کد خبر : 39812 / /
/

سورپرایز بیمه شدگان تامین اجتماعی | هدیه ویژه سازمان به کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند

مدیرکل تامین اجتماعی استان البرز گفت: مبلغ ریالی هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی معادل مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه فرد واجد شرایط ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ است.

سورپرایز بیمه شدگان تامین اجتماعی | هدیه ویژه سازمان به کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند

مدیرکل تامین اجتماعی استان البرز گفت: مبلغ ریالی هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی معادل مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه فرد واجد شرایط ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ است.

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

داود سعدزاده  با اشاره به افزایش دو درصدی آمار بیمه شدگان البرز در سال جاری اظهار کرد: سال گذشته در مجموع ۴۹۸ هزارو ۹۳۷ نفر در استان بیمه شده بودند که امسال به این آمار حدود دو درصد اضافه شده است.

وی همچنین به کاهش آمار بیمه بیکاری بگیران استان هم اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۱۰ هزار و ۹۱۵ نفر مشمول بیمه بیکاری بودند که امسال چهار درصد کمتر شده است.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اجرای طرح هدیه ازدواج به واجدین شرایط اشاره کرد و افزود: هدیه ازدواج یکی از تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی است که به‌صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

سعدزاده توضیح داد: مبلغ ریالی هدیه ازدواج سازمان تأمین‌اجتماعی معادل مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه فرد واجد شرایط ظرف دو سال قبل از تاریخ ازدواج تقسیم بر ۲۴ است. البته در صورتی‌که مبلغ محاسبه شده کمتر از حداقل دستمزد تاریخ ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت به حداقل دستمزد سال اجرای عقد افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در صورتی‌که زن و شوهر هر دو بیمه‌شده سازمان تأمین‌اجتماعی و واجد شرایط باشند، کمک هزینه ازدواج به هر دو نفر پرداخت می‌شود.

مدیرکل تامین اجتماعی البرز ابراز کرد: برای دریافت این کمک هزینه، نیازی به مراجعه حضوری به شعب سازمان تأمین‌اجتماعی نیست و واجدین شرایط پس از ثبت‌نام در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان و ثبت درخواست و شماره حساب خود در این سامانه، می‌توانند از هدیه ازدواج بهره‌مند شوند.

وی گفت: بیمه‌شدگان می‌توانند با ورود به سامانه es.tamin.ir  و مراجعه به منوی «بیمه‌شدگان/ حمایت‌های کوتاه‌مدت/ درخواست کمک هزینه ازدواج»، صرفاً با ورود اطلاعات تاریخ عقد و کد ملی همسر، درخواست خود را برای دریافت این کمک هزینه ثبت کنند و با توجه به اتصال برخط این سامانه با سامانه سازمان ثبت احوال، نیاز به ارائه هیچ سند یا مدرک دیگری هم برای دریافت این هدیه نیست.

این مسئول توضیح داد: از ابتدای سال تا کنون در مجموع به ۳ هزار و ۱۹۵ نفر در البرز هدیه ازدواج پرداخت شده که معادل ۱۶ میلیارد تومان بوده است.

درصد زیادی از افراد بیمه‌پرداز در طول مدت اشتغال خود تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. این افراد در طول زمانی که کار می‌کنند، به صورت ماهانه مبلغی را به این شرکت پرداخت می‌کنند تا در نهایت در سنین پیری و زمانی که توان کار کردن ندارند مبلغی را به عنوان حقوق بازنشستگی دریافت کنند. برای بازنشست شدن و دریافت خدمات بازنشستگی تامین اجتماعی مردان باید به ۶۰ و زنان به ۵۰ سال رسیده باشند و حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشند. اما اگر فردی به هر دلیلی این مقدار سابقه را نداشته باشد، آیا امکان خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی را دارد؟ با ما همراه باشید تا در این باره به تفضیل توضیح دهیم.

 آیا می‌توان سابقه بیمه تامین اجتماعی را خرید؟

افراد به دلایل متنوع و شرایط متفاوت ممکن است که به خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی خود فکر کنند. برخی‌ها ممکن است با تصور داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه به شرکت بیمه تامین اجتماعی به شعب بیمه مراجعه کنند و متوجه شوند در ماه‌ها و یا سال‌هایی که شاغل بوده‌اند، بیمه آنها از سوی کارفرما پرداخت نشده است. برخی دیگر تمایل دارند که پیش از موعد بازنشست شوند و به همین دلیل می‌خواهند هزینه سال‌ها یا ماه‌های باقی‌مانده را به صورت یک‌جا پرداخت کنند. اما خبر بد اینکه امکان خرید سوابق بیمه تامین اجتماعی چه برای ماه‌های آتی چه برای ماه‌ها و سا‌ل‌های گذشته به جز در شرایطی خاص امکان‌پذیر نیست.

