کد خبر : 40733 / /
/

هشدار جدی درباره مصرف ۳ ماده مخدر خطرناک در ایران

مصرف سه ماده مخدر "کتامین"، "کانابینوئید‌های سنتزی" و "گل" برای جوانان خطرناک است و مرگ و میرهای مرتبط با مصرف آن‌ها گزارش شده است.

هشدار جدی درباره مصرف ۳ ماده مخدر خطرناک در ایران

مهدی امیری پور: در دهه اخیر ظهور و بروز ماده‌های مخدر و روانگردان و کانابینویید‌های سنتزی(مصنوعی) از یک سو و تبلیغات فریبنده باند‌های مافیایی و بسته‌بندی‌های جذاب، موجب گرایش نوجوانان و جوانان به این ماده‌های مخدر شده است. دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل(UNODC) مهمترین چالش امروزه مردم دنیا را همین ماده‌های مخدر دانسته و عنوان کرده است این ماده‌ها می‌توانند سلامت جوامع بشری را به خطر بیندازند. 

آخرین آمار‌های اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گویای آن است که میانگین سن اعتیاد در کشور ۲۴ سال است، این در حالی است که این میزان در دنیا ۱۹ سال بوده و ایران از این حیث دارای شرایط مطلوب‌تری است. مطالعات شیوع‌شناسی نیز در دهه ۹۰ نشان می‌دهد که «گل» و «ماریجوانا» جزء ۱۰ ماده مخدر مصرفی در ایران هستند.

با این حال رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سن شروع مصرف قلیان و سیگار به عنوان پایه‌های مصرف مواد مخدر در ایران اشاره کرد و گفت: طبق آمار بیش از ۲۰ درصد مردان و چهار درصد زنان بالای ۱۵ سال در کشور مصرف روزانه سیگار دارند. 

غلامرضا حیدری عنوان کرد: سنی که فرد شروع به استعمال سیگار روزانه می‌کند به عنوان سن شروع مصرف تلقی می‌شود که این سن در کشور ما بین ۱۳ تا ۱۵ سالگی است. در عین حال رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه با ابراز تأسف از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در دو دهه اخیر در کشور٬ خاطرنشان کرد: در دهه ۴۰ سن شروع مصرف سیگار در کشور ۳۰ سالگی، در دهه ۵۰ حدود ۲۵ سالگی و در دهه ۷۰ زیر ۱۸ سال بود اما امروز به ۱۳ تا ۱۵ سالگی رسیده است.

در این رابطه «تهمینه باهری مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر» با خبرنگار آسیب‌های اجتماعی فارس درباره مسائلی از جمله روانگردان‌های جدید، آمار مخدر‌های روانگردان شناسایی شده، ماده‌های خطرناک روانگردان برای نوجوانان و درمان معتادان روانگردان گفت‌وگو کرده است./ فارس

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.