کد خبر : 43058 / /
/

زمان تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد | تا پایان سال چند خودرو وارد کشور می شود؟

مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت از سرعت گرفتن جریان واردات گفت و وعده داد تا پایان آذر تمامی تعهدات طرح سامانه فروش خودروهای خارجی به ثبت‌نام‌شدگان این سامانه محقق شود.

زمان تحویل خودروهای وارداتی اعلام شد | تا پایان سال چند خودرو وارد کشور می شود؟

اولین خودروهای وارداتی به کشور صبح امروز طی مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت رونمایی و تعدادی از آنها تحویل متقاضیان شد. مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوالات همشهری، از سرعت گرفتن جریان واردات گفت و وعده  داد تا پایان آذر تمامی تعهدات طرح سامانه فروش خودروهای خارجی به ثبت‌نام‌شدگان این سامانه محقق شود.

چه تعداد خودرو تا امروز وارد کشور شده است؟

تعداد ۵ هزار دستگاه خودرو تا امروز وارد کشور شده اما این تعداد ملاک عملکرد طرح واردات خودرو نیست چون بسیاری از شرکت‌ها منتظر انجام مراحل تایید استاندارد، ارزش گمرکی و محیط زیست بودند تا بتوانند خودروهای ثبت سفارش شده را وارد کشور کنند. با همکاری سازمان استاندارد روند واردات خودرو تسریع شده به طوری‌که تا امروز ۷-۸ شرکت توانسته‌اند استانداردها را دریافت کنند و حجم اصلی واردات از اواخر این ماه و ماه آینده خواهد بود.

چه تعداد خودرو ثبت سفارش شده؟

بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده و نزدیک به ۱۰ هزار دستگاه خودرو در مرحله تولید یا بارگیری برای ارسال به ایران هستند. ۳۵ شرکت تا به حال برای واردات خودرو تایید شده‌اند که از این تعداد ۱۸ شرکت ثبت سفارش کرده‌اند و ۱۴ شرکت خودروهای خود را در نمایشگاه عرضه کرده‌اند.

خودروهای وارد شده از کدام کشورها بوده است؟

تقریبا از تمام کشورهایی که ثبت سفارش داشته‌ایم، واردات انجام شده و ما جز محدودیت‌های اعلام شده در آیین‌نامه، منعی برای واردات خودرو نداریم اما بعضی از خودروها هنوز در گمرک در حال طی مراحل ترخیص هستند و به نمایشگاه حاضر، نرسیده‌اند. این خودروها که تویوتا و نیسان از جمله آنها هستند تا فردا یا پسفردا ترخیص و وارد نمایشگاه خواهند شد.

وضعیت تخصیص ارز به واردات خودرو چگونه است؟

ارز واردات خودرو با همکاری بانک مرکزی به خوبی تخصیص پیدا کرده که این ارز از محل صادرات غیر نفتی و ارزهایی است که در خارج از کشور داریم. با گشایش دیگر منابع ارزی کشور، این امیدواری وجود دارد که از زمستان بتوانیم تا ماهی ۲۰ هزار خودرو وارد کشور کنیم.

برنامه وزارت دولت واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال بود، چقدر به تحق این هدف می‌توان امید داشت؟

 ما در حال حاضر هیچ مشکلی از لحاظ ثبت سفارش، تایید، منابع و نقل و انتقال به داخل کشور نداریم اما به لحاظ طی فرایند واردات، فکر نمی‌کنم تا پایان سال بتوانیم به رقم واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو صفر برسیم. البته با راه افتادن جریان واردات خودروهای دست دوم در مجموع رقم قابل توجهی خودرو به کشور وارد می‌شود که شاید بتواند رکورد واردات خودرو به کشور را بشکند. در عین حال در زمینه واردات خودروهای صفر، ما این تعهد را می‌دهیم که با اتفاقاتی که در بحث ترخیص در حال وقوع است و با همکاری بانک مرکزی در زمینه تامین ارز، انشاءالله بتوانیم تا اواخر آذر کلیه تعهدات ۳۱ هزار ثبت نامی طرح عرضه خودروهای وارداتی ادا شود و در زمینه خودروهای هیبرید، هیبرید پلاگین و خودروهای برقی هم واردات قابل توجهی تا آخر امسال داشته باشیم./همشهری آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.