کد خبر : 30673 / /
/

مسکن|قیمت مسکن|قیمت مسکن امروز

آخرین خبر از قیمت مسکن امروز 14 دی | خبر شوکه کننده دولت برای مستاجران | قیمت مسکن انفجاری شد

قیمت مسکن در پرمعامله‌ترین منطقه جنوبی تهران طی یک سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته؛ در حالی که متوسط رشد در شهر تهران ۳۸ درصد و در منطقه ۱ فقط ۲۶ درصد بوده است.

آخرین خبر از  قیمت مسکن امروز 14 دی | خبر شوکه کننده دولت برای مستاجران | قیمت مسکن انفجاری شد
قیمت مسکن گران شد. قیمت مسکن اهمیت بالایی دارد. قیمت مسکن بستگی به قیمت دلار دارد. قیمت مسکن چند شد؟ بررسی قیمت مسکن در تهران را ببینید.

قیمت مسکن امروز 14 دی

قیمت مسکن

در ماه گذشته تورم سالانه و نقطه به نقطه آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران افزایش و تورم ماهانه آن کاهش پیدا کرد.

مرکز آمار ایران در گزارش امروز خود با عنوان شاخص و متوسط قیمت آپارتمان های مسکونی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، نوشت: در آذر ماه امسال، شاخص قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۱۷۴.۳ رسیده است که نسبت به ماه قبل (۱۶۷.۴)، ۴.۱ درصد افزایش داشته است.

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت ماه جاری، نسبت به ماه قبل است. در ماه گذشته، تورم ماهانه قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران ۴.۱ درصد بوده است. تورم ماهانه آذر ماه در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵.۰ درصد)، ۰.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل بوده و در آذر ماه سال جاری تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان های مسکونی شهر تهران به عدد ۵۲.۱ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۵۰.۰ درصد) ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل بوده و نرخ تورم سالانه آذر ماه ۱۴۰۱ آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۳۷.۱ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل(۳۵.۰ درصد)، ۲.۱ واحد درصد افزایش داشته است.

متوسط وزنی و حسابی قیمت آپارتمان‌های مسکونی فروش رفته در ماه گذشته در مناطق ۲۲گانه شهر تهران به ترتیب به ۵۰ میلیون و ۴۴۷ هزار تومان و ۴۸ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان رسیده است. در همین ماه منطقه یک پایتخت با متوسط وزنی قیمت ۱۰۷ میلیون و ۱۱۴ میلیون تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با متوسط وزنی قیمت ۲۵ میلیون و ۶۳۹ میلیون تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به خود اختصاص داده است.

یکی از مشاوران املاک جنوب تهران به ایسنا گفت: مهم‌ترین عامل رکود بازار مسکن بی‌ثباتی نرخ‌هاست. در مواقعی مالکان دو تا سه بار در ماه قیمت را به‌روز می‌کنند. این اتفاق در هر روزی که قیمت  دلار دچار تغییر می‌شود، رخ می‌دهد. البته خانه‌های بزرگ مشتری ندارد اما خرید و فروش واحدهای کوچک، بد نیست.

قیمت مسکن

وی با اشاره به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال گفت: معمولا در پایان هر سال به طور اتوماتیک معاملات مسکن افزایش پیدا می‌کند. اما نمی‌دانیم که امسال بازار شب عید چگونه خواهد بود. چیزی که از تجربه ماه‌های اخیر دستگیرمان شده این است که بازار مسکن وقعی به رکود نمی‌دهد. یعنی اگر معاملات هم انجام نشود، قیمت‌ها تغییر می‌کند.

یکی  دیگر از واسطه‌های ملکی که در جنوب غرب تهران فعالیت می‌کند بیان کرد: ساخت و ساز کاهش یافته و واحد  نوساز کم شده است. قیمت دلار هم که بالا و پایین می‌رود، ملک تکان می‌خورد. یعنی از یک طرف با کمبود آپارتمان مرغوب و از سوی دیگر با نوسانات اقتصادی مواجهیم. امیدواریم بازار ارز به ثبات برسد تا شب عید معاملات مسکن مقداری رونق پیدا کند. در حال حاضر نمی‌توان هیچ پیش‌بینی از آینده ارایه داد.

متوسط قیمت هر متر آپارتمان در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

قیمت های جدید آپارتمان در مناطق مختلف تهران + جدول قیمت

قیمت هر متر خانه در تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان

بنابراین گزارش، آبان ماه ۱۴۰۱ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است. طبق اعلام بانک مرکزی هم‌چنین در آبان ماه تعداد معاملات انجام شده ۸۰۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب ۴۷.۸ و ۹.۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

یکی از مقاصد اصلی خریدهای سرمایه‌‌ای در بازار مسکن از نیمه دوم دهه ۹۰ تاکنون، محدوده متراژی نقلی‌‌ها در بازار مسکن بوده است.

دو ویژگی مهم آپارتمان‌‌های ریزمتراژ و به اصطلاح نقلی که موجب می‌شود تقاضای سرمایه‌‌ای به خرید آنها تمایل داشته باشد، یکی ناظر بر حدود قیمتی آنها و دیگری مربوط به میزان تقاضای موثر خرید این واحدهاست. آپارتمان‌‌های نقلی این امکان را به متقاضیان خرید سرمایه‌‌ای ملک می‌دهد که با حداقل نقدینگی ممکن برای ورود به بازار ملک مهیا شوند.

