کد خبر : 32526 / /
/

خبر داغ روز شنبه ای درباره تغییرات سهمیه بندی بنزین | تصمیم جدید دولت چیست ؟

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هیچ گونه تصمیمی مبنی بر تغییر در سهمیه، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده و این موضوعات مطرح نیست.

خبر داغ روز شنبه ای درباره تغییرات سهمیه بندی بنزین |  تصمیم جدید دولت چیست ؟

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت: هیچ گونه تصمیمی مبنی بر تغییر در سهمیه، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده و این موضوعات مطرح نیست.

مصرف بنزین در کشور طی امسال رشد ۱۶ درصدی داشته و به گفته مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش، میزان تولید روزانه بنزین ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است

بر اساس آخرین آمارهای اعلامی مصرف روزانه بنزین با افزایش ۱۶ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۱۱ میلیون لیتر رسیده است. به گفته مسئولان مصرف بنزین کشور در گذشته فقط در بعضی از روزهای پر تردد در فصل تابستان به این اعداد می رسید، اما ثبت این ارقام در زمستان که تردد خودروها و سفرهای بین شهری به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا می کند، بی سابقه بوده و امسال تنها سالی است که برخلاف گذشته، مصرف در زمستان کاهش نیافته است.

مرتضی عابدینی، مدیر تامین و توزیع پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص آمار مصرف بنزین گفت: بالاترین رقم مصرف بنزین تجربه ۱۲۰ میلیون لیتر در تعطیلات پاپان تابستان ۱۴۰۱ بوده اما اکنون روند تغییر کرده است.

موضوعی که در کنار افزایش سرقت از خطوط لوله‌های فرآورده‌های نفتی، اجرای طرح‌های مدیریت مصرف بنزین را الزامی می‌کند.

افزایش چشمگیر تعارضات به خطوط فرآورده های نفتی

در رابطه با سرقت از خطوط لوله‌های فرآورده‌های نفتی، ارسلان رحیمی، مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: در گذشته تعارضات به خطوط فرآورده های نفتی در سال تنها چند مورد بود ولی اکنون به جایی رسیده که در سال به شکل هفتگی تعارض به خطوط لوله را داریم.

او افزود: با توجه به این که اکنون فرآورده‌های نفتی و حامل‌های انرژی، قیمت افزایشی دارند بنابر این تعارضات نیز به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده است.

با توجه به موارد مطرح شده، مدیریت مصرف بنزین بسیار حائز اهمیت است. از جمله طرح‌ها در راستای این هدف کاهش سقف سهمیه آزاد خودروهای شخصی با دو رویکرد کاهش قاچاق بنزین و صرفه جویی در میزان مصرف بود که هم اکنون در حال اجرایی شدن است.

جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: سواری‌های شخصی یک سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی دارند که میزان آن ۶۰ لیتر است علاوه بر آن یک سهمیه به شکل اعتبار هم دارند که می‌توانند از کارت خودشان استفاده کنند و این سهمیه ۲۵۰ لیتر بود که اکنون با توجه به این که تراکنش ۶ درصدی را داشته ایم عدد را روی ۱۵۰ لیتر مدیریت کرده ایم.

طرحی که به علت امکان استفاده از کارت آزاد موجود در جایگاه‌ها مردم آن را احساس نکرده اند.

یکی از شهروندان در این زمینه گفت: برای بنزین از کارت شخصی استفاده نمی‌کنیم و به صورت آزاد از جایگاه‌ها می‌زنیم و هیچ فرقی ندارد.

شهروند دیگری بیان کرد: با اجرای این طرح اصلا تفاوت را احساس نکردیم و روند هیچ تغییری نکرده است. اما به گفته مسئولان این طرح منجر به کاهش ۲ تا ۳میلیون لیتری مصرف بنزین شده است

طرح بعدی که در زمینه مدیریت مصرف بنزین در نظر گرفته شد، موضوع سوآپ بنزین است.

در رابطه با سوآپ بنزین سالاری معاون وزیر نفت گفت: طبیعتا هر آن که چه بتوانیم از منطقه شمال کشور فرآورده‌ها را با استانداردهای منطبق بر استانداردهای ملی وارد کرده و در جنوب کشور تحویل دهیم، مفید خواهد بود و به عبارتی یک روشی است که علاوه بر این که ارزش افزوده برای کشور خواهد داشت می‌توانیم شرایط سوخت رسانی را هم تسهیل‌گری کنیم.

تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده است

اما اطلاع رسانی‌های دولت در رابطه با این طرح‌ها شایعه افزایش قیمت بنزین را هم به دنبال داشت و برخی از افراد نیز بر این شایعات دامن زدند.

علی‌اکبر نژادعلی، مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص شایعات افزایش نرخ بنزین مطرح کرد: هیچ گونه تصمیمی مبنی بر تغییر در سهمیه، سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین تاکنون اتخاذ نشده و این موضوعات مطرح نیست./باشگاه خبرنگاران جوان

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.