کد خبر : 41481 / /
/

زائران اربعین بخوانند | این افراد برای سفر اربعین نیازی به وثیقه ندارند؟

دانشجویان و سربازان برای سفر اربعین نیازی به وثیقه ندارند کسانی که فاقد هر گونه گذرنامه هستند، گذرنامه ویژه برای سفر اربعین صادر می شود اما شرط دریافت آن ثبت نام در سامانه سماح است.

زائران اربعین بخوانند | این افراد برای سفر اربعین نیازی به وثیقه ندارند؟

سید مجید میراحمدی معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور و رییس ستاد مرکزی اربعین امروز دوشنبه (2 مرداد) در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین گفت: ثبت نام زائرین در سامانه سماح از فردا (سوم مرداد) ۱۰ صبح آغاز می‌شود.

وی افزود: مبلغ تعیین شده برای بیمه زائران را به ازای هر نفر ۳۵ هزار تومان است اما مبلغ پرداختی بیمه‌گر بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: در توافق با طرف عراقی، مرز تمرچین و مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته خواهد بود. با توجه به حجم گرمای امسال، مرز باشماق و خسروی مرزهای مناسب تری برای تردد خواهد بود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور افزود: افزایش قابل توجه گیت‌های خروج کشور نیز پیش‌بینی شده است. آنچه که ما را نگران می‌کند، تعداد وسایل حمل و نقل عمومی است. جابجایی بیش از ۴ میلیون زائر بسیار دشوار است،با دستور رئیس جمهور در صورت امکان اتوبوس‌هایی از کشورهای همسایه به صورت موقت به خدمت بگیریم و همچنین از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی هم برای حمل و نقل زائران استفاده کنیم.

وی ادامه داد: توصیه ما به استفاده زائران از وسایل نقلیه شخصی است. به این منظور پارکینگ‌هایی پیش بینی شده است.

میراحمدی ادامه داد: با توجه یه اینکه وسایل نقلیه شخصی ظرفیت پنج نفر مسافر را دارد، پیشنهاد ستاد مرکزی اربعین، «نظر مسافر» است که نحوه آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: گذرنامه اربعین برای کسانی که به هر نحوی فاقد گذرنامه هستند، در ماه محرم و صفر قابل استفاده است. البته شرط آن ثبت نام در سامانه سماح است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: بانک مرکزی پیش بینی‌هایی برای تامین ارز زائران اربعین انجام داده است که در جلسه امروز مصوب شد و نحوه دریافت آن، اطلاع‌رسانی می‌شود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه اربعین سفری ارزان است اما رایگان نیست؛ تصریح کرد: زائران برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت منابع مالی خود داشته باشند. ما هم به دنبال این هستیم که به نحو مطلوبی ارز دولتی به زوار اختصاص دهیم.

 

برای سفر اربعین مشمولان خدمت وظیفه وثیقه‌ای لازم نیست

میراحمدی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره نحوه سفر سربازان و مشمولان وظیفه در ایام اربعین، گفت: برای سفر زیارتی اربعین، مشمولان خدمت وظیفه مانند سال گذشته عمل خواهد شد و وثیقه‌ای لازم نیست.

وی با بیان اینکه موکب‌های عراقی از دهم ماه صفر فعالیت خود را آغاز خواهند کرد؛ افزود: برخی از زوار که سال گذشته قبل از دهم به عراق رفته بودند از نبود موکب‌ها گلایه داشتند تصمیم گرفتیم امسال هم موکب‌داران عراقی فعالیت خود را زودتر آغاز کنند و موکب‌های ایرانی هم از ابتدای ماه صفر خدمات خود را عرضه کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین تصریح کرد: زائرانی که زودتر رفتند و زودتر بازگشتند تجربه بهتری از سفر زیارتی اربعین داشتند.

میراحمدی در ادامه گفت: بسیاری از ایرانیان در کربلا به مدت چند روز استقرار پیدا می‌کنند که این مسأله هم برای خودشان و هم برای دیگر زائران و میزبانان ایرانی و عراقی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند. من از زائران خواهش می‌کنم مدت ماندگاری خود در عراق را کاهش دهند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: سال گذشته تا ۴۸ ساعت قبل از اربعین در بسیاری از شهرها عراق حکومت نظامی برقرار بود و همین موضوع موجب ورود دیرهنگام تجهیزات موکب داران ایرانی به عراق شد

موکب‌داران ایرانی از بیستم محرم تا پانزدهم صفر می توانند وارد عراق شوند

وی گفت: این مسأله با طرف عراقی مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که موکب‌داران ایرانی بتوانند از بیستم ماه محرم تا پانزدهم ماه صفر از هر مرزی که می‌خواهند به راحتی وارد کشور عراق شوند در غیر این صورت پس از پانزدهم ماه صفر تنها می‌توانند از مرز سومار تردد کنند.

معاون وزیر کشور به موکب‌داران توصیه کرد: تا قبل از پانزدهم ماه صفر از هر مرزی که می‌خواهند وارد کشور عراق شوند.

میراحمدی با پیش‌بینی عبور ۱۰۰ هزار زائر پاکستانی از مرز ایران برای اربعین، گفت: با همکاری طرف عراقی و طرف پاکستانی مقرر شد که زائران پاکستانی بتوانند به صورت گروهی و فردی از مرز چذابه عبور کنند و وارد کشور عراق شوند. برای زائران افغانستانی هم مرز چذابه به عنوان مرز تردد معرفی شده است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.