کد خبر : 37069 / /
/

خودروی صفر در بازار کمیاب شد | افزایش عجیب قیمت‌ خودرو در بازار

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران در مورد وضعیت بازار خودرو در روزهای آینده گفت: تنها در صورتی که عرضه خودرو افزایش پیدا کند و شاهد محدودیت در عرضه نباشیم، قیمت‌ در بازار خودرو کنترل خواهد شد.

خودروی صفر در بازار کمیاب شد | افزایش عجیب قیمت‌ خودرو در بازار

دیروز در پی تصمیم مشترک وزارت صمت و شورای رقابت، قیمت جدید خودروها در درب کارخانه اعلام شد. بر این اساس، به طور میانگین افزایش قیمت محصولات دو خودروساز اصلی کشور ۲۹ درصد اعلام شد.

افزایش عجیب قیمت‌ها در بازار خودرو

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره اینکه واکنش بازار به خبر جدید افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها چه خواهد بود؟ گفت: دیروز که قیمت‌های جدید اعلام شد افزایش عجیب قیمت‌ها در بازار اتفاق افتاد و قیمت‌ها خیلی بالا رفت اما امروز بازار کمی عقب‌نشینی کرد ولی نسبت به ۲۸ اسفندماه ۱۴۰۱ حدود ۵ تا ۶ درصد افزایش قیمت را در اکثر خودروها شاهد بودیم.

سعید موتمنی در مورد دلایل افزایش قیمت‌ها از روزهای آخر سال گذشته گفت: دلیل اصلی گرانی‌های اخیر به عرضه کم خودرو برمی‌گردد.

موتمنی توضیح داد: اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که خودرو کمتر فاکتور شده و محدودیت عرضه باعث شده است در حال حاضر خرید خودروی داخلی صفر به سختی انجام می‌شود و کسی که خریدار است مجبور شود به هزار و یک جا برود تا بتواند خودرو تهیه کند البته با قیمت بالاتر که علت اصلی آن هم این است که فعلا عرضه خودرو به آن صورت در بازار انجام نمی‌شود و خودرو کم است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: از فروردین ۹۷ تا امروز خودروهای داخلی تقریبا ۱۸ تا ۱۹ برابر شده است که یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو، محدودیت عرضه است.

موتمنی ادامه داد: در حالی الان ماشین صفر ۳۰۰ میلیونی در بازار نمی‌بینیم که در فروردین ۹۷ خودرویی مانند ۲۰۶ تیپ ۲ با قیمت ۳۳ میلیون تومان فاکتور می‌شد و در بازار ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد و خودروهای مونتاژی مثل جک و هایما هم ۱۱۵ میلیون تومان بود اما الان قیمت ۲۰۶ به ۶۳۵ میلیون تومان رسیده و خودروهای جک و هایما هم نزدیک یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان قیمت دارند که علت افزایش نجومی قیمت‌ها به محدودیت عرضه و پاسخ ندادن به نیاز بازار برمی‌گردد.

بازار به یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو نیاز دارد

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با بیان اینکه نیاز فعلی بازار به یک میلیون و ۵۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو است، عنوان کرد: اگر به آرشیو خودروسازان قبل از سال ۹۷ برگردیم در سال ۹۶ حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار خودرو تولید کرده‌اند در حالی که در ۴ سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو بیشتر تولید نکرده‌اند؛ یعنی حدود ۵۰ درصد کمتر از نیاز بازار. در این وضعیت امر مسلم است که وقتی کالایی در بازار کم باشد واسطه‌گری و سوداگری زیاد می‌شود و ارزش آن چندین برابر قیمت واقعی آن افزایش پیدا می‌کند.

بازار خودرو چگونه کنترل می‌شود؟

از رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران پرسیدیم که در شرایط فعلی چه عواملی می‌تواند منجر به کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو شود و بازار به آرامش برسد؟ موتمنی پاسخ داد: اگر بخواهند بازار خودرو به تعادل برسد و آرام شود باید اجازه دهند خودروی کارکرده با تعرفه صفر وارد کشور شود، آن موقع است که التهابات بازار خودرو فروکش می‌کند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: بر این اساس، باید نیاز بازار سنجیده شود و بر اساس آن خودروی کارکرده وارد شود چون اگر خودروی کارکرده وارد شود قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی هم شکسته خواهد شد. برای مثال، الان خودروهای صفر مونتاژی ۴ تا ۵ برابر قیمت فروخته می‌شوند اما اگر خودرویی که ۵ میلیارد است وارد شود و گمرک ۱۰۰ درصدی هم پرداخت کند قیمت آن خودرو حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان درمی‌آید. آن‌موقع ماشین‌های چینی هم که در بازار ۲ تا ۳ میلیارد تومان و اخیرا ۴ میلیاردی شده‌اند خود به خود ریزش می‌کند.

موتمنی همچنین بیان کرد: اما اگر واردات خودرو انجام نشود و میزان عرضه‌ای که الان انجام می‌شود به همین روال ادامه پیدا کند در وضعیت بازار تغییری ایجاد نمی‌شود البته در صورتی که نوسانات ارزی نداشته باشیم و نرخ تورم هم همین نرخ فعلی بماند قیمت‌ها در همین حد و حدود فعلی باقی خواهد بود.

همشهری آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.