کد خبر : 34647 / /
/

ماجرای سرقت میلیاردی دختر جوان از یک شرکت | او ۳۶۶ بار به حساب شرکت دستبرد زد

دختر جوانی با همدستی ۲ پسر موفق شد ۳۶۶ بار به حساب بانکی یک شرکت گردشگری دستبرد بزند اما در آستانه خروج از کشور دستگیر شد.

ماجرای سرقت میلیاردی دختر جوان از یک شرکت | او ۳۶۶ بار به حساب شرکت دستبرد زد

سرهنگ احمد نگهبان فرمانده انتظامی مشهد روز گذشته درباره نقشه پیچیده اعضای یک باند که در پی سهل انگاری مدیران یک شرکت گردشگری رخ داده است، گفت: در پی اعلام شکایت مدیر یک شرکت گردشگری معتبر در مشهد مبنی بر این که مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از حساب بانکی شرکت به صورت غیرمجاز برداشت شده است،گروهی تخصصی از کارشناسان پلیس فتای مشهد ماموریت یافتند تا ماجرای دستبرد به حساب بانکی شرکت مذکور را زیر ذره بین تحقیقات ببرند. سرهنگ احمد نگهبان افزود: بررسی های کارشناسان بیانگر آن بود که سرقت های مذکور از ۶ ماه قبل آغاز و بیش از ۳۰ میلیارد ریال خرید اینترنتی انجام شده است.

وی تصریح کرد: ادامه تحقیقات نشان داد که بیشتر خریدهای مذکور در راستای فعالیت های شرکت و خرید خدمات گردشگری انجام شده و ۳۶۶ بار به حساب بانکی شرکت مذکور دستبرد زده شده است به طوری که در بررسی های مقدماتی هیچ رد و نشانی از عامل برداشت های مذکور نبود و دستبرد شکلی ماهرانه و پیچیده به خود گرفته بود.

رئیس پلیس مشهد با اشاره به تشکیل گروه زبده ای از کارشناسان پلیس فتا برای ردیابی عامل یا عاملان سرقت های  مذکور اضافه کرد: تجزیه و تحلیل جرم ارتکابی بیانگر آن بود که عامل برداشت از حساب های بانکی شرکت گردشگری به طور کامل از فعالیت ها و چگونگی ارائه خدمات اطلاع کافی و دقیق داشته است. بنابراین بررسی های غیرمحسوس در اولین مرحله از اقدامات فنی و پلیسی، روی کارکنان شرکت متمرکز و مشخص شد که دختر ۲۴ ساله ای از حدود ۶ ماه قبل (زمان آغاز دستبردها) با شرکت مذکور تسویه حساب کرده است، به همین دلیل وی به عنوان اولین مظنون زیر چتر اطلاعاتی قرار گرفت.

سرهنگ نگهبان ادامه داد: تحقیقات بیشتر نشان داد که دختر مذکور اپراتور شرکت بوده و به رمز و همچنین مشخصات کارت های بانکی دسترسی داشته است. این گونه بود که کارشناسان کارآزموده پلیس فتای مشهد با استفاده از رصدهای اطلاعاتی و شگردهای تخصصی، به ۳ جوانی رسیدند که با  دختر مذکور در ارتباط بودند اما آن ها هیچ نشانی خاصی از آن دختر نداشتند به همین دلیل تحقیقات بر منشأ برخی خریدهای اینترنتی متمرکز شد اما زمانی که پیک های تحویل کالا شناسایی و بازجویی شدند مشخص شد که دختر مذکور شگرد دیگری را برای تحویل کالاهای سفارشی در پیش گرفته بود. او پس از خرید کالا، نشانی واهی را در منطقه الهیه و در نزدیکی محل سکونتش ثبت می کرد و زمانی که پیک شرکت نمی توانست نشانی منزل را پیدا کند دوباره به صورت تلفنی با خریدار (دختر ۲۴ ساله) تماس می گرفت و او برای تحویل گرفتن کالای سفارشی به حاشیه خیابان در همان محل می رفت و کالا را تحویل می گرفت تا کسی از محل دقیق سکونت وی اطلاعاتی به  دست نیاورد. 

