژی و سلامت فرزندان در مناطق جغرافیایی مختلف در کشور کمک می‌کند و امیدواریم که این موضوع نهایی شود.

لطیفی اظهار امیدواری کرده که در اولین فرصت بعد از بازگشایی مجلس این موضوع را پیگیری کند، دو فوریت آن رای آورده است، متن در کمیسیون اجتماعی نهایی شده و بین مجلس و دولت در این خصوص اختلاف نظری وجود ندارد.

رئیس سازمان استخدامی درباره مزایای مادران شاغل دارای فرزندان خردسال گفته که در قانون جوانی جمعیت و در قوانین و مقررات دیگر برای مادران دارای کودکان زیر هفت سال و کودکان شیرخوار که ساعت شیردهی مشخصی دارند قوانین مشخصی وجود دارد. در این دولت بخشنامه‌ای به دستگاه‌های اجرایی زدیم که حتی‌المقدور دستگاه‌های اجرایی مهدکودک ایجاد کنند یا مهدکودک نزدیک دستگاه اجرایی داشته باشیم که مادرانی که کودک دارند بتوانند از آن استفاده کنند.

لطیفی از صدور مجوز جذب ۳ هزار و ۲۰۰ نخبه خبر داده و گفته که بنیاد ملی نخبگان ثبت نام را شروع کرده است و امیدواریم که بتوانیم این افراد را طی مراحل مشخص وارد دستگاه‌های اجرایی کنیم.

حسینی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از دستور کار قرار گرفتن لایحه بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته و کاهش ساعت کاری ادارات از 44 به 40 ساعت خبر داد.

حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس امروز اعلام کرد که قرار است ساعات کاری ادارات در هفته از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و تعطیلی آخر هفته نیز به ۲ روز افزایش یابد؛ تعطیلی روز جمعه قطعی است ولی تعطیلی روز دوم، اینکه پنجشنبه باشد یا شنبه در صحن مجلس تعیین ‌می‌شود.

پیشتر گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفته بود که در سده اخیر جنبش‌های کارگری در جهان در جهت کاهش ساعات کار تلاش‌های مستمری داشته‌اند، اکنون مجلس و دولت مصمم هستند با افزایش تعطیلات هفتگی به ۲ روز در جهت ارتقاء منزلت کارکنان و تقویت کیفیت کار، حضور بیشتر اعضای خانواده در کنار یکدیگر و تقویت خانواده‌محوری در جامعه بر اساس ارزش‌های ایرانی و اسلامی گام بردارند.

از سوی دیگر اقتصاددانان مسائل دیگری نیز پیرامون تعطیلات آخر هفته مطرح می‌کنند از جمله اینکه تعطیلات یک و نیم روزه از ظهر پنجشنبه تا صبح شنبه ایران منجر به کاهش تعاملات تجاری با جهان است، چرا که بسیاری از کشورهای طرف قرارداد تجاری ایران، روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل بوده و این عدم تطبیق سبب شده تا ایران عملا ۳.۵ روز با دنیا ارتباطی نداشته باشد.

از این روست که پیشنهاد تغییر روز تعطیلات آخر هفته از پنج‌شنبه به شنبه نیز مطرح و مورد استقبال فعالان اقتصادی قرار گرفته است. به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، به دلیل عدم هم‌خوانی تعطیلات آخر هفته ایران با بیش از ۹۰ درصد کشورهای دنیا، ارتباطات تجاری فعالان اقتصادی عملاً ۴ روز در هفته با دنیا قطع است.

به گفته لاهوتی، حتی کشورهای اسلامی مثل ترکیه، سوریه و پاکستان سال‌ها است که تعطیلات پایان هفته خود را به شنبه و یکشنبه منتقل کرده‌اند و به تازگی امارات متحده عربی نیز این هماهنگی تعطیلات را با دنیا انجام داده و حتی زمزمه‌هایی مبنی بر پیوستن عربستان نیز به این جرگه به گوش می‌رسد.

البته مدت‌هاست که اختلاف نظرهایی نیز  در مورد انتخاب روز پنج‌شنبه یا شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده است. منتقدان، مسائل شرعی را مانع می‌دانند و طراحان می‌گویند هیچ منع شرعی وجود ندارد.

حال گزارش کمیسیون اجتماعی در این زمینه نیز به صحن علنی ارجاع شده تا نمایندگان درباره آن تصمیم گیری کنند و اگر به تصویب برسد، اختیار شیوه اجرای آن با دولت خواهد بود.

منبع: ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.