کد خبر : 32106 / /
/

دلار| قیمت دلار| قیمت دلار امروز

قیمت دلار امروز 15 دی 1401| دلار ارزان شد | هجوم مردم برای فروش دلارهای خانگی

به نظر می رسد اظهارات فرزین موجب ایجاد ترس و دلهره در بین معامله گران دلار تهران شد و ریسک خرید دلار در بازار روز گذشته به اوج رسید.

قیمت دلار امروز 15 دی 1401| دلار ارزان شد | هجوم مردم برای فروش دلارهای خانگی

قیمت دلار بالا رفت. قیمت دلار برای مردم مهم است.قیمت دلار با توجه به نرخ بورس متغیر است. قیمت دلار در بازار اعلام شد. قیمت دلار چند شد؟

قیمت دلار امروز 15 دی

قیمت دلار

  امروز پنج‌شنبه 15 دی در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی ارز، دلار با قیمت38 هزار تومان معامله شد.

با اطلاعیه بازار متشکل ارزی از روز پنجشنبه 8 دی‌ماه دامنه نوسان از معاملات بازار توافقی حذف شد؛ طبق اطلاعیه شرکت مدیریت بازار متشکل ارز ایران، تمامی صرافی‌های بانکی و صرافی‌های تضامنی، در روز پنجشنبه 1401/10/08 براساس «کشف نرخ ارز توافقی بدون دامنه نوسان»، معاملات خویش را کمافی‌السابق انجام می‌دهند.

در این اطلاعیه آمده است: «تمامی صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران، نرخ کشف‌شده روزانه در بازار متشکل ارز ایران را به‌عنوان نرخ مرجع معاملات نقدی ارز روی تابلوهای اعلام نرخ درج کرده و فعالان اقتصادی، به‌صورت لحظه‌ای شاهد نرخ رسمی ارزها در تابلوی فروشندگان رسمی ارز خواهند بود.»

طبق اعلام بانک مرکزی، فروش ارز توافقی در شعب منتخب بانک‌های ملی ایران، ملت، تجارت و صادرات ایران، و صرافی‌های عضو بازار متشکل ارزی برای اشخاص حقیقی بالای 18 سال با ارائه کارت ملی نیز فراهم شده است. متقاضیان ارز حداکثر 2 هزار یورو می‌توانند به‌صورت آن‌لاین یا حضوری، از صرافی‌ها و شعب منتخب بانک‌های عامل خرید کنند.

از اواخر خردادماه سال 1401 بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کرد و امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شد.

 
در بازار معاملات تهران از ابتدای هفته جاری تا لحظه نگارش این گزارش حدود ۴ هزار و ۵۰۰ تومان افت قیمت داشت. بنابراین گمانه‌زنی‌های برخی فعالان بازار در خصوص کف‌سازی در محدوده ۴۰ هزار تومانی را فعلا نقض شده است.
 
دیروز فضای بازار معاملات همچنان انتظامی بود و این روند نزولی قیمت، معامله‌گران خرد را برای فروش به بازار کشاند. سیگنال‌هایی مانند تمایل شدید ایران برای پیش‌قدم شدن در مذاکرات هسته‌ای برجام با طرف غربی و ارائه راهکارهای ۸ و ۱۰ بندی از سوی کانون صرافان ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس به قوت سیگنال‌های کاهشی قیمت دلار بازار معاملات تهران دامن زده است.
 
جدول قیمت 3 روز اخیر دلار در بازار متشکل
قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ
۳۷,۰۰۰ -۵۰۰.۰۰ -۱.۳۵  11:34
۳۷,۵۰۰ ۵۰۰ ۱.۳۳ روز قبل
۳۷,۰۰۰ ۰.۰۰ ۰ ۲ روز پیش

قیمت دلار

 محمدرضا فرزین رئیس ‌کل جدید بانک مرکزی ساعتی پس از انتصاب‌اش به‌عنوان دومین سکاندار سیاست‌های پولی و ارزی در دولت رئیسی از سیاست تثبیت نرخ دلار در سامانه نیما، روی نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰تومان، خبر داد. فرزین همچنین در اولین گفتگوی خبری خود اعلام کرد در بازار دخالت می کنیم و میزان عرضه ارز را افزایش می دهیم.

قیمت دلار

 به نظر می رسد اظهارات فرزین موجب ایجاد ترس و دلهره در بین معامله گران تهران شد  و ریسک خرید دلار در بازار روز گذشته به اوج رسید.

همین امر موجب شد بازار دیروز  با موج فروش دلار و سکه روبرو شود. گفته می شود روز گذشته  بسیاری از دارندگان ارز و سکه همزمان با شروع کاهش قیمت ها  دست به تبدیل دلار و سکه به ریال  زدند تا از  کاهش بیشتر ارزش دارایی خود جلوگیری کنند.

قیمت دلار

دلار در مرحله اشباع

 در کنار این، بخشی از تحلیلگران باور دارند که رشد  قیمت دلار  در هفته‌های قبل با سرعت زیاد صورت گرفته و این موضوع موجب شده بازار به یک مرحله اشباع خرید برسد و در معرض اصلاح قرار بگیرد.

از سوی دیگر بازارهای همسایه هم دیروز نزولی بود و این موضوع نیز موجب شد تمایل به فروش در بازار داخلی بیشتر شود.

