کد خبر : 33004 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان کشوری

صفر تا صد افزایش حقوق بازنشستگان در۱۴۰۲ | واریزی شگفت انگیز به حساب بازنشستگان | حق اولاد و کمک‌هزینه عائله مندی چقدر؟

حداقل حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۲ با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

صفر تا صد افزایش حقوق بازنشستگان در۱۴۰۲ | واریزی شگفت انگیز به حساب بازنشستگان | حق اولاد و کمک‌هزینه عائله مندی چقدر؟

پرداخت حداقل و حداکثر حقوق بازنشستگان یکی موضوعاتی است که در لایحه بودجه 1402 به آن اشاره شده است. حدائقل حقوق بازنشستگان 20 درصد افزوده میشود  و سقف افزایش حقوق بازنشستگان تا 50 میلیون تومان تعیین شده است میزان حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و دولتی تفاوت فاحشی دارد جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان دولت در سال آینده در لایحه بودجه آمده است که در این بخش خبرآزاد به آن می پردازیم

حقوق بازنشستگان

دولت در لایحه بودجه سال آینده پرداخت متوسط حقوق به همه کارکنان و بازنشستگان را تحت هر عنوانی تا سقف ۵۰ میلیون تومان مجاز دانسته و پرداخت بیشتر از آن تحت هر عنوانی را ممنوع کرده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

جزئیات حقوق بازنشستگان دولت در سال آینده

به گزارش همشهری آنلاین، از تغییرات مربوط به حقوق و دستمزد بازنشستگان کشوری و لشکری در سال آینده این است که پاداش بازنشستگی در ازای ۳۰ سال خدمت حداکثر ۵۲۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که نسبت به امسال ۷۵ میلیون تومان اضافه شده است. حداقل حقوق بازنشستگان در ۱۴۰۲ نیز با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

در اینفوگرافی زیر، جزئیات حقوق بازنشستگان دولت در سال آینده را ببینید.

حداقل حقوق بازنشستگان ۱۵ میلیون تومان می‌شود؟

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲، فقط ۲۰ درصد افزایش حقوق برای شاغلان و بازنشستگان درنظر گرفته است؛ این درحالیست که بسیاری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران صندوق‌های لشگری و کشوری، حداقل‌بگیر هستند و با بیست درصد افزایش، حقوق‌شان به خطر فقر نمی‌رسد.

محمدی (یک بازنشسته فرهنگی) با اشاره به الزامات قانون مدیریت خدمات کشوری می‌گوید: براساس مواد ۱۲۵ و ۶۴ این قانون، افزایش حقوق سالیانه باید متناسب با نرخ تورم باشد؛ ضمن اینکه حقوق بازنشستگان و شاغلان باید متناسب‌سازی شود.

این بازنشسته ادامه داد: وقتی تورم بالای ۵۰ درصد است و آمارهای رسمی همه‌ی مرزهای سابق را پشت سر گذاشته‌اند، چگونه افزایش حقوق را ۲۰ درصد در نظر گرفته‌اند؛ قانون این اجازه را نمی‌دهد!

محمدی به تورم بالای ۶۳ درصد خوراکی‌ها در آذر اشاره می‌کند و می‌گوید: بیست درصد افزایش حقوق، حتی یک‌سوم گرانی‌ها را پوشش نمی‌دهد؛ با این افزایش شاغلان و بازنشستگان بیشتر از قبل به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.

این بازنشسته از نمایندگان مجلس درخواست دارد افزایش حقوق را در لایحه بودجه اصلاح کنند و لااقل به سطح تورم رسمی برسانند. او تاکید می‌کند: البته بسیاری از نمایندگان در روزهای اخیر انتقاد کرده‌اند که کف ۷ میلیون تومانی حقوق ناچیز است و باید زیاد شود؛ نامه‌نگاری‌هایی نیز توسط کانون‌های بازنشستگانم و فعالان صورت گرفته؛ امیدواریم کف حقوق و درصد افزایش متناسب با تورم و خط فقر ۱۵ میلیون تومانی اصلاح شود؛ هیچ مزدبگیری نباید زیر ۱۵ میلیون تومان حقوق بگیرد./ منبع: ایلنا

حداقل حقوق بازنشستگان، شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و سایر صندوق‌های بازنشستگی افزایش ۲۰ درصدی نسبت به امسال خواهد داشت و حداقل دریافتی این بخش شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

بند دو تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است که حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش می‌یابد؛ به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از ۶۳ میلیون ریال کمتر نباشد.

بند سوم تبصره ۱۲ ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به حق عائله‌مندی و اولاد اشاره کرده است که به ترتیب ۵۰ و ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت. بر این اساس «در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد، موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌گردد».

حقوق بازنشستگان

افزایش حداقل حقوق برای بازنشستگان

لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ صبح روز چهارشنبه، ۲ دی ماه از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد؛ در این بودجه ۵۲۶۱ هزار میلیاردی که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد، تغییرات مهمی در حوزه بازنشستگی اتخاذ شده که مهمترین آن افزایش سن «بازنشستگی» است.

