کد خبر : 40221 / /
/

سقف وام مسکن افزایش پیدا کرد | خبر خوشحال کننده برای مجردها و زوج ها

شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم (تسه) را افزایش داده است. بر این اساس از این پس زوج‌های تهرانی می‌توانند ۹۶۰ میلیون تومان وام دریافت کنند؛ سقف وام مسکن برای مجردها هم به ۵۶۰ میلیون تومان رسیده است.

سقف وام مسکن افزایش پیدا کرد | خبر خوشحال کننده برای مجردها و زوج ها

شورای پول و اعتبار در آخرین روز بهار ۱۴۰۲ سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق حق تقدم (تسه) را افزایش داد. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد افزایش مبلغ این وام هنوز به بانک‌ها اعلام نشده است، اما بر اساس این خبر وام مسکن زوجین تا ۸۰۰ میلیون تومان و مجردها تا ۴۰۰ میلیون تومان افزایش داشته است. ۱۶۰ میلیون تومان وام جعاله بر همان مبلغ قبلی ثابت مانده است.

پیش از این وام مسکن برای زوجین تهرانی به علاوه وام جعاله ۴۸۰ میلیون تومان بود که به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین به مجردهای تهرانی نیز ۲۸۰ میلیون تومان تعلق می‌گرفت که اکنون تا ۵۶۰ میلیون تومان رشد داشته است.

اقساط ماهانه وام ۹۶۰ میلیون تومانی مسکن حدود ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است و کل بازپرداخت آن دو میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. میزان اقساط برای مجردها نیز ۱۱ میلیون و ۲۷۷ هزار تومان برآورد می‌شود.

هزینه دریافت وام مسکن

دریافت این وام مستلزم پرداخت هزینه اولیه و خرید اوراق تسه است و با افزایش مبلغ وام، هزینه آن هم بیشتر می‌شود. اکنون قیمت اوراق تسه ۸۵ هزار تومان است و با توجه به اینکه زوجین تهرانی برای وام ۹۶۰ میلیون تومانی باید هزار و ۹۲۰ عدد اوراق تهیه کنند در نتیجه باید ۱۶۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازند. مجردهای تهرانی نیز بر این ترتیب ملزم به خرید هزار و ۱۲۰ عدد اوراق تسه و در نهایت پرداخت ۹۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هستند.

اما خرید اوراق تنها هزینه وام مسکن نیست و بر اساس گفته متقاضیان از ابتدا تا انتهای مراحل دریافت این تسهیلات هزینه‌های دیگری نیز در انتظار مردم است. بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اکنون بانک برای کارشناسی ملک حدود دو تا چهار میلیون تومان دریافت می‌کند.

از سوی دیگر باید مبلغی نیز برای محضرخانه جهت قرار دادن سند خانه در رهن بانک پرداخت کرد؛ هزینه‌ای که پیش از این برای مجردها از ۶ میلیون تا حدود ۹ میلیون تومان و برای متاهل‌ها از ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان هزینه داشت و حالا با افزایش مبلغ وام و بازپرداخت آن افزایش پیدا می‌کند.

مدارک لازم برای دریافت وام مسکن

برای دریافت این وام مواردی مانند حساب قرض‌الحسنه به نام خریدار، کارت حساب یا اوراق حق تقدم، اصل و کپی مبایعه‌نامه همراه با کد رهگیری، اصل و کپی صفحات سند، اصل و کپی تمام پروانه‌های ساخت و گواهی اشتغال متقاضی تسهیلات نیاز است.

نحوه بازپرداخت وام مسکن

بازپرداخت وام مسکن به دو صورت ساده و پلکانی انجام می‌گیرد. برای مناطق خارج از بافت فرسوده شهری به دو صورت ساده و پلکانی، بازپرداخت ۱۲ سال و سود ۲۱ درصد است. مناطق بافت فرسوده شهری به روش ساده، ۱۵ سال و به روش پلکانی حداکثر ۱۲ سال با سود ۲۲.۵ درصد است.

اگر متقاضی در طول مدت پرداخت اقساط وام مسکن خانه را بفروشد رقم باقیمانده از کل وام قابل انتقال به خریدار جدید است؛ در این حالت مانده بدهی به او منتقل می‌شود. همچنین اگر شخص پیش از این از تسهیلات استفاده کرده، اما قصد خرید ملک جدید و انتقال تسهیلات قبلی به ملک جدید را داشته باشد بانک در قالب تعویض وثیقه این انتقال را انجام می‌دهد؛ به این ترتیب بانک به متقاضی اجازه می‌دهد معادل تفاوت سقف تسهیلات و باقیمانده تسهیلات قبلی وام جدید بگیرد.

وام مسکن بگیریم یا نه؟

پررنگ‌ترین موردی که در انتقاد به این وام مطرح می‌شود درصد سود آن به علاوه قیمت اوراق تسه است. همان‌طور که به آن اشاره شد بر اساس این افزایش مبلغ زوج‌های تهرانی باید یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان سود پرداخت کنند. اما برخی معتقد هستند با توجه به تورم مسکن در سال‌های گذشته و چشم‌انداز تورم در سال‌های آینده این وام به صرفه به نظر می‌آید.

البته این مورد را هم باید مد نظر داشت که با توجه به پایه حقوق سال جاری ( هفت میلیون و ۶۴۰ هزار تومان) اقساط این وام مبلغی نیست که قشر بزرگی از جامعه بتوانند از پس پرداخت آن بربیایند.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.