قیمت دلار

برخی بازیگران ارزی باور دارند که بازار در هفته گذشته سقف کوتاه‌مدت خود را شناسایی کرد و در هفته جاری به دنبال شناسایی کف قیمتی است.

در این شرایط می‌توان گفت که برخی از معامله‌گران منتظرند ببینند روند نزولی اسکناس آمریکایی در کدام نقطه متوقف خواهد شد.

خبر مهم برای خریداران دلار

بخشی از معامله‌گران ارزی تمایلی ندارند در مورد آینده قیمتی دلار در کوتاه‌مدت اظهارنظر کنند. آنها اعتقاد دارند نوسانات اسکناس آمریکایی به گونه‌ای نیست که متحمل ریسک شوند و موقعیت خرید و فروش تازه‌ای را برای خود تعریف کنند.

به گفته این دسته، اگر روند قیمتی دلار با اصلاح همراه بود، راحت‌تر می‌توانستند تصوری از آینده قیمت داشته باشند. برخی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که چند روز انتظار اصلاح قیمت را داشتند ولی چنین اتفاقی رخ نداد.

برخی از معامله‌گران برای جلوگیری از ضرر خود در روزهای پرنوسان تصمیم گرفته‌اند به صورت روزانه خرید و فروش کنند. آنها به دنبال نگهداری ارزی نیستند و سعی می‌کنند با چندین معامله در روز، از نوسانات جا نمانند و ریسک نگهداری ارز را نیز به جان نخرند. این دو دسته از معامله‌گران نقش زیادی در جابجایی‌های قیمتی این ارز نداشته‌اند و گروه سومی که بیشتر در نوسان قیمت نقش داشتند، افرادی هستند که به دلیل موضوعات احتیاطی وارد بازار شده‌اند و به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند.

نماینده مردم تبریز در رابطه با پیش بینی خود از بالارفتن قیمت ارز خاطر نشان کرد: بالا رفتن قیمت ارز بسته به انواع مدیریت ها دارد. اینکه در بودجه 1401 پیش بینی شده بود که کالابرگ  به خانوارها داده شود ولی در عمل پول نقد داده شد این اثر تورمی دارد و اگر کالا و کالابرگ بود هم نیاز خانوار تامین می شد مواد پروتئینی و مواد شوینده و این اثر تورمی و تزریق نقدینگی هم اتفاق نمی افتد عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند که این نوساناتی که سوال کردید به وجود بیایند. 

دلار در بازار امروز

قیمت دلار

بانک مرکزی نیز با تأکید براینکه مشکلی در تأمین ارز وجود ندارد، اعلام‌کرده: در هفته‌های اخیر بازار ارز به‌طور عمده متاثر از انتشار برخی اخبار و شایعات غیرواقعی با نوساناتی مواجه شده است.

امروز هم احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به اینکه، نوسانات ارزی که در آبان ماه و آذرماه شاهد آن بودیم با بنیان‌های بازار ارزی کشور، یعنی منابع و مصارف ارزی و همچنین با بنیان‌های اقتصادی کشور یعنی همان کنترل نقدینگی و سایر مولفه‌های اقتصادی سازگار نیست، گفت:‌آقای رییس جمهور و ستاد اقتصادی دولت هم به طور جد از بانک مرکزی خواستند که بی‌ثباتی‌های بازار ارز را مهار کند.

وی افزود، بانک مرکزی هم ایده مدیریت ارزی و هم تیم مدیریتی ارزی خود را تغییر داد و امیدواریم با تغییرات به وجود آمده در ایده‌ها و تیم مدیریتی ارزی بانک مرکزی، شاهد ثبات در این بازار باشیم.

با این حال، گزارش‌های میدانی از بازار خودرو حاکی از آن است که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۶ میلیونی قیمت به ۳۹۸ میلیون رسید. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز ۵ میلیون تومان گران شد و ۴۵۵ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.

پژو ۲۰۷ دستی پانوراما نیز هم‌اکنون در بازار ۵۴۵ میلیون تومان قیمت دارد که ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. این در شرایطی است که قیمت پژو پارس LX روی قیمت ۴۸۵ میلیون بدون تغییر ماند.

رانا پانوراما نیز بدون تغییر، با قیمت ۴۵۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین قیمت سمند سورن‌پلاس بنزینی بدون تغییر حوالی ۴۴۵ میلیون تومان اعلام شد.

در این میان، قیمت تیبا صندوقدار ۲ میلیون تومان گران شد و به قیمت ۲۵۰ میلیون تومان رسید. کوییک R هم ۲ میلیون تومان افزایش قیمت داشت و با نرخ ۲۷۰ میلیون تومان به فروش رفت. اما کوییک دنده‌ای ۱۴۰۱ با رشد ۵ میلیون تومانی، ۲۶۵ میلیون تومان قیمت خورد.

شاهین هم ۱۰ میلیون افزایش قیمت داشت. قیمت شاهین با این افزایش به ۴۷۰ میلیون تومان رسید.

قیمت پراید ۱۱۱ هم نسبت به روز گذشته ۳ میلیون گران شد و ۲۳۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. همچنین ساینا به قیمت ۲۶۵ میلیون تومان فروش رفت./

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.