کد خبر : 4931 / /
/

شرایط ثبت نام وام مسکن ۴۴۰ میلیون تومانی!+ میزان اقساط وام مسکن

دستگاه سیاستگذار بخش مسکن و بازوی تأمین مالی آن درخواست دو برابر شدن تسهیلات خرید مسکن را به شورای پول و اعتبار ارائه داده و منتظر تصویب آن هستند.

شرایط ثبت نام وام مسکن ۴۴۰ میلیون تومانی!+ میزان اقساط وام مسکن

دستگاه سیاستگذار مسکن درخواست دو برابر شدن تسهیلات خرید وام مسکن را داد.برای وام مسکن  به ضامن نیاز دارید.وام مسکن به دو طریق به متقاضیان پرداخت می شود.در سال جدید سطوح قیمتی وام مسکن تقریبا در مراحل بالایی قرار داشته است.اخبار مرتبط به وام مسکن را با ما دنبال کنید.

در پاییز ۱۳۹۷ تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم این تسهیلات برای آخرین بار افزایش یافت و به سقف‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون تومان در تهران برای متقاضیان به ترتیب فردی و زوجین، ۶۰ و ۱۲۰ میلیون تومان (فردی و زوجین) در کلانشهرها و مراکز استان‌ها و ۴۰ و ۸۰ میلیون تومان (متقاضیان فردی و زوجین) در سایر شهرها رسید.

این تسهیلات با نرخ سود ۱۷.۵ درصد و بازپرداخت حداکثر ۱۲ ساله به همراه تسهیلات جعاله مسکن ۴۰ میلیون تومانی با نرخ سود ۱۸ درصد و بازپرداخت حداکثر ۵ ساله به متقاضیان اعطا می‌شود.

در حال حاضر متوسط قیمت مسکن در تهران بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی ۲۹.۶ میلیون تومان و بیشترین رقمی که بانک تخصصی بخش مسکن به خریداران مسکن می‌تواند کند، پرداخت ۲۴۰ میلیون تومان از محل اوراق تسهیلات مسکن است که قدرت پوشش آن برای یک واحد ۵۰ متری در تهران با متوسط قیمت متری ۲۹.۶ میلیون تومان که به حدود یک و نیم میلیارد تومان می‌رسد، در حدود ۴.۱ درصد این واحد و تنها کمی بیش از ۸ متر یک واحد مسکونی است.

افزایش ۱۰۰ درصد سقف وام مسکن

بر اساس شنیده‌ها دستگاه سیاستگذار بخش مسکن به همراه بازوی تأمین مالی آن به شورای پول و اعتبار درخواست افزایش ۱۰۰ درصد تسهیلات خرید مسکن را داده اند؛ بالاترین مقام اجرای دستگاه سیاستگذار بخش مسکن، عضو شورای پول و اعتبار است.

بنابراین پیشنهاد شده است که رقم تسهیلات خرید مسکن فردی و زوجین در تهران به ترتیب ۲۰۰ و ۴۰۰ میلیون تومان شود که در این صورت، به همراه وام جعاله به رقم ۲۴۰ و ۴۴۰ میلیون تومان افزایش خواهد یافت (در صورت تصویب).

با ۴۴۰ میلیون تومان، زوجین می‌توانند در تهران تا حدود ۱۰ درصد از قیمت ملک را با کمک تسهیلات مسکن تهیه کنند؛ این رقم، معادل حدود ۱۵ متر از یک واحد مسکونی است.

اقساط ۶.۶ میلیون تومانی با وام مسکن

وام مسکن

ضمن اینکه رقم اقساط این تسهیلات در صورتی که مدت زمان بازپرداخت آن همچنان ۱۲ ساله و با نرخ سود ۱۷.۵ درصد باشد، بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

کارشناسان اقتصاد مسکن معتقدند افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن بدون افزایش تولید، به تورم این بخش منجر خواهد شد.

به خصوص که در حال حاضر دفاتر واسطه‌های ملکی و مشاوران املاک با کمبود شدید عرضه فایل‌های با قیمت مناسب روبه رو بوده و این موضوع به تشدید قیمت مسکن به دلیل تورم انتظاری مالکان، دامن می‌زند.

این در حالی است که محمد اسلامی ۵ آبان ۱۳۹۹ در یک برنامه زنده رادیویی درباره افزایش سقف وام مسکن به طور تلویحی آن را رد کرد و گفته بود: ما نگرانی مان این است که اقداماتی که خودش تورم زاست را پرهیز کنیم؛ چون اثرات روانی اش ما را گرفتار می‌کند؛ فعلاً برنامه مان این است که کار را بیشتر و پرحجم تر پیش ببریم.

