کد خبر : 47632 / /
/

بنزین یلدایی امشب در کارت‌های سوخت | سهمیه بنزین چه کسانی ذخیره شده است؟

در حالی که در روزهای اخیر، به دلیل حمله هکری جایگاه‌های سوخت کشور از کار افتاده بود و بسیاری از مردم برای تامین سوخت خودروهای شخصی با مشکل مواجه شده بودند، حال باید در انتظار شارژ سهمیه جدید بنزین دی ماه باشند.

بنزین یلدایی امشب در کارت‌های سوخت | سهمیه بنزین چه کسانی ذخیره شده است؟

با اعلام وزارت نفت، در اولین ماه از فصل زمستان ۱۴۰۲، ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی بامداد جمعه واریز می‌شود. همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز خواهد شد.

سهمیه‌بندی بنزین از ساعت صفر روز جمعه (۲۴ آبان‌) سال ۱۳۹۸ بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، برای همه وسایل نقلیه بنزین‌سوز آغاز شد.

سقف ذخیره سهمیه بنزین قیمت اول کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا ۶ ماه بود که به‌دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام‌شده برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد.

سهمیه بنزین چه کسانی ذخیره شده است؟

سهمیه واریزی ماهانه قیمت اول خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود، اما سهمیه بنزین ۱۵۰ لیتری ماهانه نرخ دوم (آزاد) کارت‌های هوشمند سوخت شخصی در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره نبوده و در صورت استفاده نشدن از سوی مالک در پایان هر ماه، این سهمیه حذف خواهد شد.

برنامه دولت برای قیمت بنزین در سال آینده چیست؟

در شرایطی طی روزهای گذشته، به دلیل تعطیلی جایگاه‌های سوخت هم زمان با حمله سایبری علیه سیستم ملی تامین سوخت، برخی اخبار غیررسمی در فضای مجازی از افزایش قیمت بنزین حکایت داشت، اما چنین خبری صحت نداشت و نرخ بنزین همان قیمت قبلی است. اما مردم منتظرند تا ببینند آیا برای سال آینده دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین دارد یا خیر؟ این سوالی است که وزیر نفت در پاسخ به آن گفته است: هنوز برنامه هفتم نهایی نشده است، پس از آنکه نهایی شد درباره قیمت بنزین اظهارنظر می‌کنیم.

اما رئیس سازمات برنامه و بودجه نیز در یک برنامه تلویزیونی در رابطه با دیده نشدن رفع ناترازی انرژی در بودجه، گفته است: رفع ناترازی انرژی از نظر آقایان یعنی قیمت انرژی را افزایش دهیم؛ یعنی قیمت بنزین و برق را بالا ببریم تا مردم کم مصرف کنند اما دولت فعلا بنایی برای اینکه قیمت انرژی را اصلاح کند، ندارد و منابع هدفمندی صرفا براساس رشد مصرف دیده شده که بدون افزایش قیمت است. به گفته منظور معاون رئیس جمهور،  موضوع ناترازی انرژی (بنزین) عملاً فرابودجه‌ای است و قاعدتاً ما باید در فرصت دیگری خارج از بودجه به این موضوعات که بسیار هم مهم هستند بپردازیم.

پیگیری های خبرنگار تابناک اقتصادی هم حکایت از این دارد که دولت برای سال آینده نیز برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و احتمالا به دنبال محدودیت ها و راهکارهای غیرقیمتی همچون تغییر در میزان سوخت گیری خودروها در برخی شهرها و مناطق است. اما نکته مهم این است که روند مصرف سوخت به ویژه بنزین، جای نگرانی دارد و به احتمال بسیار زیاد، در سال آینده دولت برای واردات بنزین باید آستین بالا بزند. وارداتی که نیاز به ارز و همراهی بانک مرکزی دارد.

تابناک

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.