کد خبر : 46911 / /
/

فوری؛ تغییر مدت سربازی | ستاد کل نیروهای مسلح مدت سربازی را اعلام کرد

درحالی‌که ستاد کل نیروهای مسلح ۱۴ ماهه شدن خدمت سربازی را ابلاغ کرده نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی برای ۱۲ ماهه‌ شدن سربازی را تصویب کردند.

فوری؛ تغییر مدت سربازی | ستاد کل نیروهای مسلح مدت سربازی را اعلام کرد

درحالی‌که ستاد کل نیروهای مسلح ۱۴ ماهه شدن خدمت سربازی را ابلاغ کرده نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی برای ۱۲ ماهه‌ شدن سربازی را تصویب کردند.

 در ایران حدود ۳.۵ میلیون سرباز و مشمول تعیین تکلیف نشده هستند که با مصوبه جدید نمایندگان مجلس شورای اسلامی به یک‌ساله شدن مدت سربازی امیدوار شدند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز ۲۱ آبان ۱۴۰۲ «کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه» را تصویب کردند؛ در حالی‌که ۳۰ مهر ستادکل نیروهای مسلح سربازی را ۱۴ تا ۲۱ ماه اعلام کرد.

انتشار اخبار ضد و نقیض با موضوع سربازی از سوی مجلس و ستاد کل فکر جوانان را درگیر کرده است؛ این در حالی است که وزیر دفاع امیر محمدرضا آشتیانی می‌گوید در این زمینه مسؤولیت با ستادکل نیروهای مسلح است‌.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح سرلشکر محمد باقری نیز در حاشیه نشست با فرماندهان ارشد انتظامی استان کرمان گفت «سربازی مسأله آسانی نیست که با تصمیمات ناگهانی بتوان تغییرات اساسی در آن داد».

همچنین پیگیری‌های خبرنگار فارس از مسؤولان ستاد کل نیز حاکی از آن است که هیچ تغییر یا کاهش مدت خدمت سربازی فعلاً در دستور کار نیست.

در ایران، مدت زمان سربازی بارها تغییر کرده است؛ بعد از پیروزی انقلاب، سربازی یکساله شد حتی در بحبوبه جنگ به ۳۰ ماه رسید. کاهش و افزایش مدت زمان خدمت سربازی چندین بار دیگر هم تکرار شد تا اینکه از سال ۱۳۹۹ تا حدود ۴۰ روز پیش بر روی ۲۴ ماه ایستاد؛ اما از ۳۰ مهر امسال با ابلاغ جدید مدت سربازی بین۱۴ تا ۲۱ ماه متغیر ماند.

این تغییر مدت خدمت بین ۱۴ تا ۲۱ ماه بسته به محل خدمت و شرایط فرد تغییر می‌کند؛ بطور مثال فردی که در مناطق عملیاتی درگیر شمال‌غرب و جنوب شرق خدمت کند مدت سربازی‌اش از بقیه مشمولان کمتر بوده و ۱۴ ماه خدمت می‌کند؛ علاوه بر این موارد، کسری‌های دیگری همچون تاهل، تعداد فرزند، مهارت‌آموزی و ... هم به افراد مشمول تعلق گرفته و کاهش خدمت سربازی را به دنبال دارد.

خبرگزاری فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.