کد خبر : 47809 / /
/

شرط ماهواره‌ای شدن اینترنت در ایران | فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک منتفی شد؟

این روزها بحث در خصوص قانونمند شدن اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران بسیار داغ شده است. اینترنت ماهواره‌ای نوعی پیشرفته از اینترنت است که از طریق امواج ماهواره ارسال می‌شود و کاربران برای دریافت آن باید از تجهیزات مخصوص نظیر دیش و دریافت کننده امواج استفاده کنند. اسپیس‌اکس، شرکت متعلق به ایلان ماسک در سال ۲۰۱۵ ایده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را ارائه کرد و از آن زمان تاکنون گام‌های مهمی در راستای فعالیت اینترنت ماهواره‌ای برداشته شده است.

شرط ماهواره‌ای شدن اینترنت در ایران | فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک منتفی شد؟

 تا چندی پیش امیدها برای ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران بسیار کمرنگ بود اما به تازگی گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است و حالا این انتظار وجود دارد که در آینده‌ای نه چندان دور اینترنت ماهواره‌ای در ایران فعال شود. البته دولت جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران شرطی را معین کرده است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهم آبان ماه در حاشیه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، با اشاره به حضور اینترنت استارلینک در ایران، اظهار داشت: ایران بارها اعلام کرده است که از حضور ارائه‌کنندگان خدمات چه زیر ساختی مانند اینترنت و چه نرم افزاری مانند پلتفرم ها استقبال می‌کند به شرطی که قوانین سرزمینی و داخلی ما را رعایت کنند.

با گذشت حدود دو ماه از سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تازگی اعلام شد که ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور با امضای مدیرعامل شرکت ارتباطی ماهواره‌ای یاه‌کلیک، امکان‌پذیر شده است.

اخیرا در اختتامیه کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی (WRC-۲۳) که در شهر دوبی برگزار شد، قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به امضای مدیرعامل شرکت یاه‌کلیک رسید تا مقدمات فعالیت قانونی این شرکت برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور فراهم شود.

اینترنت ماهواره‌ای از چه زمانی در ایران فعال می‌شود؟

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران ظرف ماه‌های آتی خبر داده است. او گفت: اپراتور یاه‌ست به قواعد سرزمینی یا «لندینگ رایت» ایران اعلام پایبندی کرده است و انتظار می‌رود ظرف چند ماه آینده ارائه خدمات ماهواره‌ای به مشترکان توسط اپراتور یاه‌کلیک آغاز شود.

امیر لاجوردی در پیرامون خبر عقد قرارداد و تفاهم همکاری با یک شرکت در دبی مبنی بر ورود اینترنت ماهواره‌ای به کشور گفت: خدمات ماهواره‌ای در جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت و توسعه زیرساخت ارتباطی کشور بالاخص در مناطق صعب‌العبور و ارائه سرویس مقرون به صرفه و با کیفیت در مناطق روستایی و دورافتاده، به‌عنوان یکی از کاربردهای اصلی اینترنت ماهواره‌ای انجام می‌شود که با اعطای این مجوز این امکان فراهم خواهد شد.

فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران منتفی است؟

با توجه به آنچه که وزیر ارتباطات به آن تاکید داشت، به نظر می‌رسد پذیرفتن قواعد سرزمینی (Landing Right) شرط جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با شرکت استارلینک بوده که این شرکت شرط را نپذیرفته است.

ایلان ماسک پیشتر گفته بود قصد دارد برای ایران اینترنت ماهواره‌ای فراهم کند که ایران از این شرکت «به‌ دلیل نقض قوانین سرزمینی» شکایت کرد. بنابراین به نظر می‌رسد همکاری ایران با استارلینک منتفی باشد و به همین خاطر پای شرکت ارتباطی ماهواره‌ای یاه‌کلیک به ایران باز شده است.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.