کد خبر : 46075 / /
/

ادعای عجیب در مورد کاهش قیمت مسکن تهران | آمارهای رسمی چه روایتی از بازار مسکن دارند؟

بر اساس آمارهای رسمی، بازار مسکن شهر تهران در فصل تابستان با تورم منفی مواجه بوده اما نسبت به ابتدای سال حدود ۱۷ درصد رشد کرده است؛ اما یکی از مسئولان حوزه مسکن همچنان بر کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن تأکید دارد.

ادعای عجیب در مورد کاهش قیمت مسکن تهران | آمارهای رسمی چه روایتی از بازار مسکن دارند؟

 

بر اساس آمارهای رسمی، بازار مسکن شهر تهران در فصل تابستان با تورم منفی مواجه بوده اما نسبت به ابتدای سال حدود ۱۷ درصد رشد کرده است؛ اما یکی از مسئولان حوزه مسکن همچنان بر کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن تأکید دارد.

حسین جنتی، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل ریزش قیمت مسکن در استان تهران برخورد با مشاوران املاک سوداگر و غیرمجاز و پلمپ آنها بوده است، به ایلنا گفت: میزان ریزش قیمت مسکن در تهران به ۲۵ درصد رسیده است.

فارغ از میزان اثربخشی برخورد با مشاوران املاک متخلف بر قیمت مسکن و نه مناسبات این بازار، نکته قابل‌تأمل این است که اصلاً ریزش ۲۵ درصدی قیمت مسکن تهران از طریق هیچ‌کدام از مراجع آماری تأکید نمی‌شود و حتی در شهرهای جدید نیز آنچه افت قابل‌توجه و حتی بیش از ۲۵ درصدی را تجربه کرده، قیمت پیشنهادی فروشندگان بوده است که در جریان تورم هیجانی بازار، درگیر قیمت‌گذاری غیرواقعی شده بودند.

کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار مسکن، از ماه‌های پیش خبر از افول قیمت پیشنهادی فروشندگان به دلیل کسادی شدید بازار مسکن خبر داده بودند. در این وضعیت، فروشندگان پول لازم، به‌واسطه نبود خریدار در بازار، مجبور به کاهش قیمت پیشنهادی و حتی اعطای تخفیف‌های جذاب هستند؛ اما سرمایه‌گذاران بلندمدت مسکن که اکثریت بازار را شامل می‌شوند، قصدی برای فروش ندارند و همین مسئله از ریزش شدید قیمت‌ها در بازار جلوگیری می‌کند.

در این میان، سیاست‌های اقتصادی دولت که گردش نقدینگی در اقتصاد ایران را کند کرده، عملاً ورودی پول به بازار مسکن را نیز کاهش داده و ترمز رشد قیمت‌های این بازار را کشیده است.

از نگاهی دیگر، تلاش‌هایی که برای قاعده‌مند کردن بازار املاک و شفاف‌سازی آنها حداقل از منظر خانه‌های خالی انجام می‌شود نیز توانسته ریسک جدیدی برای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری غیرمولد در بازار مسکن ایجاد کند و همین موضوع نیز قدرت تقاضا در این بازار را کمتر کرده است.

مجموعه این اتفاقات و تمهیدات، توانسته بازار مسکن را به سمت رکودی هدایت کند که تا زمان تخلیه حباب قیمتی، قدرت جذب تقاضای قوی و جهش قیمت نداشته باشد؛ اما واقعیت این است که بازهم طبق روال معمول، چسبندگی قیمت در بازار مسکن حفظ شده است.

اواخر مهرماه، مرکز آمار ایران با انتشار اطلاعات بازار مسکن تهران از تورم منفی حدود ۵ درصدی این بازار در تابستان امسال خبر داد. هفته پیش اما، بانک مرکزی با انتشار گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران، ضمن تأیید تورم منفی فصل تابستان، شواهد از رشد اندک قیمت‌ها در مهرماه ارائه داد که نشان می‌دهد چسبندگی قیمت در بازار مسکن تهران همچنان بالاست.

از منظر آمارهای رسمی، اظهاراتی که گاه‌وبیگاه از سوی برخی چهره‌ها در مورد ریزش قیمت مسکن منتشر می‌شود، لااقل در معاملات رسمی بازار مسکن که در سامانه املاک و مستغلات کشور ثبت می‌شود، مصداق ندارد.

نکته قابل‌توجه در آمارهای بانک مرکزی این بود که تورم بازار مسکن تهران در ۷ ماهه امسال معادل ۱۷ درصد بوده که به لطف همه تمهیدات مسکنی دولت سیزدهم، تفاوت بسیار مشهودی با دوره مشابه سال قبل دارد.

از منظر اقتصادی، همین مهار تورم افسارگسیخته مسکن در ۷ ماهه امسال، به‌عنوان کالایی که تولید آن حداقل ۲ سال طول می‌کشد و امکان واردات و انتقال آن نیز وجود ندارد، دستاوردی قابل تقدیر است و از کارآمد بودن سیاست‌های مسکنی دولت حکایت دارد؛ اما اینکه هنوز باوجود انتشار آمارهای رسمی و مستدل از وضعیت بازار مسکن، برخی از مسئولان حوزه مسکن به دنبال تأکید بر ریزش قیمت مسکن و ربط دادن آن به دستاوردهای احتمالی خود هستند، جای تعجب دارد./ ایلنا

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.