کد خبر : 49834 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی این ماه

خبر داغ یارانه ای از تغییرات مهم در دهک بندی خانوارها | نحوه اعتراض به دهک بندی

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به بروز رسانی اطلاعات جدید اقتصادی خانواده‌ها پس از دو سال گفت: یارانه هیچ ...

خبر داغ یارانه ای  از تغییرات مهم در دهک بندی خانوارها | نحوه اعتراض به دهک بندی

یارانه نقدی | خبرهایی همچون حذف یارانه نقدی سه دهک و.. شایعه است، ما بعد از دو سال در ماه گذشته، داده ها و اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان را بروزرسانی کردیم، یارانه نقدی هیچ عزیزی در این ماهی که هستیم حذف نشده است.مبلغ یارانه نقدی همیاری در طول سال‌ها تغییر کرده است و بسته به شرایط اقتصادی و تصمیمات دولت، ممکن است مقدار آن در هر دوره متفاوت باشد.در ادامه به آخرین خبر از یارانه نقدی می پردازیم.

رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به بروز رسانی اطلاعات جدید اقتصادی خانواده‌ها پس از دو سال گفت: یارانه هیچ خانواده ای حذف نشده، فقط دهک بندی ها تغییر کرده است.

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در مصاحبه با رادیو از بروز رسانی اطلاعات رفاه ایرانیان و اعمال داده‌های جدید اقتصادی خانواده‌ها پس از دو سال خبر داد و گفت: خبرهایی همچون حذف سه دهک و.. شایعه است، ما بعد از دو سال در ماه گذشته، داده ها و اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان را بروزرسانی کردیم، یارانه هیچ عزیزی در این ماهی که هستیم حذف نشده است.

وی افزود: برخی موارد استثنا هم وجود دارد مثل این که شماره بانکی آنها با مشکل مواجه می شود یا به دلایل فوت سرپرست خانواده یارانه به صورت خودکار قطع می شود. دیگر اعضای خانواده باید با مراجعه به پلیس +۱۰ مشکلشان را حل کنند تا مجدد یارانه آنها برقرار شود.خیلی از افراد در سال گذشته و سال جاری مراجعه می کردند و به دهک شان اعتراض داشتند ما با شاخصه های خودمان بهبودهایی حاصل و نهایتا داده ها بروزرسانی و خیلی افراد مشکلشان مرتفع شد.

محمدی با تاکید بر این که در این بروزرسانی یارانه ای حذف نشده خاطرنشان کرد: اگر برخی خانواده ها به دهک شان اعتراض داشته باشند، می توانند به سامانه حمایتی ما مراجعه کنند هم دهکشان را ببینند و هم اعتراض شان را ثبت کنند، تا به مشکل آنها رسیدگی شود. ما سعی می کنیم در شاخص هایی که به کار می گیرم یا از روش های وسع سنجی استفاده می کنیم و... جهت جلوگیری از مشکلات احتمالی از هوش مصنوعی استفاده کنیم . اما قانون ما را مکلف کرده که هر شش ماه یکبار اطلاعات و داده ها بروزرسانی شود.

به گفته رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، دهک شاخص اقتصادی نیست، بحث نسبی و جمعیتی است، بر اساس شاخصه ها اینها را رتبه بندی و به ده قسمت مساوی تقسیم می کنیم که خانواده ها در کدام قسمت قرار بگیرند تا خیلی از دستگاه ها با توجه به ماموریت هایشان با توجه به دهک های خانواده ها خدماتی را به آنها ارائه دهند.

محمدی تاکید کرد: بر اساس برنامه دولت به هیچ عنوان قصد حذف یارانه هیچ خانوار ایرانی را نداریم و هر آنچه که در خبرها به آنها اشاره می شود، صحیح نیست و دهک ها حذف نشده و یارانه خانواده ها حذف نمی شود.علاوه بر این؛ وقتی دهک ها را اعلام کردیم و داده ها را بروزرسانی کردیم تا شش ماه دیگر جابه جایی نخواهیم داشت، اما اگر خانواده ای در رفتار مالی شان تغییراتی داشته باشند، می توانند در سامانه تغییرات را ثبت کنند تا در دهک بندی بعدی لحاظ شود./ ایران جیب

یارانه نقدی

 مبلغ دقیق یارانه نقدی جدید چقدر است؟

یارانه جدید در قالب طرح فجرانه به مدت ۳ ماه از بهمن تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ اجرا خواهد شد و اعتبار خرید کالا از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

۸ ماه از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به صورت سراسری در کشور می‌گذرد که از امروز این طرح در قالب «فجرانه» به مدت ۳ ماه به گونه‌ای اجرا می‌شود که «شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است؛ به عبارتی با این افزایش اعتبار، تورم ایجادشده کالاهای اساسی پوشش داده می‌شود و قیمت سبد ۱۱ قلم غذایی برای مشمولان به جای ۷۴۳ هزار تومان به نرخ روز، ۵۲۳ هزار تومان براساس قیمت سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

در این مرحله سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد، به این معنی که قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

رقم یارانه جدید چقدر است؟

به عبارتی یارانه پرداختی دولت باتوجه به افزایش اعتبار تشویقی به ترتیب برای گروه‌های یک تا سه درآمدی در صورت خرید اقلام تعریف شده در سبد غذایی از ۴۰۰ هزارتومان به ۶۲۰ هزارتومان و برای دهک‌های چهار تا هفت درآمدی از ۳۰۰ هزارتومان به ۵۲۰ هزارتومان افزایش یافته است که با این افزایش اعتبار، تورم ایجاد شده روی اقلام پوشش داده می‌شود و به این ترتیب قیمت روز سبدِ ١١ قلمی از ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان برای خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی معادل ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خواهد بود که مابقی آن را دولت پرداخت می‌کند.

روش استفاده از کالا برگ

مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف شده خرید کنند و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نبوده به‌عنوان مثال با اعتبار برنج امکان خرید روغن وجود ندارد و فقط برای گروه لبنیات (شیر، پنیر و ماست) امکان‌پذیر است.

برای سهولت خانوارها اپلیکیشن و شبکه ملی اعتبار (شما) بر اساس هر کدملی راه‌اندازی شده است تا با استفاده از آن، شرایطی برای سرپرستان خانواده فراهم شود تا بتوانند مانده اعتبار یارانه خود را مشاهده، ۲۱۱ هزار فروشگاه‌ متصل به طرح و لیست اقلام را پیدا و از آن فروشگاه‌ها به صورت اعتباری خرید کنند.

البته استفاده و خرید در طرح کالابرگ الکترونیک «اختیاری» است، اما استفاده از آن باعث بهره‌مندی از یارانه‌ای اضافه‌تر برای خانوارها می‌شود.

شرط استفاده از یارانه جدید

افرادی که می خواهند از این طرح استفاده کنند باید الزاما ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از کالا برگ استفاده کنند دراین صورت مبلغ ۲۲۰ هزار تومان تشویقی به صورت اعتبار به یارانه آنها اضافه می شود و تا واریز یارانه ماه بعد فرصت استفاده از آن را دارند.

چگونه بفهمیم به کدام دهک درآمدی تعلق داریم؟

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردند کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.