کد خبر : 4255 / /
/

چرا روحانی در انتخابات یازدهم پیروز شد؟+جزئیات بیشتر

مهمانان برنامه مجری با تشریح دلایل پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری گفتند: رأی آوردن آقای روحانی در دوره اول غیرقابل باور بود ولی با حمایتی که آقای هاشمی از وی کرد، موفق به کسب آراء مردم شد.

چرا روحانی در انتخابات یازدهم پیروز شد؟+جزئیات بیشتر

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدحسین نقوی حسینی از نمایندگان پیشین مجلس و سیدمحمود علیزاده طباطبایی از اساتید دانشگاه و عضو هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری شب گذشته در برنامه مجری در خصوص یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به گپ و گفت پرداختند.

در این برنامه که اجرای آن بر عهده حمیدرضا آصفی، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه است، درباره دوران ریاست جمهوری حسن روحانی مباحثی مطرح و اقدام های دولت یازدهم مورد نقد و بررسی قرار گرفت. 

آصفی در ابتدای برنامه با تشریح دوران انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اظهار داشت: یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ۹۲ برگزار شد که آقای روحانی با ۱۸.۶ میلیون رای برگزیده شد و ۵۰.۷ درصد آرا را به خود اختصاص داد. این انتخابات با مشارکت بالای مردم مواجه شد و بیش از۷۲ درصد مردم شرکت کردند. شعارهای رئیس جمهور برگزیده شده و سایر رقبایی که شناخته شده و سرشناس هم بودند فضای انتخابات را بسیار پر هیجان و جذاب کرده بود و به خصوص اینکه فضای مجازی در آن سال رنگ و بوی دیگری داشت و حضور موثر و پر رنگی را در انتخابات از فضای مجازی تجربه کردیم و دیدیم. 

غیرقابل باور بود که روحانی رأی بیاورد

حسینی با ترسیم شرایط قبل از انتخابات دوره یازدهم گفت: در سال ۹۱ و ۹۲ شرایط سختی بر کشور حاکم و تحریم ها تشدید شد و به قول خودشان تحریم های فلج کننده را اعمال کردند و از سوی دیگر اختلاف در اردوگاه نیروهای انقلاب ایجاد و کاندیداهای متعددی وارد عرصه شدند. البته اوایل، همه تصور می کردند که در انتخابات در نهایت وحدتی ایجاد شود اما نامزدهای جبهه انقلاب تا پایان ایستادند که موجب متفرق شدن رأی ها شد. 

حسینی با بیان اینکه آقای روحانی از ابتدا مطرح نبود، افزود: آن زمان بحث مرحوم هاشمی رفسنجانی خیلی پر رنگ بود و افراد دیگری همچون عارف حضور داشتند. بعد از اینکه هاشمی رفسنجانی تایید نشد، به تدریج روحانی مطرح شد و غیرقابل باور هم بود که بتواند رشد این چنینی داشته باشد. ایشان بعد از مجلس پنجم خیلی بروز و ظهور نداشت؛ ایشان عضو شورای عالی امنیت ملی بود و در مرکز بررسی های استراتژیک اقداماتی انجام می داد، اما کسی باور نمی کرد که رأی بیاورد. وقتی اصلاح طلب ها به کمک وی آمدند، از آنجایی که تجربه سال ۸۴ را داشتند که کروبی، هاشمی، معین و افراد متعددی پای کار بودند و آراء شان تقسیم شد، لذا این بار تصمیم گرفتند به فرد واحدی رای دهند.

به گفته وی، اصلاح طلب ها به اذعان خودشان وقتی دیدند عارف پایگاه رای لازم را ندارد، از روحانی حمایت کردند؛ روحانی آن زمان در اردوگاه اصلاحات مطرح نبود ولی وقتی اجماع بر روی اتفاق افتاد، با یکدیگر همراهی کردند. از این موضوع می توان این نتیجه را گرفت که اصل در انتخابات برایشان این است که قدرت را در دست بگیرند. 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان کرد: آنها درست انتخاب کردند؛ چراکه اگر عارف بود نمی توانست در مرحله اول مرزی و ناپلوئنی رأی بیاورد؛ روحانی از قبل انقلاب معروف و خطیب توانمندی بود. انتخابات با توده های مردم است و فقط نباید از قشر خاص تحصیل کرده صحبت کرد. یکی از ویژگی های روحانیون این است که با توده های مردم ارتباط برقرار می کنند و روحانی نیز واژه سازی هایی که داشت مانند دوگانه حقوقدان و سرهنگ یا چرخ اقتصاد و حمله گاز انبری و از سوی دیگر رأیی که از بدنه اصول گرایی داشت، موجب موفقیت وی شد.