مطابق بند د تبصره ۲۰ (نظام اداری و سرمایه انسانی دولت) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲، سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشکری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت ۲ سال افزایش می‌یابد.

این بند اگرچه با قید «اعلام نیاز دستگاه» و «رضایت مستخدم» و در صورت موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از سال آینده به اجرا در خواهد آمد و البته هنوز جزئیات بیشتری درباره آن اعلام نشده، می‌تواند گامی در راستای اصلاحات پارامتریک در قواعد بازنشستگی به شمار آید؛ اصلاحاتی که باتوجه به وضعیت صندوق‌های بازنشستگی، ضروری به نظر می‌رسد.

چراکه از صندوق‌های بازنشستگی به عنوان یکی از سه بحران کشور نام برده شده و پرداخت تعهدات دوران بازنشستگی سالانه بار مالی عظیمی را بر دولت‌ها تحمیل می‌کند؛ به گونه‌ای که اخیرا سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد که سهم دولت تنها در ایفای تعهدات صندوق بازنشستگی کشوری به بالغ بر ۲۰۴ هزار میلیارد تومان در سال و ضریب پشتیبانی به کمتر از یک رسیده است.

از جمله عوامل زمینه ساز بروز بحران در صندوق‌های بازنشستگی می‌توان به عدم اصلاح قوانین مترتب بر بازنشستگی اشاره کرد که علی رغم افزایش سن امید به زندگی، همچنان تغییری نکرده و برای سالیان سال است که به سنت گذشته اجرا می‌شوند و به نظر می‌رسد یکی از راهکار‌های مهم برون رفت از مشکلات فعلی صندوق‌های بازنشستگی حرکت دولت به سمت اصلاحات پارامتریک از جمله افزایش سن و سابقه بازنشستگی باشد که مورد تاکید اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی تامین اجتماعی نیز قرار گرفته است.

اما در لایحه بودجه سال آینده، میزان افزایش حداقل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری، پرداخت پاداش پایان خدمت و سقف خالص پرداختی بازنشستگان چه قدر خواهد بود؟.

حداقل حقوق کشوری‌ها و لشکری‌ها ۶.۳ میلیون تومان

ضمن آنکه به طور خلاصه می‌توان گفت افزایش حداقل حقوق برای بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و حداقل حقوق نباید کمتر از شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد. در ادامه به بند‌های ذکر شده در این زمینه اشاره می‌شود:

در بند ۲ تبصره ۱۲ (حقوق و دستمزد) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ آمده است: حقوق بازنشستگان و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان متوسط ۲۰ درصد افزایش می‌یابد به نحوی که پس از اعمال این افزایش، حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی مذکور، متناسب با سنوات خدمت قابل قبول از شش میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کمتر نباشد.

بر اساس بند ۴ این تبصره نیز حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان قانون مدیریت خدمات کشوری، حداقل حقوق سایر حقوق بگیران، حداقل حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح و سایر صندوق‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به میزان ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

افزایش حق اولاد و کمک هزینه عائله‌مندی

در بند ۳ تبصره ۱۲ (حقوق و دستمزد) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اشاره دارد از افزایش حق عائله مندی و اولاد سخن به میان آمده و اینگونه قید شده است که «امتیاز کمک هزینه عائله‌مندی و حق اولاد، موضوع بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری شاغلین و بازنشستگان به ترتیب ۲۲۸۰ و ۱۰۵۰ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت تعیین می‌گردد».

حقوق بازنشستگان

سقف خالص پرداختی حقوق بازنشستگان: ۵۰ میلیون تومان

همچنین در لایحه بودجه سال آتی ذکر شده است که سقف خالص پرداختی متوسط سالانه از محل حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی‌ها از هر محل و تحت هرعنوان در سال ۱۴۰۲ به گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی در کلیه مناطق کشور به میزان پانصد میلیون ریال (۵۰ میلیون تومان) است.

پرداخت مازاد بر این مبلغ تحت هر عنوان و از محل هر نوع اعتبار به کارکنان کشوری و لشکری اعم از کارمندان، اعضای هیئت علمی، قضات و بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین شرکت‌ها و مؤسساتی که مدیران آن به هر طریق توسط دولت و یا نهاد‌های عمومی منصوب می‌شوند، ممنوع است.

مجوز واگذاری اموال برای پرداخت پاداش پایان خدمت

در این لایحه آمده است که به دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و مستثنیات آن اجازه داده می‌شود برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان خود با هدف تسهیل در پرداخت، در صورت موافقت مستخدم یا مستخدمین مشمول بازنشستگی، با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به واگذاری اموال مازاد منقول و غیرمنقول دستگاه پس از اخذ مجوز از عالی‌ترین مقام دستگاه و تعیین قیمت آن با ارزیابی سه نفر از کارشناسان رسمی دادگستری، به واجدان شرایط بازنشستگی به صورت منفرد یا مشترک اقدام کند.

دستورالعمل اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ماه پس از تصویب قانون، ابلاغ خواهد شد.

 

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.