کد خبر : 45854 / /
/

قیمت مسکن در پایتخت ریزشی شد| خانه در تهران متری چند؟

طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران به ۷۶ میلیون تومان رسیده و این در حالی است که رشد قیمت در تابستان امسال منفی شده و در حال حاضر بازار مسکن در ثبات به سر می‌برد.

قیمت مسکن در پایتخت ریزشی شد| خانه در تهران متری چند؟

بانک مرکزی امروز گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران را اعلام کرد که مشخص شد در مهرماه ۱۴۰۲ متوسط قیمت هر متر خانه در تهران به ۷۶ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه گذشته یک درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۷۴ درصد افزایش داشته است.

میزان معاملات مسکن در پایتخت طی مهرماه سال جاری نیز ۳۱۳۳ فقره بوده که نسبت به شهریور امسال ۲۰ درصد رشد داشته اما در مقایسه با مهر پارسال ۴۲ درصد کاهش یافته است.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران بیشترین متوسط قیمت هر متر مربع مسکن به منطقه یک با ۱۴۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان در هر متر مربع مربوط می‌شود و کمترین میانگین قیمت نیز با متری ۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق دارد.

نمودار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد که پس از ۱۴ ماه در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور رشد قیمت مسکن در تهران منفی شده که از ثبات نسبی این بازار حکایت دارد. به نظر می‌رسد عواملی همچون کاهش نرخ رشد نقدینگی به حدود ۲۷ درصد، ثبات بازار ارز و افزایش ساخت و ساز بر اساس گزارش شامخ اتاق بازرگانی در آرامش  بازار مسکن موثر بوده است.

آن‌طور که بانک مرکزی اعلام کرده از تیرماه امسال با برقراری ثبات در بازار ارز و اقدامات انجام شده درخصوص افزایش عرضه مسکن، از فشارهای تورمی بازار مسکن کاسته شد که این موضوع نشان از بازگشت آرامش نسبی به این بازار است. مجموع این عوامل موجب شد تا شاهد رشد منفی ماهانه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در ۳ ماه فصل تابستان باشیم؛ به گونه‌ای که رشد مزبور در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب معادل  ۲.۲-، ۱.۰- و ۰.۶- درصد بوده است.

چند روز قبل نیز مرکز آمار اعلام کرد که شهریور ۱۴۰۲ متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در شهر تهران به ترتیب به ۸۰ میلیون و ۸۳۸ هزار تومان و ۷۷ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان رسیده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم مسکن شهر تهران در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور به ترتیب منفی ۰.۷، منفی ۲.۳ و منفی ۱.۷ درصد بوده است.

بررسی‌های میدانی نیز گویای آن است که بازار خرید و فروش مسکن دچار رکود شده و این مساله در افت قیمت‌های پیشنهادی تاثیرگذار بوده است. اگرچه قیمت‌های قطعی تا ۲.۲ درصد کاهش یافته اما ریزش قیمت‌های پیشنهادی، بخصوص در نیمه شمالی تهران بعضا به ۲۰ درصد می‌رسد. برخی تحلیل‌گران بازار مسکن معتقدند ثبات این بازار می‌تواند تا پایان سال جاری ادامه پیدا کند.

ایسنا

 

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.