کد خبر : 40913 / /
/

مشاهده مار عظیم الجثه در گیلان | مردم محلی شوکه شدند + عکس

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان گفت: با توجه به فیلم منتشر شده از مار می‌توان تخمین زد که جثه مار کمتر از یک و نیم متر است.

مشاهده مار عظیم الجثه در گیلان | مردم محلی شوکه شدند + عکس

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان گفت: با توجه به فیلم منتشر شده از مار می‌توان تخمین زد که جثه مار کمتر از یک و نیم متر است.

تورج صادقی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اخیراً فیلمی از مار آبی چلیپر در فضای مجازی دست به دست می‌شود، که این مار، بومی، غیرمهاجم و غیرسمی است که حداکثر اندازه آن به یک متر و نیم می‌رسد، گفت: پس از انتشار فیلم منتسب به مار عظیم غول پیکر شفت، موضوع به وسیله کارشناسان متخصص در این بخش مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: فیلم منتشره از مار به خوبی گویای جثه این مار بوده و با توجه به پوشش گیاهی اطراف مار می‌توان تخمین زد که جثه مار کمتر از یک و نیم متر است.

صادقی درباره گونه و رفتارشناسی این گونه مار خاطرنشان کرد: طبق بررسی میدانی اولیه کارشناسان این اداره با جمع بندی توصیفات مردم منطقه احمدسرگوراب تشخیص داده شده بود که گونه مورد اشاره مردم محل از نوع چلیپر است که با انتشار این فیلم مشخص شد که گمانه‌زنی‌ها درست بوده و طبق بررسی به‌عمل آمده کارشناسان متخصص خزندگان، با توجه به طرح و رنگ پوست مار موجود در فیلم و همچنین فرم و یکنواختی ضخامت تنه مار در فیلم، گونه مار چلیپر تشخیص داده شد که یک مار بومی گیلان بوده و تقریباً در تمام زیستگاه‌های آبی استان یافت می‌شود.

5874585

معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی محیط زیست گیلان درباره رفتارشناسی مار چلیپر گفت: مار چلیپر از خانواده آب‌ماران با تعداد و پراکندگی زیاد در زیستگاه‌های آبی استان یافت می‌شود و جزو گونه‌های بسیار آرام با درجه تهاجمی بسیار کم است.

وی درباره اینکه آیا مار چلیپر تهدیدی برای مردم، شالیکاران، دامها یا طیور اهالی تلقی می‌شود، تصریح کرد: در اردیبهشت ماه، سال ۱۴۰۰ هزاران حلقه از مار چلیپر در اسکله بندرانزلی پدیدار شدند و همان زمان موضوع مار خبرساز شد اما هیچ اثری از گزش یا حمله یا آسیب از جانب این گونه به انسان گزارش نشد و همانطور که گفته شد مار چلیپر در گروه مارهای بسیار آرام با درجه تهاجمی بسیار کم قرار دارد و از نظر احتمال خسارت به دام و طیور مار آبی چلیپر توانایی شکار جوجه‌های کوچک پرندگان را دارد اما تغذیه تخصصی این مار از ماهیان، قورباغه‌ها و جانوران آبزی است./ایسنا

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.