کد خبر : 4971 / /
/

از مسکن ملی فرهنگیان چه خبر؟+جزئیات بیشتر

با اینکه تامین زمین مسکن ملی فرهنگیان بر عهده سازمان متولی یعنی آموزش و پرورش است اما مسئولان استانی این نهاد عزمی برای خانه‌دار شدن فرهنگیان زنجان ندارد.

از مسکن ملی فرهنگیان چه خبر؟+جزئیات بیشتر

 

 

 

داشتن مسکن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های افراد است که همواره رسیدگی به این موضوع و حل مسائل پیرامون آن در جامعه درخواست می‌شود اما در سال‌های اخیر هزینه احداث مسکن به حدی بالا رفته که مشکلات پیرامون خانه‌دار شدن را چندین برابر کرده و داشتن سقف و سرپناه تبدیل به آرزوی شیرین دست نیافتنی برای بسیاری از اقشار مردم نیز شده است. در طول دولت تدبیر و امید تمام عزم و همت مسئولان جذب شده بود تا سدی در مقابل ساخت مسکن ایجاد شود.

اما در نهایت با بالا گرفتن تب و تاب مشکلات مسکن در سنوات اخیر دولت دوازدهم بالاخره پس از کش‌ و‌ قوس‌های فراوان تصمیم گرفت تا با طرح اقدام ملی مسکن با شرایط ویژه و سخت عده‌ای را صاحب خانه کند. بنابراین استارت ثبت نام از متقاضیان از سال ۹۸ طبق ضوابط اعلامی انجام زده شد و عده کثیری از اقشار جامعه در این طرح شرکت کردند هر چند عده بسیاری نیز از قافله ثبت‌نام و تایید شده‌های دریافت مسکن ملی جا ماندند.

با این وجود یکی از اقشاری که از بیشتر جنبه‌ها مورد بی‌مهری قرار گرفته و اتفاقاً در مسکن ملی نیز چندان مورد توجه قرار نگرفت قشر زحمتکش فرهنگیان بود چرا که سهمیه و زمین جداگانه‌ای برای ثبت نام معلمان در این طرح، حداقل در استان کوچکی همچون زنجان در نظر گرفته نشد. اما طبق رایزنی‌های انجام شده، راه و شهرسازی استان ثبت نام فرهنگیان متقاضی مسکن ملی را انجام داد و طبق آخرین آمار قریب به 600 متقاضی معلم واجد شرایط دریافت مسکن ملی در زنجان شناخته شد. با این وجود مسئله‌ای که مطرح می‌شود این است که آیا اداره آموزش و پرورش استان عزمی برای تامین زمین مسکن ملی فرهنگیان خواهد داشت؟

در این راستا پیش از این حسن مظفری مدیر‌کل آموزش و پرورش استان زنجان با اعلام اینکه احداث مسکن ملی فرهنگیان از اقدامات مهم و شایسته است که می‌توان قشر فرهنگی را نیز صاحب این امتیاز کند، گفته بود: در سطح استان زنجان ۲ هزار و ۲۶۵ نفر از فرهنگیان در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۵۶۳ نفر مورد تایید قرار گرفته‌اند و در حال تکمیل مراحل ثبت نام هستند و با همکاری اداره راه‌ و‌ شهرسازی یکی از مناسب‌ترین مناطق شهر زنجان جهت احداث مسکن ملی فرهنگیان جانمایی شده است.

یک‌بام و دو هوای قوانین 

با این حال مسعود بیات‌منش مدیر‌کل راه و شهر‌سازی استان زنجان در گفت‌وگو‌ با تسنیم اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی، مسکن فرهنگیان را در طرح مسکن ملی گنجانده است اما برای تامین زمین مسکن قوانینی از سال ۱۳۸۷مصوب شده است به طوری که طبق ماده ۶ آن باید اراضی دولتی که ۱۰۰ درصد سهام آن‌ها در اختیار دولت قرار دارد در جهت احداث مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گیرد.

وی افزود: وزارت راه‌ و‌ شهرسازی در طرح اقدام ملی مسکن از این ظرفیت استفاده کرد و با وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صدا و سیما و بسیاری دیگر از وزارتخانه‌ها تفاهم‌نامه امضا کرد تا دستگاه‌های دولتی زمین‌های مازاد خود را در اختیار ساخت مسکن قرار دهند.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه قانون بسیار شفاف بود و ماده ۶ نیز اجازه لازم را صادر کرده بود تا زمین در اختیار ساخت مسکن قرار گیرد، گفت: اما متاسفانه آموزش‌ و‌ پرورش استان در راستای ساخت مسکن ملی فرهنگیان، زمین‌ در اختیار راه‌ و‌ شهرسازی قرار نداد بنابراین راه و شهرسازی مجبور به تامین زمین شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از شرط‌های تفاهم‌نامه این بود که اگر وزارت‌خانه‌ای زمین ساخت مسکن نداشته باشد، وزارت راه و شهرسازی به شرط داشتن زمین سامانه وزارت مذکور را به سامانه اقدام ملی مسکن متصل کند و از مشمولان ثبت نام کند ادامه داد: در طول ماه‌های گذشته ثبت نام مسکن ملی فرهنگیان از نظر وزارت راه و شهرسازی قطعی شده و زمین نیز  در منطقه غرب زنجان تامین شده است.

با این تفاسیر گویا آموزش و پرورش استان زنجان چندان تمایلی برای صاحب خانه شدن متقاضیان فرهنگی در این طرح  نداشته است. زیرا با اینکه این اداره باید تلاش خود را به کار می‌گرفت تا زمین مورد نیاز برای احداث مسکن ملی فرهنگیان را از اراضی تحت تملک خود به این امر اختصاص دهد؛ گویا اقدام مثمر ثمری در این زمینه انجام نداده و زمینی در اختیار راه و شهرسازی برای ساخت مسکن ملی فرهنگیان ارایه نشده است.

منبع: تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.