مقام ارشد انتظامی مشهد با بیان این که  محدوده مخفیگاه متهم تحت تعقیب با ادامه این تحقیقات مشخص شد، افزود: پس از مدت کوتاهی ردزنی های اطلاعاتی به نتیجه رسید و مخفیگاه وی در یک واحد آپارتمانی در منطقه الهیه به محاصره درآمد که با هماهنگی های قضایی، این دختر جوان دستگیر و به  مقر انتظامی هدایت شد.

کلیددار امنیت مشهد خاطرنشان کرد: متهم مذکور در ابتدا ارتکاب هرگونه جرمی را انکار می کرد اما درنهایت با مشاهده مستندات و دلایل انکارناپذیر  لب به اعتراف گشود و با افشای راز دستبرد ۳ میلیارد تومانی گفت: مدتی قبل در شرکت گردشگری مذکور به عنوان اپراتور مشغول کار بودم اما بنا به دلایلی در حالی از شرکت بیرون آمدم که از مشخصات کارت های خرید گردشگری و همچنین رمزهای ایستای آن ها  اطلاع دقیق داشتم. به همین دلیل بلافاصله به سراغ جوان ۳۵ ساله ای رفتم که قبلا با وی در یک هتل همکار بودم و ماجرا را برایش شرح دادم. سپس با همدستی او نقشه برداشت های غیرمجاز را کشیدیم چرا که او با متصدی یک شرکت مسافرتی (آژانس هواپیمایی) آشنایی داشت و می توانستیم از این طریق مبالغی را از حساب بانکی شرکت گردشگری برداشت کنیم.

این گونه بود که من  دو کارت گردشگری را به همراه رمز ایستای آن در اختیار آن جوان گذاشتم و مبلغ ۳۰ میلیارد ریال صرف خریدهای اینترنتی کردیم. سپس برای آن که شناسایی نشویم واحد آپارتمانی را در منطقه الهیه اجاره کردیم و مشغول انجام امور اداری برای خروج از کشور شدیم که در همین رابطه ۲۰۰ میلیون تومان هم به یک وکیل مهاجرت در خارج از کشور پرداختیم تا زمینه خروج قانونی ما از کشور را قبل از افشای ماجرای سرقت ها فراهم کند! 

فرمانده ارشد انتظامی مشهد در ادامه تصریح کرد: با اعترافات این دختر جوان، بلافاصله گروهی از کارآگاهان پلیس فتا به سراغ مرد ۳۵ ساله رفتند و او را نیز در مخفیگاهی واقع در بولوار پیروزی به دام انداختند. در بازرسی از مخفیگاه وی یک  دستگاه گوشی آیفون ۱۳ به همراه ۴ هزار دلار ارز خارجی کشف شد و متهم به مرکز پلیس فتای مشهد انتقال یافت. وی در بازجویی ها ضمن پذیرش اظهارات متهم دیگر گفت: ۶ سال قبل با  دختر مذکور در یک هتل همکار بودیم و من دیگر او را ندیدم تا این که مدتی قبل دو کارت گردشگری با موجودی بالا را در اختیارم گذاشت که از آن برداشت کنیم. من هم به دلیل آشنایی که با خدمات هتل داری داشتم با یکی از مدیران شرکت مسافرتی (آژانس) در هسته مرکزی شهر قرار گذاشتم و کارت های گردشگری را به او دادم تا فقط در زمینه خدمات گردشگری (خرید اینترنتی بلیت و رزرو هتل) استفاده کند. 

سرهنگ نگهبان با اشاره به دستگیری مدیر شرکت مسافرتی مذکور برای انجام تحقیقات گفت: اعضای این باند در حالی دستگیر شدند که در آستانه خروج از کشور قرار داشتند. 

وی به سهل انگاری مدیران برخی شرکت های با گردش مالی میلیاردی اشاره کرد و افزود: در صورتی که با خروج دختر جوان از شرکت گردشگری، رمز حساب های بانکی یا مشخصات کارت ها تغییر می کرد دیگر این فرد هیچ گونه دسترسی به حساب بانکی نداشت و چنین جرمی نیز رخ نمی داد. 

وی در پایان به مدیران شرکت ها و مراکز تجاری توصیه کرد: افراد مطمئن را به کار بگیرند و حسابرسی فصلی یا ماهانه دقیق را مورد توجه جدی قرار دهند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک بلافاصله مراتب را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا گزارش کنند./ همشهری آنلاین

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.