کد خبر : 34762 / /
/

قیمت واقعی گوشت قرمز چقدر است؟ | منتظر ارزانی گوشت باشیم ؟

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام ایران در مورد قیمت گوشت گوسفندی گفت: قیمت منطقی و کارشناسی برای هر کیلوگرم گوشت در هنگام عرضه به قصابی‌ها ۲۵۰ هزار و پس از آن برای عرضه به مصرف‌کنندگان در حدود ۲۶۵ تا ۲۷۰ هزار تومان است و بیشتر از آن گرانفروشی است.

قیمت واقعی گوشت قرمز چقدر است؟ | منتظر ارزانی گوشت باشیم ؟

این روزها قیمت گوشت در بازار به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته است به طوری که بعضا قیمت‌های عجیب و غریبی برای یک کیلو گوشت عنوان می‌شود. در این میان قیمت گوشت‌های بسته‌بندی تفاوت زیادی با گوشت عرضه شده در قصابی‌های سطح شهر دارد.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام ایران در این باره به همشهری آنلاین گفت: گوشت گوسفندی به ۲ شکل با استخوان و بدون استخوان عرضه می‌شود و طبیعتا قیمت گوشت بدون استخوان بالاتر از گوشت بدون استخوان است.

منصور پوریان ادامه داد: برای همین قیمت محصولات شرکت‌های بسته‌بندی به دلیل اینکه گوشت بدون استخوان عرضه می‌کنند ممکن است حتی دوبرابر قیمت گوشت در قصابی باشد. به عنوان مثال هفته پیش عنوان شد قیمت گوشت گوسفندی به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است که باید توجه داشت این قیمت مربوط به قیمت گوشت بدون استخوان است وگرنه قیمت گوشت گوسفندی در محدوده ۲۷۰ هزار تومان است.

پوریان در پاسخ به اینکه آیا شرکت‌های بسته‌بندی گرانفروشی می‌کنند، گفت: خیر، عملا تفاوت قیمت‌ها به نوع و شکل بسته‌بندی و از همه مهم‌تر عرضه گوشت با استخوان یا بدون استخوان برمی‌گردد و به خاطر نوع عرضه است که قیمت‌ها با قصابی‌ها متفاوت است.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام ایران در مورد تفاوت قیمت گوشت چرخ‌کرده بسته‌بندی با گوشت چرخ کرده قصابی‌ها هم گفت: گوشت چرخ کرده عملا تابع قیمت گوشت اصلی است و در همان محدوده‌ای است که اشاره شد. دلیل گرانی آن هم به خاطر این است که گوشت بدون استخوان است.

پوریان افزود: البته توجه داشته باشید که بعضی وقت‌ها گوشت چرخ کرده گوشت خالص گوسفندی و بعضی موانع گوشت مخلوط است. همچنین گفتنی است الان گوشت چرخ کرده گوسفندی خالص نداریم و در بیشتر گوشت‌های چرخ کرده میزان گوشت گوساله بیشتر و میزان گوشت گوسفندی خیلی کم است.

وی در مورد علت تفاوت قیمت گوشت در قصابی‌های سطح شهر هم بیان کرد: این موضوع فقط در صنف قصابی نیست و در صنف‌های دیگر هم است که دلیل آن اختلاف هزینه‌های مغازه‌داری در شمال و مرکز و جنوب شهر است. برای همین از آنجا که هزینه‌ اجازه و هزینه‌های دیگر در مناطق بالاتر، بیشتر است برای همین آنها این هزینه‌ها را به قیمت گوشت اضافه می‌کنند.

قیمت واقعی گوشت چقدر است؟

در حال حاضر، در قصابی‌های مرکز شهر هر کیلو شقه گوسفندی ۳۱۹ هزار تومان، ران گوسفندی ۳۶۸ هزار تومان، سردست گوسفندی ۳۲۹ هزار تومان، ران با راسته گوسفندی ۳۲۹ هزار تومان و کف دست گوسفندی ۳۸۰ هزار تومان است.

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام ایران در مورد قیمت گوشت گوسفندی گفت: قیمت منطقی و کارشناسی برای هر کیلوگرم گوشت در هنگام عرضه به قصابی‌ها ۲۵۰ هزار و پس از آن در محدوده‌ ۲۶۵ تا ۲۷۰ هزار تومان است. بنابراین اگر ما بخواهیم مبالغ بالاتر از این را به قیمت گوشت اضافه کنیم به نوعی گرانفروشی است و این قیمت‌ها اصلا مقبول و منطقی نیست چون ما از قیمت دام خبر داریم و قیمت گوشت هم با دام در ارتباط است. امروز هم هر کیلو دام زنده ۱۳۰ هزار تومان است. از طرف دیگر، گوشت‌های تنظیم بازار که شرکت پشتیبانی دام در حال عرضه آن به بازار است هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان است برای همین این قیمت‌ها مقبول نیست و گرانفروشی است.

پوریان ادامه داد: با توجه به آنچه گفته شد در حال حاضر نهایتا اگر بخواهند گوشت را گران و بالاتر از قیمت هم بفروشند یک کیلوگرم گوشت نباید بیشتر از ۲۸۰ یا ۲۹۰ هزار تومان باشد.

گوشت ارزان می‌شود؟

رئیس شورای تامین‌کنندگان دام ایران در مورد قیمت گوشت گوسفندی در روزهای آینده هم گفت: امروز در بازار شاهد دو حرکت بودیم؛ عرضه دام زیاد شد اما بازار عملا با رکود روبه‌رو بود و خرید و فروشی انجام نمی‌شد و تحت تاثیر این وضعیت قیمت‌ها هم چندان تغییری نداشت.

پوریان ادامه داد: دلیل آن هم این بود که دام زیاد است منتها بعضی قیمت‌ها برای بازار مقبول نیست و بازار از خرید آن صرفنظر می‌کند. اما چون دام زیادی در حال عرضه است و هر چه جلوتر می‌رویم هم عرضه دام بیشتر می‌شود و ممکن است اواسط یا آخر این ماه با عرضه بره جدید تولیدشده در زمستان روبه‌رو شویم به خاطر همین ما شاهد این خواهیم بود که قیمت گوشت به ثبات واقعی و منطقی برسد و کاهش پیدا کند./همشهری آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.