اسلامی تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا آسیب پذیری هایمان را از تورم‌های هیجانی غیر عادی بتوانیم کاهش دهیم.

روند هزینه خانه دارشدن در هفته دوم تابستان نشان میدهد قیمت تهیه وام مسکن برای مجرد ها در سطح 17 میلیون تومان وبرای متاهلین در محدوده 29 میلیون تومان به ثبت رسیده است. آمارهای خبر از احتمال افزایش این رقم در هفته های آتی را می دهند

به گزارش ساختمان آنلاین:  در هفته دوم تابستان هزینه تهیه وام مسکن تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است. اما مقایسه با هفته های سپری شده در سال 1400 نشان می‌دهد  این رقم در مرتبه بالایی قرار گرفته است.

از سوی دیگر در تحلیل متوسط هفت روزه قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن از ابتدای خرداد تا کنون نیز مشاهده میشود هزینه خانه دارشدن کماکان در مسیر رشد قرار گرفته است.

هزینه وام مسکن در کانال 60 هزار تومان

وام مسکن

متقاضیان وام مسکن برای دریافت وام می توانند اوراق تسهیلات خریداری کرده و بر مبنای آن از بانک مسکن جهت خرید خانه وام دریافت کنند.

اعتبار هر کدام از اوراق برای گرفتن وام 500 هزار تومان تعیین شده است. مزیت این روش آن است که نیازی به منتظر ماندن درصف ندارد.

در روز شنبه 12 تیرماه قیمت هر کدام از برگه هایی که در بازار خرید و فروش این اوراق به دست می آید در حد 60 هزار و 70 تومان ثبت شد که در مقایسه با چهارشنبه هفته قبل 950 تومان کاهش پیدا کرد.

از آن جا که مجردین نهایتا مجاز به دریافت وام تا 140 میلیون تومان و متاهلین 240 میلیون تومان هستند تقسیم سقف اعتبارات دریافتی برای متقاضیان بر 500 هزار تومان نشان می دهد که مجردین باید نهایتا 280 ورق و متاهلین 480 ورق برای دریافت وام مسکن تهیه کنند.

درهمین رابطه ضرب 280 در قیمت کشف شده اوراق در بازار نشاندهنده هزینه ای ایست که متقاضیان مجرد برای دریافت وام نیازمند پرداخت آن هستند. به عبارت دیگر در روز شنبه مجردین تقریبا 17 میلیون تومان و متاهلین 29 میلیون و 140 هزار تومان هزینه بابت اخذ سقف وام خود پرداخت کرده‌اند. این قیمت تا روز دوشنبه برای متقاضیان دریافت وام اندکی کاهش پیدا کرد و پس از آن تا پایان هفته ثابت ماند.

درهمین رابطه هزینه دریافت وام در سه روز واپسین هفته اخیر برای مجردین در سطح 16 میلیون و 700 هزار تومان و برای متاهلین 28 میلیون و 700 هزار تومان به ثبت رسید و در این کانالها ثابت ماند.

هزینه نهایی وام مسکن نیز که باید متقاضیان در طول 12 سال بپردازند در این سه روز برای متاهلین معادل با 328 میلیون و 600 هزار تومان و برای مجردین 176 میلیون و 800 هزار تومان محاسبه می شود.

ثبات قیمت وام مسکن در هفته دوم تابستان

بررسی رشد روزانه قیمت وام مسکن از ابتدای تیرماه تا کنون نشان می‌دهد رشد روزانه هرینه وام پس از آنکه در روز 9 تیرماه رشد 4 درصدی را ثبت کرد دوباره روندی نزولی پیدا کرده و در روزهای اخیر تقریبا این رشد صفر بوده است.

به عبارت دیگر قیمت وام مسکن در روزهای دومین هفته تابستانی کشور تقریبا تغییری نداشته و در مرز تقریبا 60 هزار تومان ثابت باقی مانده است.

با وجود ثبات هزینه وام مسکن اما بررسی این روند از ابتدای سال 1400 تا کنون نشان دهنده آن است که در این هفته  سطوح قیمتی تقریبا در مراحل بالایی قرار داشته است.

درهمین خصوص قله ها و بیشینه های ثبت شده در هزینه وام مسکن از ابتدای سال 1400 تا کنون نشان از 3 قله داشته که آخرین آن در روزهای هفته اخیر به ثبت رسیده است. به معنای دیگر با وجود ثبات قیمت وام مسکن اما این هزینه در میان هفته های سپری شده در سال 1400 تقریبا گرانتر شده است.در قاب دیگر افزایش سطح قیمت در نرخ سود آن نیز منعکس می شود.

