کد خبر : 42653 / /
/

ریزش قیمت طلا در ماه محرم | پیش‌فروش جدید خودرو طلا را ارزان می کند؟

یک فعال بازار طلا با اشاره به تخلیه ۳۰۰ هزار تومانی حباب سکه در هفته پیش روند کاهشی قیمت‌ها در بازار طلا را اثر آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی عنوان کرد.

ریزش قیمت طلا در ماه محرم | پیش‌فروش جدید خودرو طلا را ارزان می کند؟

 بازار سکه و طلا همچنان بر مدار نوسان‌های پایین در حرکت است به طوری که کاهش‌های پی در پی انس جهانی یا آزادسازی منابع ارزی ایران هم باعث ایجاد شوک در این بازار نمی‌شود.

بررسی بازار طلا و سکه نشان می‌دهد در ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۶۸۸ تومان بود که این رقم در ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ به ۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان کاهش پیدا کرده است یعنی حدود ۳۹۵ هزار تومان. سکه تمام نیز در این مدت از ۲۹ و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۷ میلیون ۷۸۸ هزار تومان رسیده که کاهش ۲ میلیون تومانی را نشان می‌دهد که این رقام در طی ۵ ماه اخیر با فراز و نشیب‌های مختلفی داشت اما تقریبا در طی ۵ ماه اخیر بازار با شوک‌های قیمتی مواجه نشد.

محمدکشتی‌آرای کارشناس بازار طلا درباره آخرین وضعیت قیمت‌ها به اقتصاد آنلاین می‌گوید: هفته گذشته قیمت جهانی و فلزات دیگر سیر نزولی پیدا کرد و قیمت انس جهانی ۳۰ دلار کاهش یافت سیر صعودی قیمت ارز هم متوقف شد به همین دلیل قیمت طلا و سکه نزولی شد که این سر نزولی به صورت شوک نبود و قیمت‌ها با شیب ملایم روبه کاهش بود.

او با اشاره به اینکه بازار طلا و سکه در رکود قرار دارد و دادستدها به دلیل ایام محرم و صفر کاهش پیدا کرده است اما وضعیت مناسب است؛ اظهار کرد: از اتفاقات مثبت این بود که بازار آرام و با ثبات است و هیجاناتات  کاذب در آن مشاهده نمی‌شود که همین وضعیت باعث کاهش حباب سکه ۳۰۰ هزار تومانی حباب سکه در هفته گذشته و رسیدن آن به ۵ میلیون ۳۰۰ هزار تومان شد.

یکی از مسائلی که در ماه‌های به نظر می‌رسید می‌تواند در بازار طلای داخلی اثرگذار باشد آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بود اما زمانی از زمان اعلام اخبار آزادسازی این منابع قیمت طلای ۱۸ عیار حدود ۵۰ هزار تومان کاهش یافته است در همین رابطه کشتی‌آرای اشاره می‌کند که این کاهش قیمت همان تاثیر آزادسازی پول‌های ایران در کره جنوبی است.

وی درباره ادامه این روند هم می‌گوید: اثر این اتفاق در بازار تمام شده و در روزهای آینده قیمت‌ها در بازار با همین روند کنونی ادامه خواهد یافت.

اما یکی از اعضای اتحادیه طلا و جواهر تهران معتقد اثر آزادسازی منابع ارزی فعلا ادامه دارد؛ ابراهیم محمدولی به اقتصادآنلاین می‌گوید:  هر گرم مثقال طلا تا ۱۰ میلیون ۸۰ هزار تومان هم رسیده بود ولی امروز به زیر ۱۰ میلیون تومان آمده و در آخرین قیمت‌ها ۹ میلیون و ۹۳۰ تا ۹۵۰ هزار تومان قیمت دارد و اگر این اخبار مثبت ادامه‌دار باشد می‌تواند تاثیرهای ۲ تا ۳ درصدی کاهشی در بازار داشته باشد.  

این کارشناس بازار طلا درباره عدم وقوع شوک‌ قیمتی پس از اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت هفته پیش هم اظهار می‌کند: به دلیل شرایطی که بازار در ماه محرم و صفر دارد این شوک قیمتی رخ نداد اما اینکه پس از ماه شرایط چگونه باشد در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست.

یکی دیگر از اتفاقاتی که به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه طلا در بازار اثر داشت  پیش فروش‌های سامانه یکپارچه بود، در همین باره محمدولی معتقد است ثبت نام خودرو در بازار طلا موثر است، وی می‌گوید: چون بازار طلا در رکود قرار دارد و داد و ستدی انجام نمی‌شود افراد نقدینگی را به سمت خودرو می‌برند که این اتفاق می‌تواند در بازار اثر داشته باشد اما این تاثر در قیمت سکه بیشتر است تا بازار طلا، اگر اثر پیش فروش خودرو بر قیمت‌های بازار سکه ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد این رقم برای قیمت طلا ۱۰-۱۲ درصد است.

اما کشتی‌آرای معتقد پیش‌فروش خودرو هیچ اثری در بازار نداشته است، او می‌گوید: ثبت‌نام خودرو تقاضا را کاهش داد اما باعث کاهش قیمت نشد، قیمت طلا جهانی است ربطی به بازار داخلی ندارد که عرضه طلا زیاد شود و قیمت‌ها کاهش یابد بنابراین ثبت نام خودروها اثری روی بازار نخواهد گذاشت.

اقتصادآنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.