قانون خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی

برای خرید سابقه بیمه قوانین خاصی وجود دارد و برای همه افرادی که قصد خرید سابقه خود را دارند، امکان‌پذیر نیست. در ادامه شرایط خرید سابقه بیمه آورده شده است:

خرید کسری سوابق بیمه تامین اجتماعی چه شرایطی دارد؟

به صورت کلی طبق قانون بیمه تامین اجتماعی افرادی ک قصد بازنشست‌ شدن دارند، باید حداقل ۱۰ و حداکثر ۳۰ سال سابقه پرداخت بیمه داشته باشد و به صورت کلی امکان خرید این سوابق به صورت یک‌جا وجود ندارد. اما این قانون هم استثنا دارد. در ادامه به توضیح ۳ حالت استثنا خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی پرداخته می‌شود:

خرید بیمه سربازی: افرادی که به خدمت سربازی رفته‌اند، می‌دانند که در طول مدت سربازی تحت پوشش نوعی بیمه بوده‌اند تا بتوانند از خدمات درمانی و پزشکی بهره‌مند شوند. در این میان به ازای مدت زمان خدمت، برای سربازان سابقه بیمه ثبت می‌شود. آنها در زمان بازنشستگی می‌توانند با پرداخت مبلغی این ۲ سال را هم به سابقه بیمه خود اضافه کنند و به عبارتی بیمه سربازی خود را بخرند.

رسیدن به سن بازنشستگی: مردانی که به سن ۶۰ سال رسیده باشند و زنانی که حداقل ۵۵ سال سن داشته باشند، می‌توانند برای انجام کارهای بازنشستگی اقدام کنند. اما اگر آنها کمتر از ۱۰ سال سابقه کار داشته باشند می‌توانند برای رسیدن به ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و دریافت یک سوم حقوق ماهانه کسری سابقه بیمه تامین اجتماعی خود اقدام کنند.

اشتغال افراد در مشاغل پاره‌وقت با بیمه کمتر از یک ماه: اگر فردی در کارگاه‌های مورد تایید برای مشاغل پاره وقت مانند منشی برای مراکز آموزشی و مطب‌ها کار کند و کارفرمای او به اندازه مجموع ساعت‌های کارکرد او برایش بیمه پرداخت کرده باشد، او می‌تواند باتوجه‌به بخش‌نامه تکمیل سوابق، حق بیمه خود را به صورت کسری از ماه پرداخت کند.

نحوه خرید فاصله بین سابقه بیمه تامین اجتماعی

بر اساس قوانین سازمان تامین اجتماعی، در صورتی که فرد در کارگاهی کار کرده باشد و حق بیمه آنها پرداخت نشده باشد، به عبارتی بین ماه‌های پرداخت بیمه او فاصله افتاده باشد، می‌تواند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی و ارائه مدارک و مستندات ادعای سابقه کند. پس از انجام بررسی‌های لازم در صورت صحت ادعای فرد، سازمان تامین اجتماعی کارفرما را ملزم به پرداخت سابقه برای بیمه‌شده می‌کند. راه‌حل سریع‌تر هم این است که کارگر علیه کارفرمای خود به اداره کار شکایت کند و درخواست واریز حق بیمه ایام اشتغال را ارائه دهد.

افراد زیادی فکر می‌کنند که بدون شکایت و طی‌کردن مراحلی که در بالا ذکر شد و با پرداخت حق بیمه به صورت شخصی می‌توانند این مشکل را حل کنند. اما باید این را بدانند که قانون خرید سابقه بیمه تامین اجتماعی در این مورد بسیار صریح است و راهی به جز شکایت و مراجعه به یکی از سازمان‌های مربوطه برای خرید فاصله بین سابقه بیمه تامین اجتماعی وجود ندارد. به همه افراد شاغل در هر کارگاهی توصیه می‌شود که از طریق مراجعه به وبسایت تامین اجتماعی در قسمت مشاهده سوابق به صورت مکرر سابقه بیمه خود بررسی کنند و در صورت عدم پرداخت کارفرما و اداره کار را در جریان بگذارند./پیشنهاد ویژه

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.