کد خبر : 45183 / /
/

خبر مهم برای والدین | محدودیت توزیع شیرخشک با کد ملی برداشته شد؟

رئیس سازمان غذا و دارو به انتقاد داروخانه‌ها درخصوص محدودیت در توزیع شیرخشک با کد ملی نوزاد واکنش نشان داد.

خبر مهم برای والدین | محدودیت توزیع شیرخشک با کد ملی برداشته شد؟

سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو در همایش روز جهانی غذا گفت: شعار امسال روز جهانی غذا، محوریت آب است. محدودیت‌هایی در زمینه منابع آبی وجود دارد و این نشانگر اهمیت صرفه جویی است؛ به شکلی که کشاورزی و آبیاری سنتی اصلاح شود که باز هم در این زمینه نیاز به تلاش است و باید کشاورزان هم آموزش ببینند.

وی افزود: سازمان غذا و دارو به عنوان ناظر بر سلامت غذا وظایف خود را انجام می‌دهد، چون حق همه مردم دسترسی به غذا و آب سالم است. غذا در همه مجامع، موضوعی امنیتی است که دغدغه تمام جوامع است و باید امنیت غذا برقرار باشد.

محمدی گفت: حدود ۷۰۰ میلیون نفر در دنیا دسترسی به غذا ندارند و ۳.۱ میلیارد نفر سوءتغذیه دارند که عمدتاً کشورهای فقیر هستند. با شرایط حاکم در غزه، صهیونیسم جهانی به رغم ادعای پوشالی خود یکی از محدودیت‌هایی که به صورت ظالمانه بر مردم مظلوم غزه ایجاد کرده است، محدودیت دسترسی آنها به مواد غذایی است. اینها هشداری برای جوامع جهانی است تا به نحوی برنامه‌ریزی کنند تا با هر روش و ابزاری دسترسی ایمن و پایدار به منابع غذایی موجود باشد.

وی تاکید کرد: توجه خاص به نظام تولید در حوزه کشاورزی با رویکرد سلامت محور موضوعی مهم است. در تابستان امسال شاید محدودیت‌هایی در دسترسی به آب داشتیم که با مدیریت درست مشکلی به وجود نیامد.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: سلامت خاک هم از موضوعات مهم است که دوستان جهاد کشاورزی ارزیابی می‌کنند تا محصولی خوب در اختیار مردم قرار گیرد. آنچه مهم است این است که تمام عوامل مؤثر در تولید محصولات غذایی رصد شود. ما مسئولیت خود را در مورد غذاهای فرآوری شده انجام می‌دهیم. محور دوم مبحث حمل و نقل درست غذای سالم است که زنجیره تأمین به درستی حفظ شود. از طرفی خیلی از مردم شاید از تغذیه مناسب مطلع نباشند؛ بنابراین متخصصین تغذیه باید اقدام به فرهنگسازی کنند و افراد را با ارزش مواد غذایی آشنا کنند.

وی گفت: محصول غذایی باید ارزش غذایی بالایی داشته باشد. در عین حال لازم است از دهک‌های درآمدی پایین حمایت ویژه شود که این موضوع از تأکیدات شخص رئیس جمهور هم است. همه مردم در هر طبقه‌ای باید به غذای سالم دسترسی داشته باشند.

بر اساس همین گزارش، رئیس سازمان غذا و دارو، در حاشیه همایش روز جهانی غذا، در واکنش به کمبود شیرخشک در داروخانه‌ها، افزود: ما طبق وظیفه خود به تولید کنندگان گفتیم اگر می‌توانند تأخیر انتقال ارز را در تولید جبران کنند ما قطعاً نیاز به واردات نخواهیم داشت. بخشی از محصولاتی که به اندازه کافی موجود بود، وارد نمی‌شود اما برخی نام‌های تجاری که احساس کمبود آن وجود دارد مجوز واردات با اولویت خود تولید کنندگان دارد که نیاز بازار رفع شود.

وی تاکید کرد: این موضوع کوتاه مدت است و ما در بلند مدت با کمک تولیدکنندگان مشکل را به شکل کامل مرتفع می‌کنیم و اگر هم جایی اعلام مشکل کمبود شد می‌توانند از جابجایی نام تجاری استفاده کنند.

محمدی افزود: برآورد ما این است که در طول یک ماه آینده تمام نام‌های تجاری شیرخشک در بازار تأمین شود.

وی ادامه داد: ارز تخصیص داده شده است اما به دلیل مشکلات تحریمی انتقال ارز دوره‌ای مشکل داشت که گروه‌های کالایی تغییر پیدا کرد و در آن مرحله واردات مواد اولیه با تأخیر صورت گرفت که اکنون این مشکل برطرف شده است‌.

محمدی در خصوص عرضه شیرخشک با کد ملی که انتقاد داروخانه‌ها برای ثبت در سامانه تیتک مواجه شده است، گفت: موضوع کنترل اصالت برای همه محصولات برقرار بود که برای شیرخشک‌های رگولار هم از ۲۰ مهر آغاز شده است. این کار به مدیریت مصرف و جلوگیری خروج محصول از زنجیره کمک می‌کند. طبیعتاً افرادی که اعتقاد به شفافیت در زنجیره دارند باید این کار را انجام دهند و ذیل بند پ ماده ۷ قانون احکام دارویی کشور این امر تکلیف قانونی ما است و اگر داروخانه‌ای به اجرای این طرح کمک نکند، سهمیه نخواهند داشت و اولویت با داروخانه‌های همراه خواهد بود.

وی افزود: اینکه برخی طرح را برای داروخانه هزینه‌زا خواندند، صرفاً نظر شخصی آنها بوده و خیلی از داروخانه‌های قانون‌مند در حال اجرای طرح هستند.

محمدی گفت: فعلاً محدودیتی در توزیع شیرخشک به افراد نیست و با کمک متخصصین اطفال و تغذیه این موضوع را ارزیابی می‌کنیم و اگر نیاز شد حداکثر سقف مجاز قائل شویم‌./مهر

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.