قیمت مسکن

علت گرانی مسکن چیست؟

در مناطق بسیاری از شهر حتی با فروش خودرو و انضمام مبالغی به‌صورت وام، نقدینگی کافی برای خرید آپارتمان‌‌های زیر ۵۰مترمربع فراهم می‌شود. البته تامین بخشی از کسری بودجه خریدار از طریق رهن و اجاره ملک نیز میسر است. به این ترتیب آپارتمان‌‌های ریزمتراژ همواره یکی از گزینه‌های اصلی پیش‌روی متقاضیان خرید سرمایه‌‌ای ملک بوده است.

ویژگی دوم این واحدها نیز نقدشوندگی بالای آنهاست که موجب می‌شود هر زمان سرمایه‌‌گذار تصمیم به خروج از بازار ملک بگیرد، بتواند حتی با وجود رکود احتمالی در کمترین زمان ممکن نسبت به فروش واحد خود اقدام کند.

از آنجا که این واحدها به‌دلیل محدودیت متراژ در مجموع در زمره آپارتمان‌‌های قیمت‌‌پایین بازار مسکن دسته‌بندی می‌شوند و از سوی دیگر انتخاب اصلی خانه اولی‌‌ها هستند، خریداران غیرمصرفی می‌‌دانند فروش آپارتمان‌‌های نقلی در هر صورت برایشان به مراتب آسان‌‌تر از فروش واحدهای میان و بزرگ‌‌متراژ است.

در جدول زیر قیمت پیشنهادی فروش ۴۰ فایل جدید از گروه آپارتمان‌‌های تا ۵۰ مترمربع از مناطق مختلف شهر تهران گردآوری شده است.

قیمت مسکن

سطح عمومی قیمت مسکن در شهر تهران مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است. اگرچه در دو ماه اخیر قیمت آپارتمان به ثبات نسبی رسیده، متاثر از رشد قیمت اوایل سال و انتظارات تورمی در حال حاضر نرخها دیگر در مناطق جنوبی نیز با توان متقاضیان مصرفی تناسب چندانی ندارد؛ مضافا اینکه تورم این بخش هنوز به طور کامل متوقف نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آذر و دی ماه سال گذشته در مناطقی از تهران امکان خرید آپارتمان‌هایی با سطح قیمتی ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان وجود داشت اما در حال حاضر به سختی می‌توان فایل‌هایی با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان پیدا کرد.

به طور مثال آذر پارسال در منطقه ۱۵ محله افسریه قیمت پیشنهادی یک واحد ۴۹ متری ۱۴ سال ساخت دارای انباری ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده بود.

در منطقه ۱۶ محله جوادیه نیز یک آپارتمان ۵۴ متری هفت ساله دارای امکانات کامل شامل آسانسور، انباری و بالکن ۹۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید اما در حال حاضر شاید با این نقدینگی بتوان به سختی آپارتمان بالای ۲۰ سال در دو منطقه‌ی مذکور خریداری کرد.

طی یک سال گذشته در منطقه ۱۶ قیمت مسکن با رشد ۴۸ درصد مواجه شده و به ۲۶.۳ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. در منطقه ۱۵ نیز متوسط قیمت از ۱۶.۶ میلیون تومان در هر متر مربع به ۲۵.۶ میلیون تومان افزایش یافت که شاهد رشد ۵۴ درصدی قیمت بوده‌ایم؛ در حالی که متوسط نرخ افزایش قیمت در شهر تهران ۳۸ درصد اعلام شد. به نظر می‌رسد به دلیل همخوانی سطح قیمت خانه در مناطق جنوبی تهران با درآمد خانوارهای متوسط و پایین، فشار تقاضایی در این مناطق ایجاد شده و با توجه به کاهش ساخت و ساز، قیمت آپارتمان در مناطق جنوبی رشد بیشتری را نسبت به مناطق میانی و شمالی تهران تجربه کرده است.

در منطقه ۱۰ نیز که در بین مناطق جنوبی تهران رتبه اول و در کل تهران رتبه دوم از معاملات به خود اختصاص می‌دهد رشد قیمت مسکن طی یک سال گذشته ۶۰ درصد بوده است. مهرماه سال گذشته متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۱۰ به میزان ۲۰.۳ میلیون تومان بود که مهرماه امسال به ۳۲ میلیون تومان رسیده است.

دو جدول زیر درخصوص قیمت مسکن شهر تهران تفاوت سطح قیمت‌ها از آذر سال گذشته تا آذر امسال را نشان می‌دهد.

بازار مسکن در پاییز ۱۴۰۰

بازار مسکن تهران پاییز ۱۴۰۱

آمارها در شرایطی از رشد بالاتر از میانگین قیمت مسکن در مناطق جنوبی حکایت دارد که در منطقه ۱ پایتخت، قیمت آپارتمان در یک سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است. در منطقه ۲ در شمال تهران نیز که رتبه سوم از نظر تعداد معاملات را دارد قیمت خانه در یک سال گذشته ۲۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

ظاهرا متمایل شدن تقاضای خرید و فروش مسکن در هر دو بخش سرمایه‌ای و مصرفی به سمت آپارتمان‌های کوچک متناسب با توان خرید بخش قابل توجهی از متقاضیان به شکل رشد تورم مسکن مناطق جنوبی بروز یافته است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.