وی که در زمان ریاست روحانی عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس بوده است، بیان کرد: در جلسه ای آقایان دعایی، علوی و برخی دیگر حضور داشتند و ما موضوع را توضیح دادیم، اما در آخر نتوانستیم روحانیون را قانع کنیم. چرا که نقدی به وضعیت آخر آقای احمدی نژاد داشتند و می گفتند به یک روحانی رای می دهیم چون فکر می کردند روحانی محبوبیت بیشتری دارد. البته اصلاح طلب ها بعد انتخابات ۸۸ خیلی فعال شرکت نکردند و سال ۹۰ انتخابات مجلس را تحریم و حتی رئیس اصلاحات را سرزنش کردند که چرا رأی داده؛ آنها در انزوا قرار گرفته بودند و بعد از ۸۸ شاید اعتماد به نفس سابق را نداشتند که بیایند در میدان و مردم را بسیج کنند، لذا شخصیتی را مشخص کردند تا در بین مردم محبوبیت داشته باشد.

حسینی اضافه کرد: در دوره اول ریاست جمهوری آقای روحانی گشایش های ظاهری ایجاد شد چون گروه هایی آمدند و وعده هایی دادند، اما دوره دوم شرایط سخت تر شد. البته سیاه نمایی کردن درست نیست و اگر بخواهیم وضع موجود را نقد کنیم، باید از دستاوردها و صلابت نظام هم بگوییم؛ پیروزی بزرگی که در فلسطین حاصل شد چیز کمی نیست. در حالی این مهم محقق شد که دشمنان می گفتند به سراغ حزب الله و ایران می رویم اما خودشان اعتراف کردند که ما با غزه نتوانستیم مقابله کنیم. لذا دشمنان پذیرفته اند که ایران دست برتر را در منطقه دارد و بر این اساس باید از قدرت میدان استفاده کنیم نه اینکه دوگانه کاذب ایجاد کنیم.

مردم کارنامه نامزدهای انتخاباتی را بررسی کنند

وی با بیان اینکه مردم باید با عقلانیت، اندیشه و مشورت فرد اصلح را انتخاب کنند، گفت: قرار گرفتن در فضای هیجانی و احساسی که چهره هنری برای مردم تعیین تکلیف کند، زیبنده نیست؛ مردم باید دو جریان سیاسی عمده کشور را بررسی کنند؛ کارنامه این افراد مشخص است؛ فردی که می گوید می خواهم تحول ایجاد کنم ببینند آیا واقعا می تواند یا کسی که مسئولیت داشته در دولت فعلی اگر مردم احساس می کنند که می تواند ادامه دهند، انتخاب کنند؛ اما اگر مردم مشکل معیشتی و نارضایتی دارند نیاز به تحول است و باید کسانی بیایند که پیشنیه آنها این ایجاد تحول را نشان دهد. به نظر من اگر فردی انقلابی باشد و روحیه جهادی داشته باشد می تواند موفق عمل کند. 

علیزاده طباطبایی با اشاره به خاطره ای از زمان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: آن زمان کاندیداها تازه ثبت نام کرده بودند؛ من و چند نفر دیگر خدمت معاون دادگستری بودیم و آقای حسین فریدون هم آنجا بود؛ به شوخی به او گفتم اخوی برای چه ثبت نام می کنند؟ من تضمین می دهم که آرای وی از باطله کمتر باشد؛ ایشان گفت بالاخره ثبت نام کرده است؛ باید ببینیم چه می شود. روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بود و در جناح اصلاح طلب، به خاطر شخصیتی که داشت کسی اطرافش نبود.

بیشترین بی مهری را اصلاح طلب ها به هاشمی داشتند

وی ادامه داد: آقای هاشمی رفسنجانی تا روزهای آخر ثبت نام نکرده بود، ولی با اصراری که دوستان و بیشتر کارگزاران به او داشتند، ثبت نام کرد؛ مردم می دانند که هاشمی از طرف هر دو جناح دچار بی مهری بود. بیشترین بی مهری را اصلاح طلب ها به وی داشتند. یک بار که در شورای شهر خدمتش رسیدم، گفت انتظار من این بود دوستان از کارهایی که خودشان کردند، دفاع می کردند! اما فضای ضدهاشمی در رسانه ها ایجاد شده بود و حتی کارگزاران از وی دفاع نمی کردند؛ عاقبت تندروی همین است. از هر جناحی که باشی فرقی ندارد. 

علیزاده طباطبایی با بیان اینکه چنین فضایی برای روحانی فراهم بود، گفت: کاندیدای جبهه مشارکت و اصلاح طلب ها عارف بود، اما هاشمی بر اثر اصراری که خیلی از ائمه جمعه و اعضای خبرگان به وی داشتند، روز آخر ثبت نام کرد. وی تا لحظه آخر برای ثبت نام مردد بود. همه ما خوشحال بودیم و از سویی مقداری نگران اتفاق هایی بودیم که در سال ۸۴ رخ داد و دوستان اطلاح طلب حمایت نکنند و اگر آن زمان آقای معین و آقای مهرعلیزاده همراهی کرده بودند، در مرحله اول هاشمی برنده انتخابات بود.

منبع:ایلنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.