کد خبر : 45625 / /
/

خبر خوش برای این گروه از مستاجران | چه خانوارهایی مشمول افزایش وام مسکن هستند؟ | جزئیات افزایش وام مسکن برای قانون جوانی جمعیت

در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، وام خرید و جعاله مسکن به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال، ۲۵ درصد و مدت بازپرداخت آن ۲ سال افزایش یافت و خانوارهای مشمول بر حسب تعداد فرزند و شهر محل سکونت می توانند از مبالغ مختلف این وام استفاده کنند.

خبر خوش برای این گروه از مستاجران | چه خانوارهایی مشمول افزایش وام مسکن هستند؟ | جزئیات افزایش وام مسکن برای قانون جوانی جمعیت

بانک مسکن با چراغ سبز به خانوارهای دارای فرزندان بیشتر، اعلام کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال، سقف وام خرید و جعاله مسکن ۲۵ درصد و دوره بازپرداخت آن ۲ سال افزایش می‌یابد.

وام خرید مسکن از طریق اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه)، تنها ابزار تأمین مالی موجود در اقتصاد ایران است که متقاضیان کمک می‌کند بخشی از ارزش معامله را از طریق بانک مسکن تأمین کنند؛ اما این تسهیلات باید با خرید از فرابورس انجام شود که متأسفانه هزینه آن کم نیست و به‌خصوص در این مورد جدید، بیشتر به درد عیالوارهای نسبتاً مایه‌دار می‌خورد!

جزئیات افزایش وام

تسهیلات خرید و جعاله تعمیر مسکن از محل اوراق ممتاز که در ماده ۹ قانون حمایت از خانواده و جمعیت به آن اشاره شده، از سوی بانک مسکن به ازای هر فرزند زیر ۲۰ سال، معادل ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و تا سقف ۴ فرزند قابل استفاده کرد.

با این حساب، به ازای یک فرزند زیر ۲۰ سال سن ۲۵ درصد، دو فرزند زیر ۲۰ سال ۵۰ درصد، سه فرزند زیر ۲۰ سال ۷۵ درصد و چهار فرزند زیر ۲۰ سال سن ۱۰۰ درصد به سقف تسهیلات خرید و تعمیر مسکن اضافه می‌شود و خانوارهای دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال مشمول افزایش ۱۰۰ درصدی وام خرید مسکن هستند و مثلاً در شهر تهران به‌جای ۴۰۰ میلیون تومان می‌توانند ۸۰۰ میلیون تومان به‌صورت انفرادی وام خرید مسکن بگیرند.

همچنین از متقاضیان قصد دریافت وام زوجین به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان داشته باشند، می‌توانند با این مشوق بانک مسکن، ۱.۶ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنند.

در این میان وام جعاله تعمیر مسکن نیز به ازای هر فرزند ۲۵ درصد افزایش می‌یابد و از ۱۶۰ میلیون تومان به ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسد که البته باید ۵ ساله تسویه شود و هنوز در مورد افزایش دوره بازپرداخت آن به ازای هر فرزند چیزی اعلام نشده است.

نکات و شروط افزایش وام مسکن

اولین نکته در مورد افزایش وام خرید و جعاله مسکن این است که دوره بازپرداخت این تسهیلات که فعلاً ۱۲ سال است، به ازای هر فرزند ۲ سال و جمعاً ۱۰ سال به ازای ۵ فرزند قابل‌افزایش است و طولانی‌ترین بازه زمانی برای بازپرداخت این تسهیلات کلان نمی‌تواند از ۲۲ سال بیشتر شود.

نکته دوم اینکه بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل تولد پدر و فرزند بالاتر از ۲.۵ نباشد. در شرایط فعلی، نرخ باروری کشور به ۱.۶۶ رسیده و به‌جز استان سیستان و بلوچستان با نرخ باروری ۳.۳، نرخ باروری سایر استان‌های کشور کمتر از ۲.۵ است؛ اما در این طرح نرخ باروری شهرستان مدنظر است و به همین واسطه، علاوه بر بسیاری از شهرستان‌های سیستان و بلوچستان، برخی دیگر از شهرستان‌های کشور نیز مشمول این وام تشویقی نخواهند شد.

نکته دیگر اینکه با توجه به مهلت زمان اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، اعطای این تسهیلات تشویقی حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۷ امکان‌پذیر خواهد بود.

آخرین نکته اینکه سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن برای هر دو نفر به ازای هر فرزند (دو برابر وام انفرادی) افزایش می‌یابد و مبلغ آن در شهر تهران به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

مبلغ، هزینه و اقساط وام مسکن

در حال حاضر سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به‌صورت انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان و در حالت زوجین ۸۰۰ میلیون تومان و سقف تسهیلات جعاله (تعمیر) مسکن در تمامی شهرهای کشور ۱۶۰ میلیون تومان است.

در طرح تشویقی مبتنی بر قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، سقف مبلغ وام خرید مسکن در تهران برای خانواده‌های دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال به ۸۰۰ میلیون تومان در حالت انفرادی و ۱۶۰۰ میلیون تومان در حالت زوجین افزایش می‌یابد. سقف وام جعاله نیز به ۳۲۰ میلیون تومان می‌رسد.

طبق قواعد بانک مسکن، برای دریافت هر یک‌میلیون تومان وام مبتنی بر اوراق باید ۲ برگه اوراق تسه از فرابورس خریداری شود که قیمت فعلی هر برگه آن حدود ۱۰۰ هزار تومان است و با آمدن خبر افزایش وام، قیمت آن رشد خواهد کرد.

با این حساب، در شرایط فعلی وام ۱.۶ میلیارد تومانی مسکن در شهر تهران نیازمند خرید ۳۲۰۰ برگه اوراق تسه به مبلغ حدود ۳۲۰ میلیون تومان است و برای سقف وام جعاله نیز که دوره بازپرداخت آن ۵ ساله است باید ۶۴۰ برگه به قیمت ۶۴ میلیون تومان اوراق خریداری شود.

سود این تسهیلات در بافت فرسوده شهری ۲۱ درصد و در خارج از بافت فرسوده ۲۲.۵ درصد است و خانوارها بر حسب موقعیت مکانی واحد مسکونی خریداری شده، مشمول یکی از دو نرخ سود خواهند شد.

منبع: روزنامه همشهری

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.