کد خبر : 45003 / /
/

کاهش شدید دما در استان تهران | تهرانی ها منتظر تندباد های لحظه ای باشند

اداره‌کل هواشناسی استان تهران ضمن صدور هشدار سطح نارنجی درباره وقوع رگبار و رعد و برق و احتمال جاری شدن روان‌آب و همچنین کاهش شدید دما در سطح استان، اعلام کرده است که از امروز تا روز جمعه (۱۹ تا ۲۱ مهرماه) به تناوب در بعضی ساعات وزش باد شدید در ارتفاعات شمالی و نیمه جنوبی و غربی استان، گاهی وزش باد خیلی شدید با احتمال تندباد لحظه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

کاهش شدید دما در استان تهران | تهرانی ها منتظر تندباد های لحظه ای باشند

براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی استان تهران، با توجه به بروز ناپایداری‌ها از امروز تا روز جمعه (۱۹ تا ۲۱ مهرماه) به تناوب در بعضی ساعات وزش باد شدید در ارتفاعات شمالی و نیمه جنوبی و غربی استان گاهی وزش باد خیلی شدید با احتمال تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد خیزش موقت گرد و خاک مورد انتظار است. 

اداره‌کل هواشناسی استان تهران همچنین با صدور هشدار سطح نارنجی اعلام کرده است که ازعصر امروز تا روز جمعه (۱۹ تا ۲۱ مهرماه) شاهد وقوع رگبار و رعد و برق و احتمال جاری شدن روان‌آب و همچنین کاهش شدید دما در سطح این استان به‌ویژه نیمه شمالی و مناطق غربی آن خواهیم بود. 

در این شرایط جوی احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید، گاهی وزش باد خیلی شدید و امکان خسارت به سازه‌های موقت، گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال صاعقه و بارش تگرگ دور از انتظار نیست. 

اداره‌کل هواشناسی استان تهران برای کاهش آسیب‌های ناشی از این وضعیت جوی، توصیه‌هایی را ارائه کرده است که از جمله آنها می‌توان به اعلام هشدار به بهره‌برداران و پیمانکاران عرصه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری به‌منظور جلوگیری از احتمال بارش باران، گاهی وزش تندباد موقت با احتمال رعدوبرق، به‌کارگیری پوشش مناسب روی کندوهای زنبورعسل نظیر برزنت‌های روغن‌اندودشده برای محافظت در مقابل بارش باران، خودداری از تردد عشایر و چرای دام در ارتفاعات با توجه به احتمال بارش باران و وقوع صاعقه و لایروبی کانال‌ها و زهکش‌های مزارع و باغات به‌منظور خروج آب‌های سطحی ناشی از باران اشاره کرد. 

تسریع در انتقال محصولات برداشت‌شده به انبارهای مسقف و استاندارد، کنترل و تمیز کردن دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به خزان برگ و ریزش آنها در استخر و بارش، اطمینان از استحکام سازه‌ها و سالم بودن پوشش‌های پلاستیکی و بسته بودن در و پنجره‌های گلخانه‌ها با توجه به وزش باد شدید و مستحکم کردن نهال‌های تازه‌کشت‌شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر وزش باد شدید از دیگر توصیه‌های اداره‌کل هواشناسی استان تهران است. 

در ادامه این هشدار با اشاره به نفوذ توده هوای سرد به استان تهران آمده است که این وضعیت جوی از پنجشنبه تا شنبه هفته بعد موجب کاهش دما به‌طور میانگین بین ۸ تا ۱۲ درجه سلسیوس در نیمه شمالی و به‌طور میانگین بین ۶ تا ۱۰ درجه سلسیوس در نیمه جنوبی استان می‌شود. در این شرایط گاهی رگبار برف و وزش سوز باد در نواحی مرتفع کوهستانی و یخبندان شبانه سطح زمین در ارتفاعات بالادست دور از انتظار نیست. 

اداره‌کل هواشناسی استان تهران در همین راستا به کشاورزان و باغداران توصیه کرده است که میوه‌های باغات نظیر انار و سیب را در شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند و سایر شهرستان‌های دارای محصول حساس برداشت‌نشده، سریعا برداشت کنند و روی نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر با عایق مناسب پوشش ایجاد کنند و از تاسیسات کشاورزی از جمله گلخانه‌ها، انبارها و... با توجه به کاهش دما محافظت کنند.  

همچنین با توجه به کاهش دما، تنظیم دما و بهبود شرایط تهویه در دامداری‌ها و مرغداری‌ها، آمادگی برای جابه‌جایی کندوها از مناطق سردسیر به مناطق گرم‌تر و متراکم‌سازی کندوها با کاهش فضای خالی بین آنها به‌منظور تنظیم و کنترل دما و البته تامین سوخت گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ با توجه به افت محسوس دما طی روزهای آینده از دیگر توصیه‌های اداره‌کل هواشناسی استان تهران است./ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.