کد خبر : 41476 / /
/

بورس بلاخره روی سبزش را نشان داد | افزایش 21 هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد 21 هزار و 507 واحد نسبت به روز گذشته همراه شد.

بورس بلاخره روی سبزش را نشان داد | افزایش 21 هزار واحدی شاخص بورس

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در یک روند رو به رشد قرار گرفت، به گونه‌ای که شاخص کل با افزایش 1.09 درصد نسبت به روز قبل 21 هزار و 507 واحد افزایش یافت اما نتوانست وارد کانال 2 میلیون واحدی شود و به رقم یک میلیون و 998 هزار و 451 واحد اکتفا کرد.

همچنین شاخص هموزن با افزایش 7 هزار و 537 واحد به رقم 709 هزار و 538 واحد رسید. ارزش روز بازار که ناشی از ارزش 600 شرکت بورسی است به بیش از 7 میلیون و 88 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز بیش از 5.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 334 هزار فقره معامله و به ارزش 4 هزار و 87 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز گذشته 1.09 درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن 1.07 درصد رشد کردند، شاخص آزاد شناور 1.01 درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس 1.31 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس فقط 0.85 درصد افزایش یافت.

نمادهای شاخص‌ساز امروز شامل بانک ملت، فولاد مبارکه، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد خوزستان، پتروشیمی پردیس، کشتیرانی جمهوری اسلامی و مپنا بودند.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع رو به رشد بود بگونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افزایش 258 واحد به رقم 26 هزار و 694 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 453 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 479 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز بیش از 6.6 میلیارد سهام در قالب 213 هزار فقره معامله و به ارزش 243 هزار میلیارد تومان داد و ستد کردند.البته لازم به یادآوری است مطابق روال دوشنبه‌ها امروز در قالب عملیات بازار باز اوراق بدهی بانک مرکزی بین شبکه بانکی داد و ستد شد که طی این عملیات 2.6 میلیارد اوراق بدهی دولت در قالب 334 نوبت معامله و به ارزش 240 هزار میلیارد تومان داد و ستد شد که ارقام آن در معاملات فرابورس درج می‌شود.

امروز نمادهای فولاد غدیر ایرانیان، مالی سپهرصادرات، آریا ساسول، سنگ‌آهن گهرزمین، فولاد هرمزگان، بانک دی و صنعتی مینو بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت فرابورس 0.98 درصد تقویت شدند، این دو شاخص با معیار هموزن 1.6 درصد رشد کردند، شاخص بازار اول فرابورس 1.44 درصد رشد کردند و شاخص بازار دوم فرابورس فقط 0.76 درصد تقویت شد.

به گزارش فارس، عمده کارشناسان دلیل افزایش ریسک در بازار سرمایه را قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها توسط دولت می‌دانند. در حالی که شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه باید از نظر قیمت‌گذاری تابع شرایط بازار باشند. دولت نباید ریسک اضافه به بازار سرمایه وارد کند و برای دولت بهتر است شرکت‌ها وارد بازار شفاف سرمایه شوند که در آن صورت درآمد واقعی شرکت‌ها مشخص می‌شود و دولت می‌تواند مالیات واقعی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی دریافت کند.

بازار سرمایه باید به سکویی برای تأمین مالی اقتصاد تبدیل شود و بخشی از تقاضای بانک‌ها برای سرمایه در گردش شرکت‌ها  از طریق بازار سرمایه تأمین شود./فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.