کد خبر : 39108 / /
/

قیمت مرغ پرواز کرد | واردات مرغ از کشور بلاروس | مرغ‌های رادیواکتیوی در راه ایران؟

واردات همواره از راهکار‌های دولت‌ها برای تنظیم بازار مرغ بوده است و اتفاق تازه‌ای نیست. اما، به تازگی نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شده که واردات این کالای اساسی از کشور بلاروس را مطرح می‌کند. کشور بلاروس از کشور‌های است که تحت تأثیر انتشار رادیواکتیو ناشی از انفجار مرکز هسته‌ای چرنوبیل قرار گرفته است، موضوعی که موجب نگرانی مردم و انتقادات شدید در خصوص واردات مرغ از این کشور شده است.

قیمت مرغ پرواز کرد | واردات مرغ از کشور بلاروس |  مرغ‌های رادیواکتیوی در راه ایران؟

 گرانی مرغ و پرواز آن به بالای نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان، دوباره موضوع واردات این کالای اساسی برای تعادل بخشی به بازار را داغ کرده است.

توسل به واردات در زمان کمبود و گرانی مرغ از سیاست‌های همیشگی دولت‌ها برای تنظیم بازار این کالای اساسی بوده است. ایران معمولاً مرغ را از کشور‌های برزیل و ترکیه وارد می‌کند اما، در نامه‌ای که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، واردات مرغ از کشور بلاروس نیز مطرح شده است.

اعلام کشور بلاروس به عنوان یکی از کشور‌های مبدا واردات نگرانی و انتقاداتی زیادی به همراه داشته است. از جمله این منتقدین جلال محمودزاده، عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی در مجلس است که در رشته توئیتی نوشت: «پس از خبر واردات گندم آلوده به سرب از روسیه و برنج آلوده به آرسنیک از هند طی د‌و سال گذشته! متأسفانه خبر رسیده که دولت درصدد واردات مرغ‌های “احتمالاً آلوده” از کشور بلاروس می‌باشد! »

نماینده مجلس در ادامه نوشته است: «در حالی که وزارت جهادکشاورزی به صورت محرمانه گزارش داده است که احتمال آلوده بودن این مرغ‌ها به مواد رادیواکتیو وجود دارد، لذا جناب رئیس‌جمهور هشدار می‌دهم که طبق قانون وظیفه حفاظت از سلامتی مردم بر عهده شخص شما است، پس مماشات نکنید. »

انتقاد به واردات مرغ از کشور بلاروس به آن دلیل است که، این کشور از جمله کشور‌های است که تحت تأثیر رادیواکتیو منتشر شده از فاجعه هسته‌ی چرنوبیل قرار گرفته است و با گذشته حدود نیم قرن از انفجار چرنوبیل، همچنان بلاروس در لیست ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی بسیاری از کشور‌ها به دلیل احتمال به آلودگی به رادیواکتیو قرار دارد.

چرا واردات مرغ بلاروس؟

به گفته کارشناسان، شاید تصمیم به واردات مرغ از بلاروس از آن جهت گرفته شده باشد که منابع وارداتی پیشین مرغ به ایران با مشکلاتی مواجه شده‌اند، از جمله برزیل که گزارش‌های از بروز و شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان در آن منتشر شده است. همچنین، احتمالاً شرایط سیاسی نیز در این تصمیم بی‌اثر نبوده است. روابط حسنه ایران با بلاروس به واسط روسیه و همچنین کارزار انتخاباتی کشور ترکیه نیز می‌تواند در این تصمیم‌گیری نقش داشته باشد.

باید نگران بود؟

البته در نامه مورد بحث که در فضای مجازی دست به دست می‌شود، به قائم مقام وزیر جهادکشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گوشزد شده است که، "بلاروس یکی از مناطق آلوده اتمی ناشی از حادثه انفجار اتمی جرنوئل در سال ۱۹۸۶ میلادی می‌باشد. با توجه به مخاطرات بالای ناشی از تشعشعات اتمی، بعد از گذشت سال‌ها از آن واقعه، همچنان تعدادی از استان‌ها جنوبی آن کشور خالی از سکنه بوده و از مناطق ممنوعه محسوب می‌شود".

همچنین در این نامه تأکید شده است: "به منظور صیانت از سلامتی اقشار مختلف مردم، جلوگیری از بروز بیماری خاص خطرات ناشی از تولید مواد غذایی با ماده اولیه آلوده، تا پایان انجام تحقیقات لازم، واردات مرغ از بلاروس ممنوع می‌باشد".

بر اساس این گزارش، این نامه نشان می‌دهد، حداقل تا امروز مرغی از بلاروس وارد و در کشور عرضه نشده است و جای نگرانی برای مصرف مرغ‌های عرضه شد در بازار نیست.

اقتصاد آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.