کد خبر : 44601 / /
/

قیمت گوشت | قیمت گوشت در بازار | قیمت انواع گوشت قرمز

روند نزولی قیمت‌ گوشت قرمز ادامه دار شد | قیمت گوشت کیلویی چند شد ؟

کشتار دام‌های مولد و مشکلات ارزی برای ترخیص گوشت‌های وارداتی، به گرانی گوشت قرمز در بازار دامن زد، اما با تسریع در واردات نهاده‌ها و تقویت تولید داخل، بازار گوشت قرمز در وضعیت سفید قرار گرفته است. همچنین سیاست واردات گوشت که از حدود یک ماه پیش آغاز شده هم نتیجه داد و قیمت این محصول در مغازه‌ها کاهشی شده است.

روند نزولی قیمت‌ گوشت قرمز ادامه دار شد | قیمت گوشت کیلویی چند شد ؟

سالانه کشور به حدود یک میلیون تن گوشت قرمز نیاز دارد که ۹۰ درصد از این نیاز در داخل کشور تولید و ۱۰ درصد دیگر آن از طریق واردات تامین می‌شود. با توجه به کشتار دام مولد در دو سال گذشته که عمده دلیل آن مشکلات تامین علوفه و همچنین خشکسالی‌ها بود بخشی از ظرفیت تولید داخل با مشکل رو به رو شد.

همچنین واردات حدود ۱۰۰ هزار تن گوشت منجمد هم از ماه‌های پایانی سال گذشته و ماه‌های ابتدایی امسال به دلیل چالش‌های ارزی بین وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی چالش داشت و به تاخیر افتاد.

کمبود عرضه گوشت منجمد منجر به این شد که حوزه صنعت تقاضایشان را به حوزه گوشت گرم شیفت بدهند و همین امر بر هم خوردگی تعادل بازار و گرانی گوشت را رقم زد. با توجه به افزایش واردات گوشت قرمز از یک ماه گذشته انتظار می‌رود که قیمت‌ها در این بازار در مسیر نزولی قرار گیرد.

اکنون قیمت هر کیلوگرم دام زنده گوسفندی بره درجه یک بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. هر کیلوگرم لاشه بدون دنبه در بازار بین ۴۶۰ تا ۴۸۰ هزار تومان به فروش برسد.

همزمان، گوشت گرم وارداتی تنظیم بازار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار به فراوانی در حال عرضه است و با توجه به کیفیت مطلوب و قیمت مناسب، توانسته حجم بالایی از تقاضا را در بازار مصرف پاسخ دهد.

در میادین میوه و تره‌بار هر کیلوگرم گوشت گوسفندی به‌صورت شقه‌ای ۲۸۲هزار تومان و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هر کیلوگرم گوشت گوسفندی شقه‌ای به‌صورت بسته‌بندی شده ۳۱۶هزار تومان عرضه می‌شود که این محصول به‌صورت ران، سردست و گردن با کمی تغییر به قیمت مصوب خود به فروش می‌رسد.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندیی در خصوص وضعیت بازار گوشت گفت: در حال حاضر گوشت گوسفندی مورد نیاز کشور از محل تولید داخل و واردات در حال تامین است، اما آنچه مهم است تقاضا برای فصل سرما افزایش می‌یابد که به طور حتم نیازمند افزایش حجم واردات خواهیم شد.

علیرضا عباسی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس هم با اشاره به ضرورت ایجاد تعادل در بازار گفت: کمبود و گرانی گوشت قرمز در کشور ماحصل عملکرد دو سال گذشته است و امروز نیاز به واردات از یکصد هزار تن بیشتر شده و با افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار نیز نرخ گوشت قرمز روند صعودی را پیش گرفت.

وی افزود: تا زمانی که میزان تولید گوشت قرمز داخلی افزایش پیدا کند باید نیاز بازار را از طریق واردات تامین کنیم. به گفته او نتیجه این اقدام تا سه یا چهار هفته آینده در بازار دیده می‌شود، اما تا آن زمان روزانه ۲۵۰ تن گوشت قرمز وارد می‌شود.

عباسی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایی که پس از حمایت از تولید داخل می‌تواند جایگزین واردات شود تولید گوشت قرمز فراسرزمینی است، تصریح کرد: ایرانیان مقیم در کشور‌هایی مانند آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین می‌توانند در زمینه پرواربندی دام‌ها و سپس واردات آن به کشور کمک کنند.

علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار نیز درباره برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت قرمزگفت: اولویت اصلی وزارت جهاد تمرکز به تولید داخل و در صورت نیاز تامین گوشت از طریق واردات است.

وی با بیان اینکه بحث واردات نهاده را افزایش جدی دادیم افزود: طی سه چهارماه گذشته حجم واردات ذرت و کنجاله سویا و همچنین در یک ماه گذشته واردات گوشت به صورت مستمر انجام شده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: تا رسیدن به شرایط پایدار در زمستان این روند ادامه دارد. به محض اینکه ما زنجیره‌های تولیدداخل مان ترمیم بشود، واردات را کند می‌کنیم یا متوقف می‌کنیم، مساله اصلی این است که بتوانیم یک توازنی بین تولید و تنظیم بازار ایجاد بکنیم که هم معیشت مردم به نوعی آسیب نبیند و به نوعی حالا کالا به وفور در دسترسشان باشد، هم در عین حال بتوانیم تولید را تقویت کنیم و تولید هم آسیب نبیند، که مهم تنظیم این دوتا فاکتورهست.

پیمان پاک با اشاره به هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت جهاد برای واردات گفت: واردکننده‌ها یک سری مطالبات ارزی داشتند که این‌ها با همراهی بانک مرکزی پرداخت شد، منابع جدیدی هم که آزاد شده عموما درحوزه واردات کالا‌های اساسی و برای تامین امنیت غذایی کشور مصرف می‌شود.

اشاره پیمان پاک به آزاد شدن منابع بلوکه شده است که اخیرا صورت گرفت. به گفته او این منابع می‌تواند جریان تامین ارز را به صورت مستمر و پایدار حفظ کند و مانع از رسوب کالا در گمرکات و در نهایت برهم خوردن تعادل بازار کالا‌های اساسی شود./ جوان آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.