نرخ سود وام مسکن؛ 20.8 درصد

وام مسکن

نرخ اسمی وام مسکن همواره 17.5 درصد اعلام میشود. اما با توجه به آنکه متقاضیان علاوه بر بازپرداخت وام در طی 12 سال مبلغی را نیز جهت اخذ وام از این مسیر می پردازند که با تغییر قیمت اوراق این نرخ نیز تغییر می کند.

ثبات قیمت اوراق در هفته دوم تابستان موجب شد تا نرخ سود این اوراق نیز پس از رسیدن به سطح 20.8 درصد ثابت مانده و تغییری نکند.

انواع وام مسکن

وام خرید مسکن را به طور تخصصی می‌توان از بانک مسکن دریافت کرد ولی بانک‌های دیگری هم اعتبار ارائه این تسهیلات را دارند. بانک مسکن این وام را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.

نوع اول یعنی وام مسکن یکم به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این صورت است که متقاضیان، طبیعتاً پیش از هرچیز باید در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

نوع دوم تسهیلاتی که می‌توانید از بانک مسکن دریافت کنید، وام اوراق است. متقاضیان این وام معمولاً افرادی هستند که پس‌انداز کافی ندارند یا خودشان نمی‌توانند سپرده جدیدی را افتتاح کنند و ۱۲ ماه در صف انتظار بمانند.

شرایط دریافت وام مسکن

بخشی از شرایط دریافت وام مسکن مشابه باقی وام‌هاست. برای دریافت وام مسکن باید ۱۸ سال تمام داشت و مبلغ درآمد خالص شما در فیش حقوقی باید به اندازه‌ای باشد که بانک مطمئن شود شما توانایی بازپرداخت اقساط را دارید.

برخی از شرایط دریافت وام خرید مسکن به مرور زمان تغییراتی کرده است، از جمله اینکه در حال حاضر فقط افرادی می‌توانند برای دریافت تسهیلات وام مسکن با افتتاح سپرده اقدام کنند که قبلا به هر طریق این کار را نکرده باشند. در واقع سپرد، مختص وام‌اولی‌هاست و کسانی که می‌خواهند برای بار دوم یا چندم از این وام بهره ببرند حتما باید از طریق خرید اوراق برای دریافت وام خرید مسکن اقدام کنند.

از دیگر شرایط دریافت وام مسکن این است که باید از تاریخ جواز خانه‌ای که متقاضی برای خرید انتخاب کرده است کمتر از 15 سال گذشته باشد و ارزش ریالی ملک به اندازه هشتاد درصد از مبلغ وام باشد.

مدارک لازم برای اخذ وام مسکن

1- کارت حساب یا اوراق حق تقدم

2- اصل و کپی مبایعه‌نامه/ همراه با کد رهگیری

3- اصل و کپی صفحات سند (در اسناد دفترچه‌ای تهیه کپی از صفحه اول نقل و انتقالات در صورت خالی‌بودن هم الزامی است. ضمن اینکه سند شما نباید در رهن باشد)

4- اصل و کپی بنچاق (اگر ملک نوساز است، ارائه تقسیم‌نامه جایگزین بنچاق الزامی است)

5- اصل و کپی صورت‌مجلس تفکیکی (در صورتی که سند متعلق به آپارتمان باشد نیازی نیست)

6- اصل و کپی تمام پروانه‌های ساخت (اعم از تخریب و نوسازی، تغییر نقشه و … که همه آن‌ها را می‌توان از شهرداری دریافت کرد)

7- اصل و کپی ملک مورد خریداری/ دارای کدپستی

8- اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی خریدار/خریداران و فروشنده/فروشندگان

9- اصل و کپی وکالتنامه فروش به انضمام صفحات شناسنامه موکل و اصل و اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه وکیل (در صورتی که ملک توسط وکیل به فروش می‌رسد)

10- گواهی اشتغال متقاضی تسهیلات

11- افتتاح حساب قرض‌الحسنه به نام خریدار

نکته: مورد نهم، تبصره‌ای راجع به حضور وکیل داشت که بهتر است نکته‌ی قابل توجهی را راجع به آن بدانید. خریدار یا خریداران باید حتما جهت دریافت تسهیلات خودشان به دفترخانه مراجعه کنند و نمی‌توانند برای روز تشکیل پرونده وکیل اختیار کنند. در واقع حضور فروشنده و خریدار در ساعت تشکیل پرونده الزامی است.

منبع: ایران جیب

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.