کد خبر : 41803 / /
/

کاهش واردات برنج | دلیل فروش نرفتن برنج ایرانی

درحالی که آمار ۴ماهه خبر از کاهش ۳۱درصدی واردات برنج می‌دهد بررسی آمار ۱۲ ماه سال گذشته نشان می‌دهد که واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۹درصد رشد داشته و این مسئله در عدم‌فروش محصول کشاورزان داخلی تأثیر داشته است.

کاهش واردات برنج  | دلیل فروش نرفتن برنج ایرانی

درحالی که آمار ۴ماهه خبر از کاهش ۳۱درصدی واردات برنج می‌دهد بررسی آمار ۱۲ ماه سال گذشته نشان می‌دهد که واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰۹درصد رشد داشته و این مسئله در عدم‌فروش محصول کشاورزان داخلی تأثیر داشته است.

در حالی که خبر جدیدی از گمرک با این محتوا منتشر شده است که واردات برنج در چهار ماه ابتدایی سال جاری 31 درصد کاهش یافته است اما اخباری که از  برنج‌کاران شمال کشور منتشر می‌شود حاکی از آن است که حجم زیادی از برنج به‌روی دست کشاورزان باقی مانده‌اند و خریداری ندارند و دلیل این موضوع را واردات بی‌رویه برنج می‌دانند.

عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این ارتباط اظهار کرد: تقریباً 3.2 میلیون تن، نیاز برنج کشور است لذا ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها در 3 استان شمالی کشور می‌تواند به‌راحتی پاسخگوی نیاز کشور در حوزه برنج باشد آن هم بدون اینکه نیاز به واردات داشته باشیم.

وی افزود: در بحث واردات برنج با فساد، ناهماهنگی و رانت مواجه هستیم و این مسئله باعث شده است برنج تولیدی در دست کشاورزان باقی بماند.

بنابر این گزارش با وجود کاهش 31درصدی واردات برنج در سال جاری واردات این محصول در سال گذشته 109 درصد افزایش یافته است که میان آمار و اخبار به این موضوع توجهی نمی‌شود که دلیل باقی ماندن برنج روی دست کشاورزان است.

در 12ماهه سال گذشته در مجموع یک میلیون و 779 هزار تن برنج به‌ارزش 2 میلیارد و 137 میلیون دلار وارد کشور شد که از حیث وزن 109 درصد و از لحاظ ارزش 192 درصد افزایش داشت.

بنابر این گزارش معاون اول رئیس‌جمهور اخیراً در نشستی به بررسی مشکلات پیشِ‌روی کشاورزان تولیدکننده برنج و واردات این محصول پرداخته و خبر داده است که واردات از سال آینده تنها در صورتی انجام می‌شود که تولید داخلی نتواند نیاز داخلی کشور را تأمین کند.

محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در این ارتباط تصریح کرد :لازم است پیش‌بینی‌ها برای تولید برنج و کشت سال آینده نیز به‌صورت دقیق و بر مبنای نیاز کشور انجام شود چرا که مجوز واردات فقط در صورت کمبود برنج صادر خواهد شد.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی و استانداران شمالی کشور باید در تولید و قیمت‌گذاری برنج به‌نحوی عمل کنند که رضایت کشاورزان و خریداران را با هم به‌همراه داشته باشد.

وی همچنین وزیر جهاد کشاورزی و استانداران مازندران، گیلان و گلستان را مکلف کرد ظرف 48 ساعت برنامه اجرایی و زمان‌بندی‌شده خود را برای خرید برنج از شالیکاران تدوین و ارائه کنند.

در این نشست که وزرای جهاد کشاورزی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز حضور داشتند، استانداران مازندران، گیلان و گلستان هر کدام گزارشی از برآورد موجودی انواع برنج و مسایل و مشکلات مربوطه ارائه کردند.

در ادامه این نشست و پس از بحث و تبادل نظر در خصوص مسایل مرتبط با تولید برنج و مشکلات شالی‌کاران، مقرر شد ظرف یک ماه تمام موجودی انواع برنج پرمحصول از شالیکاران سه استان شمالی کشور به‌صورت تضمینی خریداری شود و برنامه اجرایی این کار را نیز وزارت جهاد کشاورزی ظرف 48 ساعت به دولت ارائه دهد.

همچنین مقرر شد وزارت جهاد کشاورزی به‌نحوی سیاستگذاری کند که واردکنندگان برنج تنها در صورت خرید کل ظرفیت برنج تجاری (طارم و هاشمی) از کشاورزان، بتوانند مجوز واردات برنج را دریافت کنند./تسنیم

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.